انتقاد مراجع تقلید به عدم نظارت و گرانی‌های بی حساب و کتاب


فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد با حضور در شهر مقدس قم با حضرات آیات وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، مکارم شیرازی، سبحانی و نوری همدانی دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله نوری همدانی در این دیدار با انتقاد از گرانی‌های بی‌حساب و کتاب اجناس، گفت: مردم در زندگی و سفره خود رفاه اقتصادی نمی‌بینند بلکه هر روز گرانی‌های بیشتر را مشاهده می‌کنند، این در حالی است که مسؤولان باید نظارت‌های لازم را داشته باشند تا شاهد این مشکلات نباشیم.
این مرجع تقلید با بیان اینکه بسیاری از مشکلات مربوط به تحریم‌ها نیست، علت مشکلات و گرانی‌های اخیر را عدم نظارت مسؤولان دانست و ابراز داشت: مردم از گرانی رنج می‌برند و تحت فشار هستند. وی تأکید کرد: مسؤولان باید بر مسائل اقتصادی و وضعیت بازار‌اشراف و نظارت داشته باشند، فشارهای اقتصادی با آمار دادن درست نمی‌شود بلکه دلسوزی مسؤولان را می‌طلبد، دولت باید نظارت لازم را داشته باشد.آیت‌الله جوادی آملی نیز در دیدار وزیر اقتصاد ابراز داشت: خداوند در سوره مبارکه نساء فرمود مال، ستون فقرات یک ملت است، اگر ملتی بخواهد قیام کند و بایستد باید ستون فقرات سالم داشته باشد و چون مال، ستون فقرات جامعه است و ایستادگی و قیام ملت به آن وابستگی دارد، لذا نباید مدیریت آن در دست افراد نالایق و سفیه باشد؛ فرمود کسی که عرضه ندارد، ثروت مملکت را به دست او ندهید. مفسر قرآن کریم تصریح کرد: از سوی دیگر باید این نکته را در نظر داشت که اگر مال که ستون فقرات جامعه است، آسیب دید، درمان آن کار هر کسی نیست و یک متخصص نیاز دارد که آن را ترمیم کند. این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اصل دومی که قرآن کریم بر آن تاکید دارد، این است که مال و ثروت جامعه نباید منحصراً در دست دولت باشد مانند آنچه در نظام سوسیال شرق شاهدیم و نباید در دست یک عده خاص باشد مانند آنچه در نظام کاپیتال غرب می‌بینیم، بلکه مال و ثروت مانند خون است که باید در تمام اعضا و بدنه جامعه در گردش باشد و هر عضو با توجه به ظرفیت و شایستگی خود در آن سهیم شود؛ اگر کسی عرضه تولید داشت، نباید به او سخت گرفت و او را از ثروت محروم کرد و کسی که عرضه ندارد، نباید بتواند به واسطه رشوه و زد و بند، بیش از لیاقت خود از ثروت جامعه بهره‌مند شود.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه فتح، ادامه داد: قرآن کریم در سوره مبارکه فتح در بیان ویژگی اقتصادی جامعه اسلامی می‌فرماید جامعه اسلامی مانند ساقه گندمی است که به هیچ جا تکیه ندارد چرا که بعد از اندکی رشد، دور خود یک کمربند و گره محکم می‌بندد تا بتواند روی پای خود بایستد، تاکید قرآن این است که با وجود ارتباط با کشورهای دیگر، مسلمانان باید روی پای خود بایستند. همچنین آیت‌الله سبحانی در این دیدار گفت: نظارت و بررسی فعالیت بانک‌ها بر اساس شرع و موازین دین مبین بدون تردید بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه را برطرف می‌کند. این مرجع تقلید با اشاره به اینکه کتب‌ اقتصادی متعددی با محوریت آموزه‌های دینی نوشته شده است و چیزی در دسترس می‌باشد، افزود: بانک‌ها باید براساس همین موازین شرعی و دینی به شرایط افراد نیازمند نگاه کنند و همه توان خود را برای تقویت چرخه تولید به کار گیرند چه در قالب تسهیلات و حمایت‌های مطلوب دیگری که زیبنده بانک‌ها در نظام اسلامی است.
آیت‌الله مکارم شیرازی نیز با اشاره به مشکل بانک‌ها در کشور و انتقاد از عدم کنترل و نظارت بر آنها، تصریح کرد: بانک‌ها مردم را جریمه می‌کنند و بر جریمه آنها نیز سود می‌گیرند؛ یکی از مشکلات بانک‌ها تولید و خلق پول است، به عنوان مثال یک بانک 100 میلیارد سرمایه‌دارد اما به اندازه 200 میلیارد کار می‌کند و در نهایت ورشکسته می‌شود. این مرجع تقلید با اشاره به مشکلاتی که در پی افزایش نقدینگی در جامعه ایجاد می‌شود، بیان داشت: نظارت بر بانک‌ها باید افزایش پیدا کرده و برای خلق پول و افزایش نقدینگی در کشور فکری شود. وی با بیان اینکه تمام سرمایه‌ مردم دست بانک‌ها است، افزود: افزایش نقدینگی که در پی کار بیش از سرمایه بانک‌ها اتفاق می‌افتد کار درستی نیست؛ اساس کار این است که وضعیت تولید بررسی شده و نقدینگی متناسب با همان توزیع شود.