با پنهان کاری اعتماد مردم را از بین نبرید

امروز مسئولین بانک مرکزی باید بگویند که چگونه می‌شود بعد از قریب به چند دهه که بانک مرکزی به همراه مرکز آمار متولی آمار کشور بوده است،آمار نرخ تورم کشور را در برهه ای که ما با یک التهاب تورمی رو به رو هستیم به بهانه مقایسه آمار خود با مرکز آمار و به دست آوردن اختلافات منتشر نمی‌کنند؟ مرکز آماری که منتشرکردن آمار اقتصادی را خیلی دیرتر از بانک مرکزی شروع کرده است و در دنیا معمول است که آمار‌ها‌ی اقتصادی از نوع نرخ تورم و رشد اقتصادی را بانک مرکزی منتشر می‌کند.آوردن این گونه بهانه‌ها‌ی ظاهری و منتشر نکردن آمار، احتمالا به این دلیل است که وعده‌ها‌ی دولت مبنی بر کاهش آهنگ نرخ رشد تورم عملی نشده است و فشاری فراتر از توان بانک مرکزی برای منتشرنکردن آمار به بانک مرکزی وارد شده است و با یک بهانه تکنیکی انتشار آمار را متوقف کرده‌اند.
تورم مثل تمام شاخص‌ها‌ی اقتصادی در ایران دستور پذیر نیست و براساس نیات دولتمردان تغییر نمی‌کند و این یک واقعیت اقتصادی است.
اجرای سیاست توزیع ارز چهار هزار و دویست تومانی برای تامین کالاهای اساسی از طرف دولت جواب نداده وقیمت برخی از کالاهای اساسی مثل خوراکی‌ها‌ فراتر از افزایش نرخ ارز رشد کرده و سیاست‌ها‌ی ارزی دولت شکست خورده اما متاسفانه دولت و بانک مرکزی نمی‌خواهند قبول کنند که سیاست‌ها‌ی ارزی شان در یک سال اخیر شکست خورده است. وقتی ساختار به گونه ای است که بانک مرکزی در حوزه آماری استقلال ندارد، منتشر نکردن آمار و یا تاخیر در انتشار آن قابل پیش بینی است و البته اینگونه رفتار‌ها‌ از طرف دولت‌ها‌ و بانک مرکزی مسبوق به سابقه است و در دولت آقای احمدی نژاد هم دو سال از انتشار آمار نرخ رشد اقتصادی جلوگیری شد و حتی در دولت اول آقای روحانی هم در سال 94 یکبار آمار نرخ رشد اقتصادی منتشر نشد.آمار تورم یک آمار روزمره است و دارای ساختار جا افتاده در بانک مرکزی است و سال پایه آن هم تازه به روز شده و در واقع احتمال اینکه مشکل فنی وجود داشته باشد خیلی کم است.
وقتی دولت و نهادهای زیر دست آن با سیاست گذاری‌ها‌ی خود جامعه را نسبت به آمار بی اعتماد می‌کنند، هر فردی به خود این اجازه را می‌دهد که برداشت شخصی خود از تورم را به جای تورم جا بزند. تورم یک شاخص اقتصادی دقیق است و در آن گروه‌ها‌ی مختلفی نقش دارند و آماری هم که از آن ارائه می‌شود بسیار دقیق است اما وقتی آمار برای مدتی انتشار پیدا نمی‌کند، مردم به آمارهای بعدی هم اعتماد نمی‌کنند.


درهنگام افزایش قیمت ارز، شاخص تورم هم به عنوان یکی از دنباله‌ها‌ی آن سطحی از افزایش را تجربه می‌کند. ما باید
بپذیریم وشفاف بیان کنیم که ما با یک تورم به دلیل افزایش قیمت ارز مواجه شده ایم و سعی کنیم طبقات فرودست جامعه را کمک مالی بکنیم تا از موج تورم عبور کنند اما دولت توان خود را بر این گذاشته تا با دادن یارانه به قیمت ارز، از افزایش آن جلوگیری کند و با این روش بتواند تورم را کنترل کند اما در این راه شکست خورده است. تخصیص ارز چهار هزار و دویست تومانی جفا در حق منابع محدود ارزی کشور در دوره تحریم است و باید این راهکار کنار گذاشته شود و با دادن یارانه‌ها‌ی مستقیم به اقشار فرودست از آن‌ها‌ حمایت کنیم و به چند دهک پایین جامعه یارانه هدفمند بدهیم. با انکار آمار و ارقام افزایش قیمت ارز و نرخ تورم اتفاق مثبتی روی نخواهد داد و فقط به افزایش بی اعتمادی در جامعه منجر می‌شود.