کنار روحانی می‌مانیم

سمینار آموزشی و توجیهی مدیران و عوامل اجرائی ستادهای انتخاباتی ائتلاف اصلاح‌طلبان صبح روز گذشته با سخنرانی مرتضی حاجی، رئیس ستاد انتخابات تهران، عبدالواحد موسوی‌لاری و الهه کولایی برگزار شد. لزوم حمایت از روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یکی از موضوعات مورد تأکید سخنرانان این مراسم بود. حمایتی که البته نقدهایی را هم در خود مستتر داشت. علاوه بر انتخابات ریاست‌جمهوری، سخنرانان درباره انتخابات شوراهای شهر و روستا هم تأکید کردند که با وجود ثبت‌نام 800 نفری در این انتخابات تنها 21 نفر باید انتخاب شوند و همه از این فهرست حمایت کنند. 
مقابله با کسانی که می‌خواهند انتخابات کم‌شور داشته باشیم 
به گزارش ایلنا، موسوی‌لاری، نایب‌رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: تلقی من این است که مجمو‌عه‌ای که در اختیار جریان رقیب است از جمله رسانه‌ها، قصد دارند انتخابات کم‌رنگ و کم‌شور باشد. آنها می‌خواهند انتخابات به دور دوم کشیده شود و آنگاه وارد میدان عمل شوند. مردم باید پای صندوق‌های رأی بیایند. اگر سال ۹۲ قهر مردم ادامه داشت کشور به کجا می‌رسید؟ فضای امنیتی ادامه پیدا می‌کرد و راه توسعه و پیشرفت جامعه بسته می‌شد. 
موسوی‌لاری با بیان اینکه معجزه حضور مردم باعث شد این فضا شکسته شود، یادآور شد: ما قصد نداریم بگوییم دولتی بر سر کار آمد که همه موانع برداشته شد. نه چنین نیست؛ اما امروز تحریم برداشته شده و فضا قابل تحمل‌تر شده، امروز رئیس‌جمهور ما در صحن سازمان ملل برای صندلی‌های خالی سخنرانی نمی‌کند. 


او تأکید کرد: امثال زنجانی‌ها آمدند تحت عنوان دورزدن تحریم‌ها سرمایه کشور را به باد دادند. امروز از رأیی که دادیم پشیمان نیستیم. امروز می‌گویند چهار سال دوم آواربرداری باید آغاز شود. در گام سوم باید به این نکته توجه کنیم؛ با کسانی که می‌خواهند انتخابات کم‌شور داشته باشیم باید مقابله کنیم. 
بر انتخاب روحانی پافشاری می‌کنیم
او ادامه داد: باید به مردم بگوییم نیامدن پای صندوق‌های رأی چه عواقبی دارد. در ریاست‌جمهوری مشکلی نداریم. با توجه به گله‌هایی که داریم خود من از شما بیشتر گله‌مندم؛ ولی در شورای‌عالی ‌سیاست‌گذاری از روحانی حمایت کردیم و پشیمان نیستیم اما این به معنی چک‌سفیددادن به روحانی نیست و به‌موقع هم نقد می‌کنیم، اما بر انتخاب او پافشاری می‌کنیم. 
پاک‌دستی باید مبنای کار شورا باشد
او گفت: در شوراها مسئله چیز دیگری است؛ این شکل اداره شهر تهران درست نیست. تهران یک نمونه است؛ ما در کلانشهرهای دیگر هم این مشکل را داریم، ما نیاز به یک مدیریت تازه با تخصص داریم. شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نامزدهایی را به مردم معرفی می‌کند که در مدیریت شهری حرفی برای گفتن داشته باشند. 
او تأکید کرد: مسئله پاک‌دستی باید مبنای کار جریان باشد، کارهای بسیاری انجام شده است، ۸۰۰ نفر از داوطلبین شوراها علاقه‌مند هستند که در لیست اصلاح‌طلبان قرار بگیرند که باید به ۲۱ نفر برسد. این مسیر با وسواس و دقت در حال پیگیری است، شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با دقت و اجماع به تصمیمات می‌رسد، اگر نظر بخشی تأمین نشود گله نکنید تصمیم بر جمع است. 
موسوی‌لاری افزود: لیست ۲۱ نفره که بسته شود،0 حدود ۷۷۰نفر خارج می‌شوند اما گله نکنید، باید با خردورزی گام برداشت. تمامی نامزدها باید از لیست ۲۱ نفره حمایت کنند، چندلیستی در شأن جریان اصلاحات نیست. باید با منطق سال ۹۲ به سرانجام برسیم. شاید امروز عده‌ای بگویند در مجلس هم لیستی ارائه شد اما افراد غیرلیست کار کردند، باید دید در چه شرایطی لیست بسته شد، آن روز هم نخواستیم چندلیستی داشته باشیم و پشیمان هم نیستیم. امروز باید انتخابات پرشور و حمایت از نامزدهای هر دو انتخابات ضرورت اولیه ما باشد که نتیجه خوبی حاصل شود. امیدوارم ۲۹ اردیبهشت از عملکرد خودمان راضی باشیم. 
