نگاهی به نمایشگاه‌های هنری هفته پیش‌رو گشتی در میدان هنر

فاطمه امین‌الرعایا
روزهای میانی دی‌ماه در حالی یکی پس از دیگری سپری می‌شوند که گرمای هنر در سرتاسر شهر، سرمای سوزناک زمستان را قابل تحمل می‌کند. در هفته آینده 27 گالری هنر در تهران فعال هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها نگاهی گذرا خواهیم داشت.
«سمپوزیوم کیوریتوریال تهران» از 14 دی‌ماه میزبان پروژه گروهی «ولی ما اهرامی بر جای نمی‌گذاریم» است. این پروژه، در راستای موضوع سمپوزیوم کیوریتوریال تهران، فعالیت خود را آغاز کرد و به فعالیت پیرامون این موضوع ادامه خواهد داد. هدف آن است که این پروژه ابزاری باشد برای هنرمندان، کیوریتورها و عموم مردم تا دریابند چگونه خود را با این رشته کار همگام سازند. «ولی ما اهرامی بر جای نخواهیم گذاشت» جمله‌ای است از مقاله «فضای پسماند» نوشته رم کولهاس، معمار و تئوریسین هلندی و فراخوانی است به بازنگری وسوسه انسان به از خود به جای گذاشتن ردپای خود در جهان. هدف گروه گپس از این مجموعه آثار هنری، مخاطب قرار دادن و به بحث گذاشتن موضوع تولیدهای هنری با اشیا، ساختمان‌ها، شهرزیستی و روابط اجتماعی است که روزانه بیش‌از‌پیش گذرا و مهجور می‌شود و اینکه این امر چگونه می‌تواند ارتباطات اجتماعی و هویت فردی و جمعی را تحت تاثیر قرار دهد. عبارتی که عنوان این نمایشگاه است، به عمد با حرف ربط «ولی» آغاز می‌شود تا وسیله‌ای باشد برای برانگیختن گمانه‌پردازی درباره آنچه پیش از این سخن از آن رفت: «اثرگذاری برای دستیابی به یک پتانسیل بکر و دست‌نخورده». این پروژه تا 23 فروردین 1398، هر روز از ساعت 15 تا 20 در «سمپوزیوم کیوریتوریال تهران» واقع در خیابان شهید مفتح جنوبی، کوچه مبینی، پلاک یک میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
«طبیعت بی‌جان» عنوان نمایشگاه نقاشی گروهی است که تا 25 دی‌ماه در گالری «وارطان» واقع در میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، پلاک ۵١۴، خانه وارطان برپا خواهد بود. این نمایشگاه هر روز از ساعت 14 تا 20 میزبان علاقه‌مندان است.


نمایشگاه عکاسی مهران مهاجر با عنوان «هوای زمین» نیز تا 28 دی در گالری «دستان +2» به جز شنبه‌ها و یکشنبه‌ها از ساعت 11 تا 19 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. این گالری در خیابان وزراء، کوچه چهارم، شماره 11خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۸، طبقه‌ دوم واقع شده است.
«زمان مکان خاطره» عنوان نمایشگاه گروهی زنان هنرمند است که تا 30 دی‌ماه در گالری «پردیس ملت» در حال نمایش است. این نمایشگاه هر روز از ساعت 11 تا 20 در خیابان ولیعصر، بزرگراه نیایش، روبه‌روی کردستان، گالری «پردیس ملت» آماده تماشا است.
موزه‌‌ «عکس‌خانه‌ شهر» نیز تا 10 بهمن به جز جمعه‌ها و ایام تعطیل از ساعت 9 تا 18میزبان نمایشگاه عکس تاریخی «خاطره حاشیه‌ها» است. این نمایشگاه حاصل پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای است که به اهتمام محسن احتشامی گردآوری شده است. محسن احتشامی کارشناس ارشد گرافیک، پژوهشگر، نویسنده مقالات متعدد و چند کتاب است. در این نمایشگاه بیش از ۵۴ قطعه عکس دوره قاجار به نمایش گذاشته خواهد شد. نمایشگاه خاطره حاشیه‌ها بخشی از عکس‌هایی است که پیرامون آن‌ها تزئینات، نقشی چشم‌گیر و قابل اعتنا دارند. حاشیه‌هایی مقوایی که هم تزئینات زیبایی دارند و هم عاملی هستند برای محافظت از عکس‌ها. این نقوش و تزئین‌گرایی ابتدا ساده بودند و به مرور خودشان تبدیل به نوعی هنرنمایی و اثر زیبا و گرافیکی شدند، نمونه‌هایی هستند از کادرهای ساده‌ دستی تا انواع هنرهای چاپی. موزه «عکس‌خانه شهر»، واقع در خیابان بهارشیراز، بوستان بهارشیراز تنها موزه اختصاصی در ایران است که به تاریخ عکاسی ایران می‌پردازد. در این موزه نمایشگاه‌های دوره‌ای و نشست‌های پژوهشی با موضوع تاریخ عکاسی، نظریه عکاسی و نقد عکس برگزار می‌شود.
