تلاش برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری تهران- آنکارا

رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در یک بیانیه مشترک که در پایان پنجمین نشست شورای عالی روابط راهبردی دو کشور منتشر شد، تاکید کردند که هرگونه اقدام لازم را به منظور افزایش تجارت فی مابین به هدف 30 میلیارد دلاری به وسیله تقویت ساز و کارهای موجود به کار خواهند گرفت.
حجت‌الاسلام حسن روحانی و رجب طیب اردوغان همچنین با ابراز تاسف عمیق درخصوص خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های یک جانبه و غیرمنصفانه‌ای که توسط ایالات متحده آمریکا بر بخش‌های گسترده‌ای در ایران اعمال شده، به طور مشترک از اینکه اعمال این تحریم‌ها موجب آسیب‌رسانی به زندگی مردم بیگناه شده و بر تجارت منطقه‌ای، رفاه و ثبات منطقه تاثیر می‌گذارد، ابراز نگرانی کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: طرفین تمایل خود را برای انجام هرگونه اقدام لازم به منظور افزایش تجارت فی‌مابین به هدف 30 میلیارد دلاری به وسیله تقویت ساز و کار‌های موجود مانند کمیسیون اقتصادی مشترک، شناسایی زمینه‌های جدید همکاری اقتصادی و توسعه اقدامات مقتضی برای برقراری مشارکت تجاری نزدیکتر و نیز تدارک شرایط بهتر برای سرمایه‌گذاران در دو کشور، تسهیل حمل‌ونقل کالا و افزایش مشارکت بخش خصوصی در همکاری تجاری و بازرگانی مورد تاکید قرار دادند، بر اهمیت ارایه تضمین‌های لازم به بخش خصوصی همانند ایجاد فضای امن و مطلوب برای سرمایه‌گذاری تاکید کردند،اراده خود مبنی بر ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل و گمرکی برای حفظ ارتباطات اقتصادی مستمر منطقه‌ای که به ثبات منطقه کمک می‌کند را اعلام کردند، از همکاری در حوزه انرژی ابراز رضایت نموده، بر تمایل خود برای ارتقای سطح همکاری در این زمینه بر پایه منافع متقابل در آینده مجددا تاکید کردند.
اقدام آمریکا علیه ایران


 تروریستی است
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین پس از مراسم امضای اسناد همکاری در نشستی خبری مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، اظهار داشت: این پنجمین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی بین دو کشور است که امروز با حضور مسئولین و وزرای دو طرف انجام گرفت و تصمیمات خوبی در زمینه توسعه روابط اقتصادی و تجاری اتخاذ شد.
وی افزود: اقدام آمریکا علیه ایران صد درصد تروریستی است چراکه کشورها و شرکت‌های دیگر را ارعاب می‌کند و آنها را از اجرای تجارت آزاد می‌ترساند. عمل آمریکا بر خلاف مقررات بین‌المللی است و قطعنامه 2231 بعنوان یک قطعنامه الزامی از همه کشورها می‌خواهد از برجام حمایت کنند و فضای مناسب تجاری را با ایران به وجود
بیاورند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: فقط چند کشور در دنیا با تفکر آمریکایی، قطعنامه شورای امنیت را نقض کردند. معتقدیم دوران قلدرمآبی در جهان امروز پایان یافته و ملت‌های منطقه بر مبنای منافع مشترک تصمیم می‌گیرند. امروز جلسه شورای راهبردی روابط دو کشور برای بررسی و رفع موانع توسعه روابط دو کشور بود و درخصوص مسائلی چون مالی، بانکی، پولی، تجاری، صنعت، گمرک، انرژی، حمل‌ونقل، توریسم، همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور تبادل نظر کردیم.
وی با بیان اینکه ایران و ترکیه با هم می‌توانند آسیا را به طور کامل به اروپا وصل کنند، تصریح کرد: مسئولین کمیسیون‌های مشترک دو کشور امروز انتخاب شد که از طرف ترکیه آقای برات و از طرف جمهوری اسلامی ایران آقای واعظی برای پیگیری توافقات انتخاب شدند.
