معافيت عراق از تحريم هاي آمريکا عليه ايران


رئيس بانک مرکزي عراق اعلام کرد که در چند روز آينده اخباري در رابطه با معاف شدن اين کشور از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران منتشر خواهد شد. به گزارش ايسنا از بغداد اليوم، علي العلاق در رابطه باتحريم‌هاي آمريکا عليه ايران و موضع بانک مرکزي عراق نسبت به اين موضوع گفت: با تحريم‌هاي ضدايراني آمريکا بانک مرکزي با مشکلاتي مواجه شد و تعاملات دلاري با ايران از سال 2012 متوقف شده و عملا چنين نقل و انتقالي نمي‌توانيم انجام دهيم ،زيرا هرگونه پرداخت با اين ارز از سيستم مالي آمريکا عبور مي‌کرد و متوقف مي‌شد، بنابراين کشور عراق مجبور شد تا براي رفع اين مشکل از ارزهاي ديگري استفاده کند.

وي افزود: با گسترش تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران ، پرداخت‌ها حتي با ارزهاي ديگر نيز محدود شد اين درحالي است که عراق با ايران برخي روابط ضروري از جمله در زمينه گاز و برق دارد.

رئيس بانک مرکزي عراق با اشاره به اينکه تلاش‌هايي براي معاف شدن عراق از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران وجود دارد گفت: گفت وگو با آمريکا در اين رابطه به مرحله خوبي رسيده و به زودي و در چند روز آينده اين موضوع منتشر خواهد شد.

اين در حالي است که ريک پري، وزير انرژي آمريکا چند روز پيش به بغداد رفت و اعلام کرد که با برخي مسئولان عراقي در رابطه با تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران گفت‌وگو کرده است. وي با عادل عبدالمهدي، نخست وزير عراق و ثامر غضبان، وزير نفت اين کشور ديدار و گفت و گو کرده بود.

وزير انرژي آمريکا همچنين ديروز(پنجشنبه) در پيامي‌در صفحه توئيتر خود گفت که با مسرور بارزاني، مشاور امنيت اقليم کردستان عراق درباره ايران رايزني کرده است.

وي در پيام خود نوشت: آخرين ديدار من در عراق با مسرور بارزاني بود که ما در آن به گفت‌وگوها درباره اهميت همکاري در حوزه انرژي و نقشي که (اقليم) کردستان در انرژي عراق ايفا مي‌کند و حذف نفوذ ايران ادامه داديم.

براساس اين گزارش، پيش از اين برخي شخصيت‌هاي عراقي به عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير جديد عراق پيشنهاد دادند تا به واشنگتن برود و با دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا ديدار و از بروز فاجعه براي عراق بعد از پايان مهلت ۴۵ روزه آمريکا به عراق براي وارد کردن برق از ايران جلوگيري کند.