میلادى‌ترین سالى که پیش‌رو داریم

علی آهنگر- سال‌ها آمده‌اند و رفته‌اند. از یکى بود یکى نبود تا آنجا که به جز خداى مهربان هیچ‌کسى نبود. ماه گردون بسیار به سلخ آمد که ما نبودیم و بس به غُره مى‌رود که ما نباشیم. آمدن و رفتن ماه را و خورشید را به خانه حوت و حمل تقویم‌ها نگاشته‌اند و زیج‌ها ساخته. یکى از آنها میلاد مسیح است. دوهزاروهجده‌سال از برساختگى این تاریخ مى‌گذرد و اکنون در آستانه میلادى‌ترین سال قرن ایستاده یا به نظارگى نشسته‌ایم.
سخت و توفنده بود این دهزاروهجده. جان به لب شدیم. کام‌مان تلخ شد در ماه مى‌اش در خروج از برجام و کیسه‌های‌مان تهى شد در پاییز لبریز از تحریم. ٢٠١٩ در زمستانى آمد که شب ژانویه‌اش برف نداشت. کارشناس هواشناسى مى‌گفت اما مارس یخبندانى پیش‌رو داریم.
سلانه سلانه می‌آید این سالِ غربى‌ها. مى‌گویند سال غربى‌هاست اما طلوعش را از شرقى‌ترین نقطه عالم جشن مى‌گیرند. در پایانى‌ترین دقیقه روز ٣١ دسامبر در نقطه‌اى در مجمع‌الجزایر تونگا که اصلا نمى‌دانیم کجاست جهان وارد سال ٢٠١٩ شد. مى‌گویند نیوزلند. از آنجا خودش را سلانه سلانه به ژاپن و استرالیا مى‌رساند جاهایى که دیگر خوب مى‌شناسیم‌شان.
به کره شمالى که مى‌رسد کیم جونگ اون موقع را مناسب تشخیص مى‌دهد تا به آمریکا پیام دهد که اگر به وعده‌اش عمل نکند او هم یک کار دیگرى مى‌کند. سال نو سلانه سلانه همچنان مى‌آید تا به تهران برسد. به تهران که مى‌رسد سفیر بامزه و خوش‌ذوق آلمانى، ترک یک موتور هوندا مى‌نشیند عکس مى‌گیرد و در توئیترش به زبان فارسى از همراهى‌های‌مان در سال ٢٠١٨ تشکر فراوان مى‌کند و آرزومند شادى و موفقیت در سال ٢٠١٩ برایمان مى‌شود. از شما چه پنهان، سال نو حتى به اربیل هم مى‌رسد.


سال نو وقتى وارد شرقى‌ترین نقطه روسیه مى‌شود تا به غربى‌ترین منطقه آن برسد ٩ بار برایش جشن مى‌گیرند و نوافشانى مى‌کنند. به باورمان نمى‌آید که در فرانسه و جزایر مستعمراتی‌اش از اقیانوس هند تا اقیانوس آرام سال نو ١٢ مرتبه تبریک گفته شود.
خلاصه این ماه تازه درآمده بعد از ساعت‌ها به آن سوى دنیا، به جایى که حتى شرقیان انتظار رسیدنش به آنجا را مى‌کشند، یعنى به آمریکا مى‌رسد. در آنجا یک آقایى پاى لپ‌تابش به انتظار نشسته است تا آمدن سال نو را توئیت کند.
به محض این که پاى سال نو به آنجا مى‌رسد، آن آقا بى‌درنگ پیام ازپیش‌آماده‌اش را در صفحه‌اش منتشر مى‌کند. او خروج از برجام را مهم‌ترین دستاورد دولتش در ٢٠١٨ مى‌داند: «ما به توافق یک‌جانبه و وحشتناک هسته‌اى ایران خاتمه دادیم». آنگاه بدون آن که توجهى به پیام چندساعت پیش رهبر کره‌شمالى داشته باشد، توافق نصفه‌ونیمه با آن کشور را دستاوردى امیدبخش در ٢٠١٨ معرفى مى کند: «به وضعیت‌مان با کره‌شمالى نگاه کنید، ما واقعا داریم خوب پیش مى‌رویم».
ترامپِ توئیتر در پیام دیگرى با حروف درشت به‌طور اختصاصى به ٢٠١٩ مى‌پردازد و مى‌نویسد: «سال ٢٠١٩ براى کسانى که به سندروم ترامپ‌آزارى مبتلا نیستند، سال محشرى خواهد بود. فقط آرام باشید و از اوضاع لذت ببرید. رویدادهاى بسیار خوبى براى کشورمان در حال وقوع است».
میلادى‌ترین سالى که ما در تبعات آن قرار داریم اما شاید با رویدادهاى چندان خوبى همراه نباشد. تبعات تحریم‌هاى تازه به‌تدریج خود را نشان مى‌دهد. اروپا آن‌چنان که گفته مى‌شود از برنامه تعیین کانال مالى عقب نشسته است. فروش نفت و قیمت آن و نحوه دریافتش نیز معلوم نیست در چه وضعیتى خواهد بود.
ناخوشایندترین بخش سال اما نه فقط تحریم‌ها، که باورنداشتن تحریم‌هاست. این باورنداشتن تحریم‌ها در بودجه ٩٨ به عریان‌ترین وجه خود را نمایان ساخته است. به تعبیر معاون اول رئیس‌جمهوری: «بودجه‌اى که مانند گوشت قربانى است و سایربگیران هیچ دست کوتاهى از آن ندارند». بودجه ٩٨ یک رویکرد و به جز یک رویکرد نمى‌تواند داشته باشد و آن آرام‌نگهداشتن چشم و دل شهروندان در بازار خرید و تامین معاش است. هر رویکردى به جز این، تعارف آرامش به بحران خواهد بود.
در این شرایط، بیاییم سال را و ماه را در گستره‌اى فراتر از عمر اندک خود بدانیم. آدمیزادگان یک نسل را گرودار تمنیات خود نسازیم و یک چندى که در مصدر قدرت واقع شدیم رفاه، آسایش، آرامش و زیست مسالمت‌آمیز براى بندگان خدا به ارمغان آوریم.
سایر اخبار این روزنامه
یک واردکننده بزرگ کاغذ همراه یک گروه ۱۶ نفره بازداشت شده‌اند سلطان نامرئی کاغذ ژوبین صفاری دوراهی خصوصی یا دولتی‌بودن شهروندان تهرانی عصر روزگذشته بویی نامطبوع را با منشایی نامعلوم استشمام کردند تهرانِ بو دار واحد پول ایران از ریال به تومان تبدیل می‏شود؟ صفرهای کمرنگ روی پول ایران « ابتکار » در گفت و گو با یک پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه بررسی می‌کند کردها در میانه دمشق ، آنکارا و واشنگتن «ابتکار» از نقطه نظرات کارشناسان درخصوص لایحه بودجه گزارش می‌دهد اقدام دولت برای بهبود معیشت مردم «ابتکار» از تحصن انفرادی یک نماینده در صحن علنی گزارش می دهد بدعت‏های نوظهور در سال پایانی مجلس! گزارش «ابتکار » از چند و چون جلوگیری از ورود شفیعی کدکنی به دانشگاه تهران درهای بسته امیدوارترند شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در گفت‌وگو با «ابتکار»: تئاتر محفلی برای گفت‌وگو و تضارب آرا است به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو میلادى‌ترین سالى که پیش‌رو داریم به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو از تعارف کم کنید و بر مبلغ بیفزایید