دشمن در تهاجم به معنويات شکست مي‌خورد


بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار دست‌اندرکاران کنگره شهداي استان خراسان جنوبي که در تاريخ ۱۴ آبان ۹۷ برگزار شده بود، صبح سه‌شنبه در محل اين همايش در بيرجند منتشر شد. حضرت آيت ا... خامنه‌اي فرمودند:يکي از بهترين کارها و شريف‌ترين کارها بخصوص در روزگار ما، بزرگداشت شهداست؛ بخصوص در بعضي از مناطق ــ که گرايش عمومي‌مردم به سمت مسائل ديني و انقلابي است ــ اين کار، رونق و شکوه بيشتر و بهتري مي‌گيرد؛ استان شما از اين قبيل است بحمدا.... ايشان افزودند: بنده البتّه با بيرجند و آن استان مؤمن‌خيز و عالِم‌خيز از قديم آشنا هستم؛ استان خراسان جنوبي اين‌جور بوده؛ هم مردم مؤمني در آن استان بوده‌اند ــ چه در خود بيرجند، چه در قائن و چه در بقيه‌ شهرهاي استان ــ هم علماي برجسته‌اي و بزرگي در اين استان بوده‌اند که حالا در زمان ما و آنچه خود ما از نزديک ديده‌ايم، مرحوم آقاي تهامي، مرحوم آقاي آيتي، مرحوم آقاي عارفي، اين سه نفر ملّاي بزرگ که دو نفر از اينها تحصيل‌کرده‌هاي نجف بودند. مرحوم آقاي آيتي شاگرد مرحوم آقاضياء بود؛ مرحوم آقاي تهامي‌شاگرد آقاي نائيني بود؛ آقاي عارفي هم شاگرد مرحوم حاج شيخ در قم بود، از فضلاي قم بود.و دين‌داري مردم را هم آنجا ديده بوديم. سال ۴۲ که هيچ خبري در آنجا از مسائل نهضت وجود نداشت، بنده آمدم آنجا و مسائل نهضت را روي منبر مطرح کردم، يک استقبالي و جوشش دروني‌اي از مردم مشاهده شد که واقعاً تعجّب‌آور بود! نشان‌دهنده‌ علاقه‌مندي اينها بود.

رهبر انقلاب فرمودند: خب بحمدا... در دوران دفاع مقدّس هم خيلي تلاش کردند، کار کردند و دو هزار و اندي شهيد؛ غير از جانبازها و آزادگان و مفقودالاثرها و مانند اينها، بيش از دو هزار نفر، اين استان شهيد داده؛ آن شهدايي که مشخّصند؛ و اميدواريم که ان‌شاءا... برکات اين شهدا شامل حال مردم استان و آينده‌ استان و روحيه‌ استان بشود. ايشان افزودند: امروز کشور ما به بزرگداشت اينها احتياج دارد. تهاجم دشمنان در سطح مسائل معنوي، بسيار خطيرتر و مشکل‌سازتر است از سطح مسائل عادي و حملات سخت و مانند اينها؛ و تلاش دشمن، امروز اين است. البته همچنان‌ که در زمينه‌ فشار سخت و جنگ سخت، دشمن ناکام مانده، در اينجا هم ناکام مانده، در اينجا هم بحمدا...، رويشِ انقلابي در کشور به‌طور محسوسي مشاهده مي‌شود، لکن اين به تلاش احتياج دارد؛ اين با تلاش، اين‌جور شده و اگر تلاش بود، اين رويش‌ها ادامه پيدا خواهد کرد و پيش خواهد رفت و ان‌شاءا... پيش خواهد رفت، در اين ترديدي نيست.حضرت آيت ا... خامنه‌اي گفتند: و لذا تشکيل اين جلسات و بزرگداشت شهيدان خيلي باارزش و خيلي بااهمّيت است. و شما اين کار را دنبال کنيد؛ اين کنگره‌ بزرگداشت شهيدان را هرچه مي‌توانيد، باکيفيت برگزار کنيد؛ شرح حال اين شهدا را بنويسيد.ما مي‌بينيم که يک شهيد گمنام، يک شهيدي که نه سردار بوده، نه فرمانده بوده، نه شخصيت معروفي بوده، وقتي شرح حالش نوشته مي‌شود و مي‌آيد در اختيار افکار عمومي، دلها را در موارد زيادي منقلب مي‌کند؛ [البتّه] وقتي‌که درست و با رعايت جوانب گوناگون، اين شرح حال‌ها نوشته بشود؛ اين کار را بکنيد.

ايشان فرمودند: خب سي سال از پايان جنگ گذشته لکن قضاياي مهمّ دفاع مقدّس تمام‌ شدني نيست، روز به‌ روز اينها رو به پيشرفت است. شهداي عزيز ما در زماني که زنده بودند، دفاع کردند؛ با جانِ خودشان رفتند ميدان؛ امروز با هويت خودشان، با معنويت خودشان دارند از هويت کشور دفاع مي‌کنند، از اسلام دارند دفاع مي‌کنند؛ اين خيلي چيز مهمي‌است.

رهبر انقلاب تاکيد کردند: سراغ پدرها و مادرها برويد. حالا متأسّفانه بسياري از پدران و مادران شهيدان از دنيا رفته‌اند لکن سراغ آنهايي که هستند ــ پدرانشان، مادرانشان، آنهايي که همسر داشتند، همسرانشان ــ برويد، بپرسيد، بخواهيد شرح حال اين شهداي عزيز را و آنها را ثبت کنيد؛ و سعي کنيد که با کيفيت از آب [درآوريد]؛ حالا کمّيات قابل توجّه است لکن مهم‌تر از کمّيات، کيفيات است که آنها را بايستي ان‌شاءا... ملاحظه کنيد.به‌هرحال ما سلام صميمانه و درود حقيقي خودمان را به شهيدان عزيز و خانواده‌هاي شهدا عرض مي‌کنيم ــ شهداي استان خراسان جنوبي، بيرجند و بقيه شهرها ــ و به مردم آن منطقه هم سلام ميرسانيم.جناب آقاي عبادي سلام ما را به مردم بيرجند و مردم خراسان جنوبي برسانند و اميدواريم ان‌شاءا... هميشه مشمول الطاف الهي باشند و آقاي استاندار هم همان‌طور که گفتند، ان‌شاءا... به مشکلات مردم برسند و کارهاي لازمي‌را که در آنجا بايد انجام بگيرد، ان‌شاءا... انجام بدهند.