درخواست دانشجویان برای برکناری مدیران مقصر در حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات

سرویس جامعه جوان آنلاین: روزگذشته صد‌ها نفر از دانشجویان با حضور در صحن دانشگاه علوم و تحقیقات به عملکرد مسئولان ارشد این دانشگاه اعتراض کردند. دانشجویان که در پی حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس، خواستار استعفای مسببان این فاجعه شدند. مسئول کمیته رسیدگی به سانحه واژگونی اتوبوس مرگ در دانشگاه آزاد در جمع دانشجویان معترض حاضر شد، اما به دلیل ناتوانی در پاسخگویی به سؤالات دانشجویان، از سوی آن‌ها با بی‌اعتنایی مواجه شد و صحبت‌هایش نیمه‌تمام ماند.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات دیروز در میدان اصلی این دانشگاه برگزار شد.
معترضان، عزل برخی مدیران این دانشگاه را «صرفاً فرار به جلو مسئولان دانشگاه و سلب مسئولیت» توصیف کرده‌اند، حال آنکه به گفته این دانشجویان «سال‌هاست همه از خطرناک‌بودن این جاده مطلع بودند، اما هیچ اقدامی نشده است.»


دانشجویان معترض، «استعفای مقام‌های دست‌اندرکار و سرپرست علوم و تحقیقات» را «حداقل هزینه‌ای» دانستند که به گفته آنها، این افراد باید پرداخت کنند.
دانشجویان در جریان تجمع خود، بیانیه‌ای ۹بندی را قرائت کردند که در بند نخست آن خواستار «استعفا و عذرخواهی سرپرست واحد علوم و تحقیقات و رئیس دانشگاه آزاد» شدند.
از دیگر موارد تصریح شده در بیانیه دانشجویان معترض عبارتند از:
- عذرخواهی در تریبون رسمی توسط سرپرست واحد و رئیس دانشگاه
- ساخت یادبود برای عزیزان از دست رفته
- استقرار همیشگی اورژانس در محل دانشگاه
- نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و استخدام راننده‌های باصلاحیت
- ساخت حفاظ برای جلوگیری از ریزش کوه و نصب گاردریل در طول مسیر
- رایگان‌شدن یا حداقل کم‌شدن هزینه آژانس‌ها
- نظارت بهداشتی مداوم بر بوفه‌ها
- تعویق امتحانات به دلیل مناسب‌نبودن اوضاع روحی دانشجویان
پلیس: اتوبوس ترمز بریده بود
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران روز جمعه، دلیل حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان را «بریدن ترمز اتوبوس» اعلام کرد. به گفته سردار مهماندار، این اتوبوس از سال ۱۳۹۱جزو خودرو‌های فرسوده قرار داشته و در زمان حادثه، راننده پس از باخبرشدن از کارنکردن ترمز، حدود ۷۰۰متر کنترل وسیله نقلیه را در دست داشته، اما شیب تند مسیر سبب شده تا اتوبوس با تأسیسات بتونی برخورد کند.
مصوبه هیئت امنا
در جلسه فوق‌العاده دیروز هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی مقرر شد با متخلفان و خاطیان حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس برخورد قاطعانه و بدون مسامحه‌ای انجام گیرد. به گزارش خبرگزاری‌ها در این جلسه مقرر شد بازرس ویژه هیئت‌امنا با استقلال کامل به بررسی دقیق و موشکافانه ابعاد این حادثه بپردازد و ضمن ارائه گزارش فوری به هیئت‌امنا، با متخلفان و خاطیان این حادثه دلخراش برخورد قاطعانه و بدون مسامحه‌ای داشته باشد. همچنین طبق دستور اعضای هیئت‌امنا، دست‌اندرکاران واحد علوم‌وتحقیقات، از ریاست تا مسئولان اجرایی باید برای روشن شدن ابعاد این حادثه همکاری کاملی با بازرس ویژه داشته باشند.