لزوم حضور ایران در دادگاه و دفاع از حقوق ملت ایران

سومین و آخرین جلسه دادگاه شکایت بیش از صد آمریکایی از ایران برای دریافت خسارت در دادگاه فدرال واشنگتن و با ریاست قاضی «کالین کولار کاتلی» برگزار شد، بی آنکه نماینده یا وکیلی از سوی ایران در جلسه حاضر شود. قضیه از آن قرار است که سربازان و خانواده‌های سربازانی در جنگ عراق در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ مجروح یا کشته شده اند، دادخواستی به دادگاه فدرال شهر واشنگتن پایتخت آمریکا ارائه داده‌اند و طبق آن ادعا کرده‌اند که مجروح شدن سربازان یا مرگ فرزندان‌شان در عراق، معلول رفتارهای جمهوری اسلامی ایران بوده و خسارتی معادل 10 میلیارد‌دلاری را از دادگاه مطالبه کرده اند. از آنجایی که برخی از آن‌ها به علت بمب های کنار جاده ای متحمل خسارت شده اند، ادعا کرده اند که ایران پس از پولشویی توسط بانک‌های اروپایی اقدام به خرید مواد منفجره برای تولید بمب‌های کنار جاده‌ای‌ کرده و آن بمب ها را در اختیار گروه‌های آموزش دیده خود قرارداده است.بنا به تعدد خواهان ها و گوناگونی علل خسارات، مهم‌ترین ادعای ایشان این است که حکومت ایران از طریق سپاه پاسداران و سپاه قدس و گروه های دیگر همانند حزب ا... لبنان و سپاه مهدی و همچنین پرداخت هزینه های مالی و پول، آموزش نظامی و ارسال ادوات جنگی علیه سربازان آمریکایی اقدام کرده است. به علت عدم حضور ایران، وکلای زیان‌دیدگان هر امری را به عنوان دلیل ارائه می دهند و به علت عدم ایراد به آن، دلایل باید مورد اتباع دادگاه قرار گیرد. چنانكه تاکنون کارشناسان نظامی، اطلاعاتی، سیاسی، پزشکان و روانپزشکان و برخی از سربازان مجروح و خانواده های‌شان 19 نفر شهادت علیه ایران شهادت دادند.
متاسفانه، از این قسم دعاوی علیه ایران بسیار مطرح شده است: برای نمونه خانواده های قربانیان انفجار سال ۱۹۸۳ بیروت (مقر تفنگداران آمريكايي) دادخواست غرامتی به دادگاه فدرال آمریکا ارائه دادند و مدعی شدند که ایران در انفجار دست داشته است و به علت عدم پیگیری ایران درنهايت در سال ٢٠٠٧ راي دادگاه فدرال آمریكا مبنی بر محكوميت ایران به پرداخت خسارت به خانواده های قربانیان صادر شد و متاسفانه محکوم‌له‌های پرونده موفق شدند با بهره مندی از سوء مدیریت ایران در خرید و نگهداری اوراق قرضه آمریکایی، حدود دو ميليارد دلار از اموال ایران را توقیف كنند و آنگاه که کار از کار گذشته بود، دولت ايران با استناد به عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و کنسولی بین ایران و آمریکا (۱۹۵۵)در خرداد سال ۱۳۹۵دعويی را نزد دیوان بین المللی دادگستري اقامه و از آن ديوان محکومیت آمریکا و جبران خسارات واردشده را در خواست كرد.
امید آن می رود که از پرونده‌های پیشین عبرت آموزی شود و در دعوی فعلی پیش از آنکه دعوی رنگ جدی به‌خود بگیرد، دولت ایران با تعیین وکیل یا نماینده از تضییع حقوق مردم ایران ممانعت به عمل آورد: هرچند آن کس که با مباحث حقوقی سروکار دارد، به سهولت درک خواهد کرد که اثبات ادعا‌های خواهان‌ها بسیار دشوار و صعب است و حضور وکیل می تواند تمامی ادعاهای ایشان را تحت تاثیر و مخدوش كند. همچنین، دشمنی آمریکا با ایران نباید مانع رویت حقیقت و واقعیت شود؛ گرچه واقعیت این است که اکنون دادگاهی به حق یا ناحق ، صالح یا ناصالح در حال رسیدگی به دعوایی است که بر فرض اثبات ادعا‌های خواهان ها، کشورمان ایران و مردم ایران باید دست‌کم 10 میلیارد دلار هزینه گزاف پرداخت كند، پس انتظار می رود که علاج واقعه بیش از وقوع صورت پذیرد؛ به‌‌ويژه اینکه با توجه به تعدد و اجمال سبب وقوع خسارت و پیچیدگی مباحث آن در حقوق آمریکا، احتمال نزدیک به یقین وجود دارد که به صرف حضور وکیل یا نماینده ای از سوی ایران ، رای دادگاه به نفع كشورمان صادر شود.