ايران- تركيه؛ بي‌اعتنا به تحريم

آرمان: رئیس‌جمهور که طی سفری یک روزه به ترکیه سفر کرده بود پنجشنبه گذشته در کاخ ریاست جمهوری ترکیه، به طور رسمی از سوی رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود مورد استقبال قرار گرفت و پس از مذاکرات دوجانبه با رئیس‌جمهور ترکیه در نشست خبری مشترک به اعلام مواضع پرداخت. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی همچنین در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه شرکت کرد. وی تلاش هرچه بیشتر برای تحقق هدف‌گذاری تجارت ۳۰ میلیارد دلاری را ضروری خواند و گفت: «در این مسیر تقویت همکاری‌های بانکی و سازوکارهای موجود مانند کمیسیون اقتصادی مشترک، شناسایی زمینه‌های جدید همکاری اقتصادی و توسعه اقدامات مقتضی برای برقراری مشارکت تجاری نزدیکتر و نیز تدارک شرایط بهتر برای سرمایه‌گذاران در دو کشور، تسهیل حمل و نقل کالا و افزایش مشارکت بخش خصوصی در همکاری تجاری و بازرگانی، ضروری است.» رئیس‌جمهور دیداری نیز با تجار و فعالان اقتصادی داشت. در جریان این سفر یادداشت تفاهم همکاری بین تهران و آنکارا در زمینه بهداشت و درمان و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه امور ارتباطات و رسانه در حضور دکتر حسن روحانی و رجب طیب اردوغان توسط مسئولان مربوط دو کشور به امضا رسید. رئیس‌جمهور شامگاه پنجشنبه به تهران بازگشت.
روابط نزدیک با ترکیه و روسیه
رئیس‌جمهور در پنجمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه در نشستی خبری، اظهار کرد: تصمیمات بسیار خوبی برای رفع موانع در زمینه‌ توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور اتخاذ شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی گفت: هیچ کشور ثالثی قادر نیست این روابط همسایگی، برادری و صمیمانه ما را خدشه‌دار کند. من اینجا لازم می‌دانم که از جناب آقای اردوغان تشکر کنم. ایشان مواضع بسیار قاطع و صریحی در برابر یکجانبه‌گرایی تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران گرفته‌اند و این به معنای پایبندی دو کشور به قانون، مقررات، فرهنگ مشترک و اخلاق است. روحانی اقدام آمریکا در شرایط فعلی را یک اقدام «صددرصد تروریستی» خواند و اذعان کرد: آمریکا کشورها و شرکت‌های دیگر را برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، تجارت آزاد و خواست ملت‌ها ارعاب کرده و می‌ترساند. عمل آمریکا یک عمل تروریستی، برخلاف قانون و قطعنامه ۲۲۳۱ است. قطعنامه ۲۲۳۱ به عنوان یک قطعنامه الزامی از همه کشورهای جهان می‌خواهد که از برجام حمایت کند و فضا و مناسبات تجاری با ایران به وجود بیاید. رئیس‌جمهور عنوان کرد: ما همه معتقدیم که دوران قلدرمآبی پایان یافته است و ملت‌های منطقه براساس منافع مشترک‌شان تصمیم می‌گیرند. روحانی با اشاره به گفت‌وگویی که حول موضوعات منطقه‌ای با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه داشتند، گفت: سه کشور ایران، ترکیه و روسیه با هم همکاری‌های نزدیکی دارند. ما تصمیم گرفتیم این همکاری‌ها را ادامه دهیم. اجلاس بعدی این سه کشور در روسیه خواهد بود. ما امروز در این زمینه با هم توافق کردیم.
