نگاهی بر نمایشگاه تکنولوژی CES 2019 در آمریکا

گروه فناوری- نمایشگاه CES یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای دنیای تکنولوژی است که هر سال در لاس‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود‌‌. در نمایشگاه CES معتبرترین شرکت‌ها، آخرین دستاوردها و نوآوری‌های خود را به معرض نمایش می‌گذارند‌‌. هر سال شرکت‌های پیشرو، محصولات جدید خود در زمینه‌های سرگرمی، خودرو، سلامتی، خانه‌های هوشمند، اینترنت اشیا، طراحی و تولید محصولات (چاپ و بسته‌بندی)، هوش مصنوعی، روباتیک و پهپادها را معرفی می‌کنند‌‌. در نمایشگاه CES 2019 مانند دیگر بخش‌های صنعت تکنولوژی، شاهد عرضه کامپیوترهای شخصی تازه‌نفسی خواهیم بود که مثلا تغییراتی مانند بهره‌گیری از جدیدترین پردازنده‌های اینتل، جدیدترین کارت گرافیک‌های انویدیا و دیگر موارد اینچنینی را به ارمغان می‌آورند‌‌. به طور کلی نمایشگاه CES بی‌شک یکی از رویدادهای بزرگ‌ دنیا برای علاقه‌مندان به دنیای فناوری است که به‌صورت سالانه برگزار می‌شود و افراد زیادی از جای‌جای این کره خاکی از آن بازدید می‌کنند‌‌. این نمایشگاه که تنها چند روز پس از تعطیلات کریسمس در شهر لاس‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود، همواره توانسته توجهات را به‌خود جلب کند و امسال نیز قطعا از این قاعده مستثنی نخواهد بود‌‌. CES همواره در روزهای آغازین سال نو میلادی برگزار می‌شود تا به ما امکان دهد بدانیم در سال پیش‌ رو قرار است چه ترندهایی را در دنیای فناوری شاهد باشیم‌‌. گفتنی است CES 2019 قرار است میزبان چهار هزار و ۵۰۰ غرفه‌دار و ۱۸۰هزار بازدیدکننده باشد‌‌. بسیاری از شرکت‌های دنیا با حضور در محل برگزاری CES، محصولات خود را در معرض دید قرار می‌دهند‌‌. CES 2019 در واقع همایشی چندروزه است و چون محصولات بسیار زیادی در آن به‌ نمایش گذاشته می‌شود، یکی از بازه‌های زمانی پرکارتر برای رسانه‌ها از نظر پوشش سریع اخبار به‌شمار می‌آید‌‌. در CES، تقریبا هر آنچه فکرش را بکنید، به‌نمایش گذاشته می‌شود. به‌ همین‌ دلیل این همایش در نوع خود بسیار منحصربه‌فرد است‌‌. شرکت‌های کوچک ‌و ‌بزرگ زیادی از سامسونگ گرفته تا استارت‌آپ‌های نوپا در CES حضور پیدا می‌کنند و محصولشان را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهند‌.
با همه اینها نباید فراموش کرد طی سال‌های اخیر از جذابیت نمایشگاه‌های بزرگی مثل CES و IFA کاسته شده است چراکه اکثر شرکت‌های بزرگ این حوزه ترجیح می‌دهند برای رونمایی از محصولات جدیدشان رویدادی اختصاصی برگزار کنند‌‌. این موضوع ماهیت کلی CES را از جوانب زیادی دستخوش تغییر کرده و امروزه بیشتر شرکت‌های کوچک و اکثرا نوپا در آن حضور پیدا می‌کنند‌‌. درکنار همه اینها، CES در سال‌های اخیر به‌شکل ویژه‌تری به حوزه خودرو و حمل‌ونقل پرداخته است و همایش امسال نیز احتمالا به این روند ادامه خواهد داد‌‌. این نمایشگاه به طور رسمی آغاز شد‌‌.
توجه شما را به محصولات و رویدادهای این نمایشگاه که گفته می‌شود یکی از جذاب‌ترین نمایشگاه‌های دنیا به شمار می‌رود جلب می‌کنیم.
تولید برق از دویدن روی تردمیل


اگر سریال آینه سیاه را دیده باشید در یکی از قسمت‌های آن عده‌ای روی تردمیل می‌دوند و برق تولید می‌کنند. این امر اکنون محقق شده است‌‌. شرکت SportsArتولیدکننده لوازم ورزشی دوستدار محیط‌زیست در نمایشگاه CES امسال از جدیدترین تردمیل خود «Verde G690» رونمایی کرده که انرژی حاصل از دویدن را به الکتریسیته تبدیل می‌کند‌‌.
این محصول به عنوان جدیدترین عضو خانواده ECO-POWR کمپانی، یک تردمیل بدون موتور بوده که با استفاده از سیستم مقاومت ترکیبی مکانیکی و الکترومغناطیسی انرژی دریافتی از دویدن ورزشکار را به برق تبدیل می‌کند‌. تردمیل جدید به صورت میانگین تا 200 وات-ساعت انرژی الکتریکی تولید می‌کند‌‌.
