تخصیص منابع به همفکران و هزینه‌های بیهوده تا کی؟ - کمال‌الدین پیرموذن

در این زمان که طرح بودجه شفاف کشور و طرح ساماندهی آن مطرح است، مردم به طرق ممکن به دولت و مجلس متذکر می‌شوند که دیگر در این سرزمین چیزی برای بذل و بخشش باقی نمانده است. از سرمایه مادی، منابع طبیعی، نفت و جنگل و مرتع و...  تا ذخابر معنوی، انسانی، مقدسات، علایق و پیوندهای اجتماعی و امید به آینده، از همه چیز ما تا توانسته اند خرج کرده‌اند، مبادا که شما هم این بار تحت نام شفافیت و ساماندهی اقتصادی و به بهانه تقدم عدالت بر توسعه و تامین و توزیع کالاهای اساسی بر تولید، آن ته مانده تولید را هم بر باد دهند. در تمام دنیا و در تمام مکاتب و حتی در مکتب مارکسیسم نیز، می‌گویند اول باید تولید باشد، بعد توزیع.
       تا زمانی که این سنت قدیمی «هزینه کردن» بی‌تعهد و بی ارزشیابی برقرار است، هیچ برنامه سیاسی و اقتصادی به اهداف خود نمی‌رسد و اگر در سیاست‌های خارجی و داخلی، اصل پیگیری، ارزشیابی، سنجش و اصلاح مستمر با هدف افزایش کارآمدی نظام و توسعه سرمایه‌های مادی و معنوی ملی برقرار نشود هیچ برنامه توسعه سیاسی، اقتصادی و مالی یا حتی فرهنگی-اخلاقی درستی به سرانجام مشخصی نخواهد رسید و نهایتاً اینکه دولت‌های این مرزوبوم، تنها با شعار تبدیل سنت و فاسد هزینه کردن به سنت تعهد، یعنی ارائه خدمات ملموس و محسوس و قابل شمارش وارزشیابی است که می‌تواند عملاً کشوری با استعدادهای انسانی فراوان و منابع مادی و طبیعی کاملی را به سیر تحرک و ترقی، استقلال و استغنای ملی واقتدار وطنی رهنمون گردند و بس.
کشور و ملت ما در این لحظات حساس در بدترین و پیچیده ترین شرایط تاریخی خود قرار گرفته است. حدت و خطر خیزی این شرایط را جز گوش‌های شنوا و پرظرفیت و عقول مجرب واستوار در نمی‌یابند. هیچ کس تردید نمی‌کند که حاکمیت ما، دولتی هزینه کن از تمام ابعاد و زمینه‌های موجودیت ملی ودینی ما است و ابدا در غم آن نیست که در برابر این همه هزینه کردن، چه چیز بدست آورده و چه ارمغانی باید به ملت تقدیم نماید.
نظام اداری ما از زمان مشروطیت تاکنون یک نظام هزینه کننده است نه ارائه کننده خدمات به جامعه، سال‌هاست از سرمایه‌های مادی، انسانی و تاریخی خودمان خرج می‌کنیم بی آنکه به توسعه و پیشرفت دست یافته باشیم، در نتیجه همواره گرد خودمان می‌گردیم.


چندین سال است که نهادهای فرهنگی غیردولتی و اشخاص خاص، از کیسه بیت‌المال بدون پاسخگویی و ارائه گزارش کار به ملت، دولت و مجلس، از خزانه دولت، اعتبار و مساعدت مالی در خور توجه بهره مند می‌شوند. این هزینه‌های غیر ضرور تا کی ادامه خواهد یافت. در اولویت، اقتصاد ایران و ایرانی را بایستی دریابند، نه منافع اشخاص خاص.  این در حالی است که  شعار ما در تظاهرات مبارزات انقلاب: «حکومت علی را برقرار می‌کنیم ما» بود. به سیره علوی برگردید. در تصویب بودجه سالیانه کشور، باید عدالت، دقت و پافشاری و قاطعیت از ریخت و پاشها و اتلاف منابع دولت جلوگیری بعمل آید. و اصل صرفه جویی، پس انداز، ایجاد ظرفیت‌های شغلی برای جوانان و بیکاران، انباشت و سرمایه‌گذاری را در میان ملت و دولت با سخت گیری و خست پیش برد.
طی 40 سال پس از انقلاب شکاف طبقاتی همچنان رو به گسترش است و رانت خواران و بهره مندان از درآمدهای باد آورده را می‌بینیم که همچنان بر اریکه قدرت سوارند و درست برعکس سیاست علی(ع) که در مسائل اقتصادی سخت گیر بود، برخی صاحب منصبان در برابر خرج کردن از اموال عمومی برای مصارف شخصی، تبلیغی و در برابر ریخت و پاش‌های وحشتناک و اشرافی و تخصیص اموال عمومی به هم فکران و دوستان و خویشان سهل گیرند.