22 فیلم برای گرفتن سیمرغ به صف شدند

در این دوره از جشنواره ۲۲ فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران، با یکدیگر برای رسیدن به سیمرغ‌های بلورین جشنواره فیلم فجر به رقابت خواهند پرداخت.
برخلاف شایعاتی که درباره تعداد فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره فجر مطرح شده بود، سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر با حضور ۲۲ فیلم برگزار می‌شود. در میان آثار راه پیدا کرده به بخش سودای سیمرغ، دو فیلم «درخونگاه» و «مسخره باز» در بخش نگاه نو (فیلم اولی ها) نیز حضور دارند. سه فیلم «آنجا همان ساعت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیروس الوند، «بی حسی موضعی» به تهیه‌کنندگی حبیب رضایی و کارگردانی حسین مهکام و «مدیترانه» به تهیه‌کنندگی رشید حاجتمند و کارگردانی هادی حاجتمند، به عنوان آثار رزرو جشنواره اعلام شدند که در صورت آماده نشدن فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایرانی، این آثار به جشنواره راه پیدا خواهند کرد. ابراهیم داروغه زاده درباره حضور نداشتن فیلم «ژن خوک» در جشنواره فجر، گفت: «این فیلم از سوی هیئت انتخاب بازبینی و رد شده است.»
همچنین حضور فیلم «ماجرای نیمروز ۲، رد خون» که شایعه شده بود از سوی تهیه کننده فیلم از حضور در جشنواره انصراف داده است، نشان داد که برخی از اعلام انصراف‌ها از حضور در جشنواره فجر صرفاً بازی رسانه‌ای بوده است. امسال آثار انیمیشن جدا از بخش سودای سیمرغ به نمایش درخواهند آمد. انیمیشن‌های سینمایی «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر، «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایتی و «شب آفتانی» به کارگردانی علی مدنی در جشنواره فجر به نمایش درخواهند آمد. همچنین فیلم‌های کوتاه نیز در این دوره جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت.
در چند روز اخیر موضوع اعلام انصراف چند عنوان فیلم از حضور در جشنواره فیلم فجر، حواشی‌ای را به همراه داشته است. ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره فجر در حاشیه نشست خبری اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ در گفت و گو با «جوان» به این موضوع پرداخت و گفت: «یکی دو فیلم بودند که به جشنواره نرسیدند و برای اینکه سال آینده هم شانس حضور در جشنواره را برای خودشان حفظ کنند، از حضور در این دوره انصراف دادند.» وی در پاسخ به این سؤال که واکنش دبیر جشنواره و سازمان سینمایی به انصراف‌هایی که به اعتبار جشنواره فجر به عنوان جشنواره اصلی سینمای ایران لطمه می‌زند، چیست؟ گفت: «اعتبار سینمای ایران برای ما مهم‌تر است، برخی از فیلم‌ها ممکن است یا تولیدشان کامل نشده باشد یا به هرحال در جشنواره حضور نداشته باشند، ما نسبت به آن‌ها واکنشی نخواهیم داشت.» داروغه زاده درباره حواشی انصراف، حضور و رد شدن فیلم «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی در جشنواره گفت: «خود آقای سعید سهیلی هم چند روز پیش اعلام کردند که فیلم را به جشنواره داده‌اند و خیلی محترمانه درباره جشنواره فجر صحبت کردند، احترام فیلمسازان برای ما مهم‌تر است.»


با اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در بخش نگاه نو (فیلم اولی ها) جشنواره فیلم فجر، اعتراض‌هایی نسبت به حضور مسعود بخشی، کارگردان «یک خانواده محترم» و تورج اصلانی کارگردان «جینگو» در جشنواره امسال به وجود آمده بود. دبیر سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر درباره حضور مسعود بخشی با فیلم «یلدا» در بخش فیلم اولی‌ها گفت: فیلم «یک خانواده محترم» پروانه ساخت نداشته است، اما باید با تغییر آیین نامه جشنواره فیلم فجر، جلوی تکرار چنین مواردی گرفته شود. رضا مقصودی، عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر نیز در گفت و گو با «جوان» درباره حضور تورج اصلانی با فیلم «حمال طلا» در بخش نگاه نو جشنواره، گفت: فیلم «جینگو» اثر قبلی این کارگردان پروانه ساخت ویدئویی داشته است و طبق آیین نامه، به عنوان فیلم سینمایی شناخته نمی‌شود.»
یکی از حواشی نشست رسانه‌ای اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر، حضور محسن امیریوسفی کارگردان فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» و سخنان اعتراض‌آمیز او در این نشست بود.