سنای آمریکا بن سلمان را مسئول قتل قاشقچی دانست

مجلس سنای آمریکا با تصویب قطعنامه‌ای محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را به‌عنوان مسئول قتل جمال قاشقچی، روزنامه نگار منتقد عربستانیی در کنسولگری این کشور در اسلامبول معرفی کرد.
به گزارش ایسنا، همزمان نمایندگان سنا قطعنامه دیگری را برای قطع حمایت نظامی و لجستیک دولت آمریکا از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن صادر کردند.
کمیته روابط خارجی سنا، که رهبری آن را باب کروکر جمهوریخواه بر عهده دارد، تصویب این دو قطعنامه را پیشنهاد کرده بود.
رسانه‌های آمریکا پیشتر به نقل از مقام‌های آگاه سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) گزارش کرده بودند که نتیجه تحقیقات نشانگر مسئولیت کامل محمد بن سلمان در قتل جمال قاشقچی است. با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گویند مسئولیت ولیعهد سعودی در این قتل «هنوز محرز نشده» است و احتیاج به تحقیقات بیشتر دارد.


بنا به گزارش یورو نیوز، اعضای مجلس سنا هفته گذشته و پس از دیدار با جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا، اعلام کردند شکی در مسئولیت بن سلمان در این قتل وجود ندارد.
دولت ترامپ از کنگره خواسته بود تا روابط با عربستان سعودی را به دلیل "نقش کلیدی این کشور در مقابله با ایران" و "مشارکت‌های اقتصادی سودآور برای ایالات متحده از جمله فروش سلاح"، تیره نکند.
قطعنامه مجلس سنا برای قطع کمک به ائتلاف سعودی در یمن، مخالفت اکثریت سناتورها با این درخواست را نشان داد. این قطعنامه با 56 رای موافق و 41 رای مخالف به تصویب رسید.
ایالات متحده آمریکا حامی اصلی ائتلاف عربی به رهبری سعودی در جنگ یمن علیه حوثی‌ها و متحدانشان است. از زمان ورود عربستان و همپیمانانش به میدان جنگ در یمن، بیش از 10 هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.
اعضای مجلس نمایندگان باید برای تبدیل این دو قطعنامه به قانون الزام‌آور، به آن‌ها رای مثبت دهند. با توجه به کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان توسط حزب دموکرات در انتخابات اخیر، چنانچه بررسی این قطعنامه‌ها بعد از تعطیلات سال نو و تغییر ترکیب کنگره آغاز شود، به احتمال زیاد رای مثبت مجلس نمایندگان را کسب خواهد
پامپئو: قتل قاشقچی هنوز در دست بررسی است
ازسوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، قتل جمال قاشقچی هنوز در دست بررسی است و واشنگتن قصد دارد تا کسانی که به عنوان مسئول شناسایی می‌کند را پاسخگو کند. به گفته پامپئو قتل قاشقچی یک حادثه غم‌انگیز بوده است.
مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: قتل جمال قاشقچی یک حادثه غم‌انگیز است که آمریکا آن را تایید نمی‌کند. می‌دانیم که آنها هنوز روی آن کار می‌کنند. یک سری حقایقی درباره قتل جمال قاشقچی وجود دارد. جامعه اطلاعاتی هنوز روی آن کار می‌کند.
وزیر خارجه آمریکا اشاره‌ای نکرد که آیا از نظر او محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در قتل این روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود نقش داشته است یا خیر اما تاکید کرد عربستان "متحد مهمی" برای آمریکاست. او در ادامه با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه 17 تبعه سعودی گفت آنها در این قتل مقصر شناخته شدند.
او همچنین با زیر سوال بردن ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا گفت: برخی از گزارش‌هایی که شما می‌بینید دقیق نیست. آمریکا متحد مهمی در پادشاهی عربستان دارد. هنوز مدرک مستقیمی به دست نیامده است.
اردوغان: قاتل قاشقچی را می‌شناسم
در این میان رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد که قاتل جمال قاشقچی برای وی شناخته شده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اولین کنفرانس قضایی دادگاه‌های قانون اساسی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در اسلامبول گفت: فایل‌های صوتی نشان می‌دهند که نزدیک‌ترین افراد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی دست دارند. عامل این جنایت برای من شناخته شده است. پس موضوع را علنی کنید.
وی گفت: نمی‌توانیم از موضوع قتل قاشقچی در کنسولگری عربستان در اسلامبول بگذریم. این مسئله از تمامی ابعاد واضح است. متاسفانه برخی کشورها در جهان اسلام واقعیت را درچارچوب حق و عدالت بیان نکردند. دادستان کل عربستان در جریان سفرش به ترکیه هیچ اطلاعاتی به ما ارائه نکرد. دیدیم که دیروز در سنای آمریکا چه اتفاقی افتاد. مسئله تنها به این ختم نخواهد شد بلکه ادامه خواهد داشت. ما به آمریکایی‌ها و سازمان اطلاعاتشان اطلاعات درباره قتل قاشقچی را دادیم و آماده‌ایم به هر کسی که بخواهد این اطلاعات را بدهیم. هدف ما تحقق عدالت است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد ادامه روند تعدیل تدریجی قیمتی ارز دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل وزیر نفت: سهمیه‌بندی و تغییر قیمت سوخت مطرح نیست پیروزی مقاومت یمن در مذاکرات صلح سوئد هلاکت سه نظامی صهیونیست در علمیات مبارزان فلسطینی سنای آمریکا بن سلمان را مسئول قتل قاشقچی دانست حوثی‌ها بازی را بردند رئیس جمهور لایحه بودجه 98 را به مجلس می‌برد کره شمالی از بن‌بست مذاکرات با آمریکا خبر داد عیار اخلاق در رسانه ملی گشت‌های تعزیرات ویژه شب یلدا از 27 آذر راه می‌افتند دیدار وزیر اطلاعات ایران با رئیس‌جمهور آذربایجان کوهن وکیل سابق ترامپ: از دروغ‌های ترامپ خسته شده بودم او لیاقت وفاداری را نداشت انزوای آمریکا حتی در شورای امنیت دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل دفاع دوباره روسیه، چین، انگلیس و فرانسه از برجام شکست مجدد آمریکا از ایران در شورای امنیت سازمان ملل