دیروز امام زمان پسندامروز امام رضا پسند

«باید از خدا بخواهیم کسی که هیئتی و امام رضا پسند و دلسوز و مبارزه گر با فساد باشد انتخاب شود.»این گزاره را یکی از تریبون داران به کار برده است.حتما می دانید که خطیب نماز جمعه بایستی فردی فراجناحی بوده و از این تریبون علیه یا له جریانی استفاده نکند.اما در جمله فوق خیلی مشهود خطیب مورد اشاره در حال کد دادن به مخاطبان خود است تا به یکی از کاندیداها رای دهند.کاندیدای مورد نظر وی، کسی است که از دید او ،هم «امام رضا پسند» است و هم «مبارزه گر با فساد».اینکه فی النفسه باید رییس جمهور از چنین خصوصیاتی برخوردار باشد محل بحث و جدل نیست بلکه مراد آن است که چرا و چگونه از یک تریبون عمومی به این شدت عریان به نفع یک کاندیدا استفاده می شود.البته این موضوع تازگی ندارد و مسبوق به سابقه است.در طول سال های گذشته به وفور از تریبون های عمومی که از بیت المال تغذیه می شوند علیه یک جریان سیاسی سود برده شده است.اگرچه این سوء استفاده های آشکار منتج به نتیجه نشده است اما به دلیل عدم نظارت کافی و حتی همراهی این موضوع مدام در حال تکرار است.رئیس دولت قبل نیز همواره در سال‌های 84 و 88 بدین شکل از تریبون های ملی تبلیغ و ترویج می شد.تنها تفاوت آن سال ها این نکته بود که می گفتند رئیس جمهور بایستی «امام زمان پسند» باشد .حالا پس از گذشت 12 - 8 سال همان افراد باز هم در حال ارسال کد به مخاطبان خود این بار با رمز «امام رضا پسند» هستندبه نظر می رسد اولین مخاطره چنین رویکردهایی -کمااینکه پیش از این هم به اثبات رسیده است- بازی با مقدسات است.گره زدن رقابت های سیاسی با مسائلی که برای مردم قدسی برشمرده می شود خطایی هولناک است.فی المثل این پرسش مطرح می گردد کاندیدای قبلی این آقایان چگونه «امام زمان پسند» بود لیکن چنین کارنامه ای از خود برجای گذاشته است؟آسیب چنین رویکردهایی در کوتاه مدت به استهزاء گرفته شدن مسائل محترم جامعه ودر بلند مدت ایجاد دلزدگی برای نسل جدید و چه بسا قدیم است.سوگمندانه باید گفت آقایان نه تنها از تجربه پیشین درس عبرت نگرفته اند بلکه در این امر جری تر هم شده اند.این افراد تصور می نمایند وقتی این چنین از تریبو عمومی سوء استفاده می نمایند یک زرنگی سیاسی کرده اند و می توانند از «میان بر» به مقصد خود برسند.اما اولا چنین لقمه هاییکارگشا نیست و به نتیجه مشخصی نمی رسد چراکه مردم آگاه هستند و ثانیا تبعات خاص خود را دارد .