گالری «شیرین» تا 26 دی از ساعت 11 تا 19 به جز دوشنبه‌ها میزبان «مروری بر آثار آزاده رزاق دوست» است. مروری بر آثار آزاده رزاق‌دوست چیدمانی متفاوت از چندین مجموعه او در گالری شیرین خواهد بود. در این نمایشگاه، کارهای متاخر این هنرمند به همراه مجموعه‌های قدیمی‌تر به نمایش گذاشته می‌شود. آزاده رزاق‌دوست متولد ۱۹۷۹ میلادی، در تهران به‌دنیا آمد، دوره متوسطه را در رشته نقاشی در هنرستان هنرهای تجسمی تهران گذراند و در سال ۲۰۰۰ از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شد. نگاه او رمانتیک و هنرش مرتبط با بیانی به شدت اکسپرسیو و احساساتی است. مفاهیمی که در کارهایش به صورت ناخودآگاه نمایان شده‌اند، گمراه‌کننده و ناواضح هستند. عنوان دوره‌هایش معمولا همراه با شعر به نمایش گذاشته می‌شوند، شاعرانی چون «شارل بودلر»، «ویلیام بلیک»، «اینگبورگ باخمن». او از مخاطب نمی‌خواهد که نقاشی‌هایش بر اساس شعر قضاوت شود بلکه شعر صرفا تقویت‌کننده فضا، مود و حس و حالی است که آثار آزاده رزاق‌دوست در آن شکل می‌گیرد».
«در پرانتز» عنوان نمایشگاه گروهی‌ای است که تا 24 دی در گالری «آ» برگزار می‌شود. «در پرانتز» پروژه‌ای است سیال میان آزادی و جبر. حرکتی است در میان مرزهای از پیش تعیین شده که تعیین‌شان، راه بر خلق هنری نمی‌بندد. در پرانتز پروژه‌ای است بر مبنای تدارک، طرح‌ریزی و پیش‌بینی که خوب می‌داند نتیجه‌اش غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود. محدوده‌ای است به گستردگی و تراکمِ زیستِ هنرمندِ معاصرِ ایرانی در وطنِ غیرقابلِ پیش‌بینی‌اش. این پروژه در پی استفاده بی‌رحمانه از تمام سرچشمه‌هایی است که زندگی روزمره برای خلق هنری پیش چشمان‌مان قرار می‌دهد. هنرمند این بار با جبری شکست‌ناپذیرتر از همیشه، مجبور به استفاده از زیست روزمره خویش، به عنوان موضوع شده است. حق و ترجیحی جز انتخاب آزادانه از آنچه وضعیت اجتماعی امروز را برساخته، ندارد. اینچنین است که آگاهانه‌تر از همیشه میان جبر و اختیار در حرکت است. آنچه برمی‌گزیند سویه‌ای اجتماعی دارد و آنچه در پرانتز قرار می‌دهد به نحوی از انحا مورد التفات او است و لحظه و آن و موقعیتی می‌سازد که مخاطب را به آگاهی دوباره‌ای از زیست خود رهنمون شود. هر اثر به همراه یک استیتمنت ویژه و مجزا، ارائه شده تا آنچه مورد التفات هنرمند است مکرر شده و سویه‌های معنایی‌اش با مخاطب به اشتراک گذاشته شود. در پرانتز تلاشی دو سویه و متقابل است میان مخاطب و هنرمند که هر دو در اجتماعی یکسان نفس می‌کشند با این تفاوت که یکی از این دو، توان بازنمایی دیگرگونه‌ای از جهان خود را دارا است. آنچه در نهایت حاصل می‌شود جامعه امروز ما است از منظر هنرمندی که در تلاش است تا معنای جهان خویش و دیگری را توامان دگرگون سازد.
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار» در گفت‌وگو با سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل بررسی می‌کند چوب غیرکارشناسی لای چرخ دستگاه دیپلماسی غلامرضا حیدری باز هم تکرار میکنم حفظ منافع ملی ما مهمترین است «ابتکار» از واکنش‌نمایندگان مجلس به طرح موضوع «فتنه 98» گزارش می‌دهد عینیت بخشیدن به تخیل بدخواهان «ابتکار» تاثیر نوسان نرخ ارز بر بازار سرمایه را بررسی می‌کند پیوند میان ارز و بورس نگاهی به نمایشگاه‌های هنری هفته پیش‌رو گشتی در میدان هنر جلسه هم‌اندیشی حناچی و شهرداران پس از انقلاب اسلامی با 4 غایب برگزار شد فرار قالیباف و احمدی‌نژاد از بازگشت به «بهشت» معاون اول رئیس‌جمهوری: قول می‌دهم که با تمام وجود بمانم نگاهی به فیلم «سرو زیر آب» به مناسبت اکران ویژه این فیلم برای خانواده معظم شهدا فاتحان قلعه‌های فخر تاریخیم واکنش ابتهاج به احتمال تخریب خانه مادری وقتی خود آدم نمی‌ماند حالا خانه هم نماند رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور: نظارت بر قیمت کالاهای اساسی تشدید می‌شود معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری: سرمایه بخش خصوصی وارد پژوهش شود «ابتکار» از دلایل ایجاد حلقه بسته در کابینه روحانی گزارش می‌دهد گذر دولت از اصلاحات