برکناری میرزاده چگونه رقم خورد؟

آفتاب‌یزد- گروه اجتماعی: روز یکشنبه این هفته، هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی جلسه فوق‌العاده‌ای به ریاست علی‌اکبر ولایتی، برگزار و حمید میرزاده را از ریاست دانشگاه برکنار و علی محمد نوریان را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد برگزید. عزل میرزاده آنقدر ناگهانی بود که رسانه‌ها را نیز غافلگیر کرد. علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد در گفتگوی تلفنی با خبر ساعت ۲۱ در این خصوص گفت: به درخواست ۴ نفر از اعضای هیئت امنا دانشگاه، جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل و بحث مفصلی انجام شد. وی افزود: در نهایت ضمن تشکر از زحمات دکتر جاسبی، دکتر میرزاده و البته کسانی که در رابطه با دانشگاه آزاد زحمت کشیدند، با اکثریت آرا مقرر شد تا دکتر میرزاده یک هفته برای استعفا فرصت داشته باشد و در غیر این‌صورت برکنار شود. این در حالی است که بنا بر گزارش خبرگزاری اصولگرای تسنیم، حمید میرزاده در پایان این جلسه خطاب به اعضای هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اعلام کرده که دیگر به دانشگاه آزاد نخواهد رفت و استعفا نیز نخواهد داد که با توجه به این اقدام میرزاده وی خود به خود از ریاست دانشگاه آزاد عزل و علی‌محمد نوریان سرپرست موقت دانشگاه آزاد شد.
**
واکنش‌ها
البته برکناری میرزاده واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت. رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد تغییر ناگهانی مدیریت دانشگاه آزاد در آستانه انتخابات را حساسیت‌برانگیز و نگران‌کننده خواند. به‌گزارش ایلنا، یاسر‌ها‌شمی در رابطه با تغییر مدیریتی در دانشگاه‌ آزاد اسلامی گفت: سیاست‌های مدیریتی میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی، منطبق بر مشی آیت‌الله‌ها‌شمی رفسنجانی بود و برکناری او سه ماه قبل از مدت حکم قانونی برخلاف سیره مدیریتی آیت‌الله‌ها‌شمی برای ثبات و رشد دانشگاه آزاد اسلامی است. رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد ضمن قدردانی از عملکرد و وفاداری میرزاده به ارزش‌های اخلاقی و تفکرات آیت‌الله‌ها‌شمی رفسنجانی و سیره اعتدال گفت: میرزاده بعد از رحلت آیت‌الله‌ها‌شمی نیز این وفاداری را حفظ کرد. محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز تغییر غیرمنتظره رئیس دانشگاه آزاد را تعجب‌برانگیز خواند و گفت: «متاسفانه برای این جابه‌جایی نه تنها مشورتی با کمیسیون آموزش صورت نگرفت، بلکه حتی اطلاعی نیز داده نشد.»


**
پیام میرزاده پس از برکناری
حمید میرزاده، رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی در پیامی از همه دانشگاهیان خواست تا به توسعه علمی ایران کمک کرده و همه در این راه هم‌افزایی داشته باشند. در بخش‌هایی از پیام میرزاده آمده است:
= دانشگاه آزاد اسلامی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که با ابتکار بی‌نظیر و طرح بی‌بدیل حضرت آیت‌الله‌ها‌شمی رفسنجانی و تایید حضرت امام راحل(ره) و حضور بزرگان نظام از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در هیئت موسس اول بنیانگذاری شد. به تحقیق این دانشگاه یک الگوی جهانی بی‌نظیر است که با سرمایه خانواده‌های فرهیخته ایرانی بنا نهاده شد و امروز بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که در رتبه ١۵۵ تولید دانش جهانی قرار گرفته و باعث سربلندی و سرآمدی کشور عزیزمان ایران شده است.
= اکنون که دیگر توفیق خدمت در این جایگاه بلند علمی ایران را ندارم از شما عزیزان در هر کسوتی که در این دانشگاه حضور دارید، می‌خواهم که قدر حضور خود را در آن بدانید و مثل گذشته با جدیت بکوشید تا همواره شاخص‌های کیفی این دانشگاه عظیم را بهبود و ارتقا ببخشید.= دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به این انقلاب و کشور و مردم فرهیخته ایران است همه ما باید از آن حمایت کنیم و با دست‌اندرکاران و مدیران و ارکان دانشگاه برای اعتلای آن همکاری خواهیم کرد.
= در پایان از همه شما عزیزان خداحافظی می‌کنم و حلالیت می‌طلبم. ما علی‌رغم اختلاف‌سلیقه‌ها، به اسلام، ایران و رهبری و نظام‌مقدس‌مان، پایبند و وفاداریم.
**
تمجید نوریان از میرزاده
علی محمد نوریان، سرپرست دانشگاه آزاداسلامی در جلسه اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه گفت: خدا را شاکرم که فرصتی دست داد تا توفیق خدمت در عرصه علم و دانش را در مجموعه‌ای که با تدبیر آیت‌الله‌ها‌شمی رفسنجانی شکل گرفته و با حمایت‌ها‌ی مقام معظم رهبری تداوم یافته، داشته باشم. نوریان با اشاره به سابقه آشنایی و همکاری خود با آیت‌الله‌ها‌شمی رفسنجانی، هوش بالا، گوش‌شنوا و صبر زیاد را از خصوصیات ایشان دانست. وی خاطر نشان کرد: آیت‌الله‌ها‌شمی رفسنجانی آرزوهای بسیاری برای دانشگاه داشتند که در واقع آرزوهای نظام بود و آرزوی هر فرد دلسوزی این است که دانشگاه به اعتلای علمی و پژوهشی برسد و ما امیدواریم بتوانیم به تحقق این آرزوها کمک کنیم. سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آشنایی دیرین خود با دکتر میرزاده گفت: دکتر میرزاده در این سال‌ها زحمات زیادی کشیدند و کارهای بزرگ و زیادی انجام دادند و ایشان بود که به بنده اصرار کرد مسئولیت دبیرخانه هیئت موسس را قبول کنم. نوریان به حضور و ورود مقام معظم رهبری به بحث دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: این توجه ایشان به دانشگاه نشان‌دهنده اهمیت این دانشگاه و تاثیر آن در کشور است که باید قدردان آن بود. وی افزود: توجه به مسائل فرهنگی و اعتقادی از جمله تاکیدات ریاست محترم هیئت امنا و موسس است.