کار  راحتی پیش‌رو نداریم
همچنین مرتضی حاجی رئیس ستاد انتخابات استان تهران در این همایش گفت: ‌کار ما و مردم فقط به زمان انتخابات ختم نمی‌شود. قبل از آن باید به این یقین برسیم که فرد امانت‌دار است. ما صیغه برادرخواندگی با کسی نداریم و اگر فرد خلاف قول و قرار خود و خلاف اصل امانت‌داری عمل کند، رأی خود را پس می‌گیریم. 
حاجی با اشاره به انتخابات پیش‌رو، گفت: باید بدانیم که کار راحتی در پیش‌رو نداریم. نباید در باد پیروزی مجلس بمانیم چراکه آن موفقیتی بود که در شرایط خاص به وجود آمد. 
رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در تهران با تأکید بر لزوم جدی‌گرفتن کارزار انتخاباتی گفت: هر فرد یک ستاد است. این بدان معنی است که به نظرات مردم اهمیت می‌دهیم. ما خود را نباید از مردم بالاتر بدانیم. هر شخص که استعداد و خلاقیت داشته باشد باید به او میدان داده شود. 
قانون به‌عنوان خط قرمز اصلاح‌طلبان
او از قانون به‌عنوان خط قرمز اصلاح‌طلبان در فعالیت‌های انتخاباتی یاد کرد و گفت: نباید به بهانه رسیدن به پیروزی قانون را زیر پا بگذاریم. رفتار جوانمردانه بسیار مهم است و رفتار اجتماعی ما باید الگو باشد. 
او یادآور شد: در آن زمان آقای خاتمی تأکید می‌کرد اگر رقیب کار خلاف قانون انجام داد ما مقابله به مثل نکنیم، رفتار اجتماعی ما باید براساس قانون باشد. ما باید فضا را باز بگذاریم، به جوانان بها بدهیم، قانون را رعایت کنیم. 
رئیس ستاد انتخاباتی روحانی تأکید کرد: دو انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست‌جمهوری هر کدام جایگاه خودشان را دارند و نباید کثرت نامزدهای انتخاباتی در شوراها باعث شود انتخابات ریاست‌جمهوری در سایه قرار بگیرد و حتما باید نگاه ویژه‌ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشیم. 
با خانه نشینی زنان توسعه صورت نمی‌گیرد
الهه کولایی، معاون امور زنان ستاد روحانی در تهران هم در این جمع با بیان اینکه زنان همیشه در انتخابات حضور پر‌شور و پر‌رنگی داشته‌اند، گفت: ما شاهد هستیم که در این دوره از انتخابات از سطح کمیته زنان خارج و وارد جریان‌سازی جنسیتی شدیم، جداسازی جنسیتی روش موفقی در راه توسعه نیست. ما ستاد زنان را براساس برنامه‌های شورای‌عالی سیاست‌گذاری شکل دادیم. با خانه‌نشینی زنان توسعه صورت نمی‌گیرد. 
او افزود: بسیاری از نیازهای زنان دیده نشده است، ما به اندازه انگشت‌های یک دست برای شورای شهر از زنان بهره نگرفته‌ایم، ما خواستار این هستیم که این حق دیده شود. در پارلمان ترکیه شاهد بودیم که نمایندگان زن حزب عدالت و توسعه افزایش پیدا کرد. جست‌وجو کردیم متوجه شدیم که زنان گفتند انتخابات را ترک می‌کنند و این کار جواب داد. 
کولایی بیان کرد: ما باید بتوانیم خواسته‌های مردم را برای حضور در پای صندوق‌های رأی مطرح کنیم. هدف باید انتخابات پرشور باشد و حضور زنان گواه این امر خواهد بود. نامزدی زنان، سرمایه اجتماعی است که در لیست قرار خواهند گرفت. در حوزه‌های مدیریت شهری جای زنان خالی است که جامعه هزینه آن را می‌دهد. ما باید این ضرورت را ایجاد کنیم که زنان در حوزه مدیریت شهری حضور پیدا کنند. زنان باید برای پیشبرد برنامه‌های اصلاحات است. 
------------------------------
لیست شوراها تا ۱۵  اردیبهشت اعلام می‌شود
ایلنا: عبدالواحد موسوی‌لاری، نایب‌رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه سهمیه ۵۰ درصدی برای حضور زنان و جوانان در لیست انتخابات شوراها در نظر گرفته شده است، گفت: هنوز تصمیمی برای سرلیستی گرفته نشده و شاید سرلیست نداشته باشیم. ما طرفدار جمهور هستیم و لیست ما جمهوری است. او درباره انتشار لیست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر و معرفی شهردار هم‌زمان با انتشار این لیست گفت: تمام تلاش مجموعه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان این است که نظرات کارشناسی تا اول هفته آینده داده شود تا ما بتوانیم چهاردهم و یا پانزدهم اردیبهشت لیست را رسما اعلام کنیم. نایب‌رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در ادامه افزود: اینکه گفته می‌شود شهردار هم‌زمان با انتشار لیست معرفی می‌شود، چنین چیزی صحت ندارد و بیشتر می‌توان گفت شبیه یک شوخی است. موسوی‌لاری همچنین در مراسم جشن میلاد پیامبر(ص) هم گفت: به دورانی که عرصه را به مردم تنگ‌تر، آزادی را محدود و مشکلات بین‌المللی را ایجاد و زمینه یغمای سه‌هزار‌میلیاردی را فراهم می‌کند، نباید برگردیم.