تاکید بر ضرورت
تشکیل پنجره واحد گمرکی
رئیس‌جمهور همچنین عصر پنجشنبه در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، تلاش هرچه بیشتر برای تحقق هدفگذاری تجارت 30 میلیارد دلاری را ضروری خواند و گفت که در این مسیر تقویت همکاری‌های بانکی و ساز و کار‌های موجود مانند کمیسیون اقتصادی مشترک، شناسایی زمینه‌های جدید همکاری اقتصادی و توسعه اقدامات مقتضی برای برقراری مشارکت تجاری نزدیک‌تر و نیز تدارک شرایط بهتر برای سرمایه‌گذاران در دو کشور، تسهیل حمل‌ونقل کالا و افزایش مشارکت بخش خصوصی در همکاری تجاری و بازرگانی ضروری است.
روحانی اظهارداشت: باید روابط دو کشور به جایگاهی برسد که در شان دو ملت همسایه و برادر و نیز ظرفیت‌های بزرگ همکاری در ایران و ترکیه باشد.
رئیس‌جمهور با‌ اشاره به ظرفیت‌های ترانزیتی دو کشور ، تصریح کرد: ظرفیت‌ها در این حوزه به نحوی است که می‌توانیم مسیر ترانزیتی شرق به غرب را با سرمایه‌گذاری مشترک متحول سازیم.
رئیس‌جمهور در ادامه تروریسم، قاچاق مواد مخدر، جنایت سازمان یافته و مهاجرت‌های بی‌رویه را تهدید جمعی دانست و بر همکاری مشترک در این زمینه تأکید کرد. رئیس‌جمهور همچنین به شرایط سخت مردم مظلوم یمن و لزوم کمک به برقراری صلح پایدار در این کشور‌ اشاره کرد و گفت: ترکیه می‌تواند در روند صلح و مذاکرات یمنی- یمنی نقش‌آفرینی کند و در زمینه افزایش کمک‌های انسان دوستانه به مردم یمن اقدام نماید.
روحانی همچنین تسریع در تشکیل پنجره واحد گمرکی را مورد ‌اشاره قرار داد و گفت: مصمم هستیم از فعالیت بخش‌های خصوصی دو کشور و رفع مشکلات احتمالی، حمایت کنیم.
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این جلسه تشکیل پنجمین نشست شورای عالی راهبردی روابط ایران و ترکیه را در دوره‌ای که آمریکا تحریم علیه ایران را افزایش داده است حائز اهمیت دانست و گفت: در چهار نشست گذشته تصمیمات خوبی برای توسعه روابط در حوزه‌های مختلف اتخاذ شده و امروز نیز در چارچوب تجارت ترجیحی مصمم هستیم تمام ظرفیت‌های همکاری را فعال سازیم.
رئیس‌جمهور ترکیه خاطر نشان کرد: اقدامات و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا تاثیرات منفی و مخربی در حوزه تجارت خارجی دو کشور گذاشته است اما تبعات آن را به حداقل خواهیم رساند.
اردوغان با تاکید بر اینکه همواره با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مخالف بوده و هستیم، گفت: ترکیه امنیت و ثبات ایران را امنیت و ثبات خود می‌داند.
آمادگی ایران برای تامین انرژی ترکیه در درازمدت
رئیس‌جمهور همچنین در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه گفت: آمادگی داریم انرژی کشور ترکیه را برای بلندمدت، تأمین کنیم و هر مقدار که ترکیه نیاز داشته باشد، جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کاملاً آمادگی دارد از ظرفیت‌ها و امکانات خود استفاده کند.
روحانی با‌ اشاره به اینکه فعالیت اقتصادی بدون تسهیلات مالی امکان‌پذیر نیست، گفت: در شرایطی می‌توانیم به هدف 30 میلیارد دلاری برسیم که شرایط و تسهیلات مالی بین دو کشور مناسب باشد و در این زمینه مؤسسات، بانک‌ها، صندوق، بیمه، کشتیرانی و حمل‌ونقل می‌تواند نقش سازنده‌ای
ایفا کند.
در این همایش رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز با ‌اشاره به وجود روابط چند جانبه و وسیع بین ایران و ترکیه گفت: هدف ترکیه این است که سطح روابط اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران به سطح روابط سیاسی ارتقاء دهد.
خبر دیگر اینکه ایران و ترکیه برای توسعه و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات و همکاری‌های خود دو سند و یادداشت تفاهم همکاری امضاء کردند.
یادداشت تفاهم همکاری بین تهران و آنکارا در زمینه بهداشت و درمان و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه امور ارتباطات و رسانه در حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه توسط مسئولین ارشد دو کشور به امضاء رسید.