زمینه‌های جدید همکاری


رئیس‌جمهور در پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه، اظهار داشت: باید روابط دو کشور به جایگاهی برسد که در شأن دو ملت همسایه و برادر و نیز ظرفیت‌های بزرگ همکاری در ایران و ترکیه باشد. رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های ترانزیتی دو کشور تصریح کرد: ظرفیت‌ها در این حوزه به نحوی است که می‌توانیم مسیر ترانزیتی شرق به غرب را با سرمایه‌گذاری مشترک متحول سازیم. روحانی اتصال خطوط ریلی ایران تا دریاچه وان و ایجاد تنوع در خطوط ریلی با سرمایه‌گذاری مشترک را در توسعه روابط تجاری دو کشور و منطقه حائز اهمیت دانست و ادامه داد: توسعه خطوط ریلی می‌تواند به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه باشد. روحانی ارتقای روابط فرهنگی و توریستی را مورد تاکید قرار داد و تاکید کرد: در این زمینه برقراری روابط نزدیکتر بین دو شهر خوی و قونیه به خاطر برخورداری از شاعران بزرگی چون شمس و مولانا که افتخار تاریخی دو ملت و کل منطقه هستند، می‌تواند نمادی از روابط فرهنگی دو کشور باشد. رئیس‌جمهور همچنین به همکاری‌های دوجانبه و سه‌جانبه ایران و ترکیه در روند مذاکرات آستانه به اتفاق روسیه اشاره کرد و ابراز کرد: این مذاکرات موفق و موثر بوده و لازم است روند تثبیت امنیت، بازگشت آوارگان، حفظ تمامیت ارضی، تدوین قانون اساسی و تشکیل حکومتی با اراده مردم با دقت ادامه یابد.
حضور سرمایه‌گذاران ترک
رئیس‌جمهور شامگاه پنجشنبه در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه، با تاکید بر اینکه باید از تجارت ترجیحی به سمت تجارت آزاد برویم، اظهار کرد: آماده حمایت و تامین شرایط لازم برای حضور سرمایه‌گذاران ترک در بازار انرژی هستیم. ایسنا نوشت، روحانی با تأکید بر اینکه در مسیر توسعه روابط تجاری ایران و ترکیه جز مقررات بین‌المللی و منافع دو ملت هیچ چیزی تأثیرگذار نیست، گفت: بر این باور هستیم که شرایط تحریم‌های ظالمانه و غیرعادلانه علیه ملت ایران، می‌تواند به شرایطی بسیار ارزشمند طلایی برای اتصال اقتصاد دو کشور تبدیل شود به نحوی که هیچ تهدید و اقدامی نتواند آن را دچار خدشه کند. رئیس‌جمهور افزود: گرچه منطقه ما دچار ناآرامی و آشوب است، اما ایران و ترکیه کشورهای امنی هستند و مصمم هستیم امنیت و ثبات را به کل منطقه بازگردانیم و در این راستا طی سال‌های اخیر همکاری‌های خوبی برای ایجاد امنیت و مبارزه با تروریسم انجام داده‌ایم. دکتر روحانی گام دوم در مسیر توسعه روابط تهران-آنکارا را ایجاد زمینه و تسهیلات لازم برای فعالیت اقتصادی دانست و گفت: دو طرف تصمیم گرفتیم تسهیلات بیشتری برای ورود و خروج و فعالیت بازرگانان و مردم دو کشور فراهم کنیم و در مذاکرات امروز در ارتباط با ایجاد تسهیلات بانکی، پولی و ارتباطات اقتصادی بین دو کشور تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم. رئیس‌جمهور تجارت آزاد و نرخ‌های ترجیحی را از اهداف ایران و ترکیه برای توسعه روابط اقتصادی دانست و گفت: امروز این هدف در برخی اقلام محقق شده و باید سطح و میزان این اقلام را هرچه بیشتر توسعه دهیم تا جایی که به نقطه تجارت آزاد در منطقه دست یابیم و بی‌تردید این شرایط به نفع منطقه و دو ملت است و در این زمینه مناطق آزاد و استفاده از ظرفیت‌های آن می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
حافظ‌خوانی اردوغان
رجب طیب اردوغان در پنجمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه میزبان هیأت ایرانی به ریاست حسن روحانی بود. رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی خود در این نشست، بیتی از حافظ را به فارسی خواند که با استقبال مخاطبان مواجه شد. او بخشی از یکی از اشعار حافظ را چنین خواند: «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد» هرچند اردوغان این بیت را به سختی و با لهجه خواند، اما بعد از آن، همان بیت را به زبان مادری‌اش تفسیر کرد.