طبق ادعای سازنده، تردمیل جدید به صورت میانگین تا 200 وات- ساعت انرژی الکتریکی را برای استفاده در شبکه برق تولید می‌کند‌‌.
باشگاه بوکس 995 دلاری ورزش در خانه
یکی از جدیدترین وسایل ورزشی مبتنی بر فناوری باشگاه بوکس خانگی فایت کمپ است که به عنوان ابزاری برای تمرین بوکس در خانه، به سوزاندن کالری‌های اضافی کمک خواهد کرد‌.
ایده اصلی پروژه شامل شرکت در دوره‌های تمرینی آنلاین با استفاده از دستکش‌های بوکس مجهز به پایشگر در کنار کیسه بوکس اختصاصی بوده که کاربر با توجه به راهنمایی‌های مربی، تمرینات پرفشار لازم را انجام خواهد داد‌‌. کاربران برای دریافت برنامه‌های تمرینی باید هزینه اشتراک ماهانه 49 دلار را نیز بپردازند‌.
فایت کمپ در حال حاضر شش مربی ورزشی (بوکس و هنرهای رزمی) را در کادر خود دارد که به صورت هفتگی برنامه‌های جدیدی (چهار برنامه جدید در هفته) طراحی کرده و ویدئوهای مربوطه را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهند‌‌. شرکت سازنده امیدوار است با ارائه ابزار باکیفیت و تمرینات کاربردی در قالب یک باشگاه بوکس خانگی، امکان تمرین افرادی که به هر دلیلی وقت یا تمایل حضور در باشگاه‌های ورزشی ندارند را در خانه فراهم کند‌‌.
قیمت تجهیزات باشگاه بوکس خانگی فایت کمپ شامل کیسه بوکس، دستکش کشی لایه اول، دستکش بوکس، پایشگرها و تشک برابر با 995 دلار بوده و کاربران برای دریافت برنامه‌های تمرینی باید هزینه اشتراک ماهانه 49 دلار را نیز بپردازند‌.
ترجمه همزمان با دستیار هوشمند گوگل
گوگل اسیستنت به زودی قابلیت ترجمه همزمان ۲۷ زبان مختلف را در اختیار کاربران قرار خواهد داد‌.
این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد با راه‌اندازی دستیار صوتی از آن به عنوان مترجم همزمان استفاده کند‌‌. در این حین هر یک از طرفین می‌توانند منظور خود را در زبانی خاص بیان کنند و دستیار گوگل پس از لحظه‌ای کوتاه ترجمه عبارت مورد نظر را به صورت متنی نشان می‌دهد و بیان می‌کند‌.
افرادی که این سرویس را در CES تست کرده‌اند در کنار تایید کارایی و مفید آن بوده به برخی ایرادات نیز اشاره داشته‌اند‌‌. برای مثال این روش ظاهرا از سرعت مناسب برخوردار نیست و کاربر پس از بیان هر جمله باید منتظر پردازش ترجمه بماند که از طبیعی بودن مکالمه می‌کاهد‌‌. همچنین احتمال نادیده گرفته شدن یا تشخیص اشتباه جملات توسط گوگل گوگل اسیستنت نیز بسیار بالاست‌.
اپلیکیشن گوگل ترنسلیت که روزانه حدود ۱۵۰ میلیارد لغت را ترجمه می‌کند، از قابلیت ترجمه بصری برای ۵۰ زبان مختلف هم پشتیبانی می‌کند؛ بدین صورت که دوربین گوشی را جلوی یک متن گرفته و اپ همزمان ترجمه آن را به زبانی که می‌خواهید، نمایش می‌دهد‌.
ساعت رومیزی هوشمند لنوو
شرکت‌های گوگل و لنوو سال گذشته با معرفی نمایشگرهای هوشمند خانگی فصل جدیدی را در زمینه لوازم خانگی همیشه متصل باز کردند که اتفاقا در کشورهای پیشرفته با استقبال غیرمنتظره‌ای هم رو‌به‌رو شد‌‌. امسال نیز دو کمپانی مورد اشاره با ادامه راه سال قبل، نمایشگرهای هوشمند را به مرحله دیگری برده و حالا از یک ساعت رومیزی هوشمند با پشتیبانی از دستیار صوتی گوگل رونمایی کرده‌اند‌.
ابزار جدید از نظر سخت‌افزاری شامل یک نمایشگر 4 اینچی با رزولوشن 480 در 800 به همراه اسپیکر 3 واتی بوده و به 1 گیگابایت رم در کنار فضای ذخیره‌سازی 8 گیگابایتی مجهز شده است‌‌. شاید این مشخصات در نگاه اول قابل توجه نباشند، اما برای انجام وظایف محول شده به یک ساعت رومیزی هوشمند کافی خواهند بود‌‌. ظاهر دستگاه نیز بسیار ساده و البته زیبا طراحی شده و در قست پشت نمایشگر، شاهد پوشش پارچه‌ای خاکستری رنگی هستیم که دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا را در خود جای داده است‌‌. در بخش انتهایی ساعت رومیزی هوشمند لنوو/گوگل هم ورودی برق، پورت USB و دکمه روشن/خاموش میکروفون دستگاه قرار دارد‌.
