کشف ۸ چمدان داروی قاچاق سقط جنین

اگر تا پیش از این تهیه دارو‌های زیرزمینی و قاچاق همچون داروی سقط جنین مستلزم حضور در بازار سیاه ناصرخسرو بود، اما حالا کافی است تا سری به صفحه اینستاگرام خود بزنید و واژه کورتاژ یا سقط جنین را جست‌وجو کنید تا ده‌ها صفحه در این‌باره برای شما باز شود. با وجود این هنوز هم روش‌های سنتی اداره بازار قاچاق دارو ادامه دارد و هنوز هم می‌توان موتورسوارانی را که در کنار داروخانه‌های هلال‌احمر و ۱۳ آبان در کمین بیماران نشسته‌اند، به راحتی پیدا کرد. دارو‌های ممنوعه هم به روش‌های مختلف به کشور وارد می‌شود، حتی چمدانی!
قاچاق دارو همچنان چاق است و بازار دارو‌های قاچاق در حوزه دارو‌های ممنوعه اوضاع حساس‌تری دارد. یکی از این دارو‌های ممنوعه دارو‌های پرعارضه سقط جنین است. روزگذشته ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران از کشف هشت چمدان داروی سقط جنین از سوی نیروی انتظامی خبر داد.
۸ چمدان داروی سقط جنین
حریرچی در واکنش به کمین موتورسیکلتی دارو در نزدیکی داروخانه‌های بزرگ برای عرضه دارو‌های قاچاق و تقلبی به بیماران با تشکر از همکاری نیروی انتظامی تأکید کرد: وزارت بهداشت حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهد تا دارو در داخل داروخانه و بیمارستان به درستی توزیع شود. البته متأسفانه در حال حاضر یک بازار قاچاق و تقلبی دارو در یکی از کشور‌های همسایه شکل گرفته و دارو‌های مورد نیاز مردم را به صورت قاچاق وارد کشور می‌کند و آن را در جلوی داروخانه‌های بزرگ می‌فروشند. در عین حال روش‌های دیگری مانند خرید و فروش اینترنتی هم برای فروش داروهایشان دارند. بر این اساس باید توجه کرد، این بازار بدون تقاضای مردم شکل نمی‌گیرد. اگر مردم از این افراد دارو نخرند و تقاضا نباشد، قسمت عمده‌ای از عرضه دارو‌های قاچاق از بین می‌رود. در عین حال نیروی انتظامی هم کمک خوبی در این حوزه انجام داده است. به عنوان مثال چند روز پیش مأموران نیروی انتظامی هشت چمدان شامل ۶۰هزار ریال داروی سقط جنین کشف کردند.


احتمال سقط جنین در مطب و مراکز قانون صفر است
وی در پاسخ به آمار سقط جنین در کشور و نحوه نظارت بر مراکز مرتبط با این موضوع گفت: باید توجه کرد گاهی متخلفانی هستند که لباس همکاران ما را می‌پوشند و گاهی هم برخی متخلفان با لباس خودشان تخلف می‌کنند. بر این اساس برخی سقط را انجام می‌دهند، اما نه ماما هستند و نه پزشک. وی با بیان اینکه سختگیرانه‌ترین بررسی‌ها برای ارائه مجوز سقط انجام می‌شود، گفت: در تمام این موارد پزشک معالج موضوع را اعلام می‌کند و سپس در یک کمیسیون تخصصی با حضور چند پزشک موضوع سقط بررسی می‌شود و در نهایت بعد از صدور مجوز، پزشکی قانونی باید این موضوع را تأیید کند. براین اساس گروه‌های مختلفی این موضوع را بررسی می‌کنند، اما متأسفانه سقط غیرقانونی در برخی موارد انجام می‌شود. به هر حال انجام سقط غیرقانونی مانند قاچاق سوخت یا هر کار غیرقانونی دیگری است. ما در کشوری ۸۰میلیونی زندگی می‌کنیم که سقط و عمل سقط هم می‌تواند در یک زیرزمین انجام شود. در عین حال دست و پای کسی را نمی‌بندند تا جنینش را سقط کنند، بنابراین بازار تقاضا هم وجود دارد. حریرچی تأکید کرد: البته وزارت بهداشت نظارت‌های فعال و بسیار شدیدی در این حوزه دارد؛ به طوری که احتمال انجام سقط غیرقانونی در مراکز قانونی مانند بیمارستان صفر بوده و در مراکز مطبی هم نزدیک به صفر است، اما به هر حال سقط غیرقانونی هم وجود دارد. حتی در کشور‌هایی که سقط قانونی است، از آنجایی که قیمتش بالاست باز هم بازار سقط غیرقانونی وجود دارد. به هرحال ما اگر موارد غیرقانونی را کشف کنیم با آن‌ها برخورد می‌کنیم.