علاوه بر مورد مذکور، ساعت رومیزی هوشمند لنوو و گوگل توانایی برقراری ارتباط با تقویم آنلاین کاربر را هم داشته و پیشنهاداتی برای تنظیم آلارم ارائه می‌کند‌‌. این محصول در ماه‌های آتی با قیمت 80 دلار عرضه خواهد شد‌.
LG مسحورکننده‌ترین شگفتی CES 2019
ال‌جی با به‌کارگیری بیش از ۲۵۰ تلویزیون OLED، نمایش حیرت‌‌انگیزی از نور و رنگ را در «منحنی عظیم طبیعت» به نمایش گذاشته است‌.
شاید فضای نمایشگاه امسال از دیدگاه بسیاری، غیرقابل‌تحمل جلوه کند؛ شلوغی زیاد، همهمه، کیفیت غذای ناخوشایند و سیل جمعیتی که مدام می‌‌آیند و می‌‌روند‌‌. اما در میان همه این نکات آزاردهنده، تقریبا همه متفق‌‌القول‌‌ بودند که جلوه‌‌گری نمایشگر غول‌‌پیکر ال‌‌جی با نام «منحنی عظیم طبیعت» در ورودی غرفه این شرکت اغواکننده است‌.
بیش از ۲۵۰ تلویزیون OLED ال‌جی به‌‌شکلی زیبا در کنار یکدیگر قرار گرفته‌‌اند تا این منظره خارق‌‌العاده را پیش روی بازدیدکنندگان خلق کنند‌‌. منحنی عظیم طبیعت با هیچ‌‌چیز دیگری درCES امسال قابل مقایسه نیست‌‌. حتی غرفه سامسونگ که هر سال بسیار زیبا جلوه می‌‌کرد، در برابر این شاهکار ال‌جی کم‌‌رمق می‌‌نمود‌.
کاهش وزن با دمیدن در دستگاه سنجش متابولیسم
مردادماه بود که شرکت لومن برای دستگاه سنجش متابولیسم بدن انسان در وب‌سایت Indiegogo موفق به کسب درآمد حدودا دو میلیون دلاری شد و در مراسم CES از محصول نهایی رونمایی کرد‌‌.
دستگاه یاد شده سنجش تغییرات متابولیسم بدن را با مطالعه روی دی‌اکسیدکربن انجام می‌دهد و از لحاظ تئوری می‌تواند به افراد کمک کند تا با انتخاب حرکات ورزشی و رژیم غذایی بهتر نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنند‌.
لپ‌تاپ هیبریدی اینسپایرون 7000
کمپانی دل نسخه جدیدی از لپ‌تاپ هیبریدی اینسپایرون 7000 معرفی کرده و از طراحی خاصی برای لولاهایش استفاده کرده تا کاربر بتواند یک قلم فعال بزرگ را بالای صفحه کلید قرار دهد‌.
این جای قلم مخصوص خاصیت مغناطیسی دارد و می‌تواند قلم بزرگ را در جای خود نگاه دارد‌‌. بدین ترتیب با چرخش ۱۸۰ درجه لولا، قلم سر جای خود می‌چسبد و کاربر دیگر نگران افتادنش نخواهد بود‌‌. حتی در صورت بسته شدن کامل لپ‌تاپ، قلم در بریدگی مخصوصش جای خوش می‌کند و هیچ آسیبی به آن نخواهد رسید‌.
ساعت هوشمند برای نوازندگان
مهم نیست یک گیتاریست حرفه‌ای مثل «ادین ون هیلن» باشید، بیس را مثل «پاول مک کارتنی» بنوازید یا یک درامر فوق‌العاده در حد «گای پترسون» باشید‌‌. اگر کوچک‌ترین ارتباطی به موسیقی و آلات این هنر داشته باشید، احتمالا عاشق ساعتی خواهید شد که در مراسم CES 2019 رونمایی شد‌.
ساعت هوشمند ساندبرنر کور
(Soundbrenner Core) دارای یک مترونوم است که تنها زمانی به ضربان نور می‌پردازد که یک بیت نواخته شود‌‌. این ساعت همچنین می‌تواند هر بیت را با ویبره نشان دهد‌.
رونمایی از بهترین هدفون‌‌‌های آدیو تکنیکا
کمپانی Audio-Technica در CES امسال از محصولات جدیدی رونمایی کرد که سری هدفون‌های وایرلس و نویز کنسلینگ QuietPoinمهم‌ترین آنها به شمار می‌آیند‌‌. این خانواده مدل‌های توگوشی و روگوشی مختلفی را شامل می‌شود که به ادعای کمپانی سازنده، بیشترین کارایی ممکن را در حذف نویز محیطی دارند‌‌.
هدفون‌های روگوشی
ATH-ANC900BT با قیمت 300 دلار هستند‌‌. این هدفون‌ها از تکنولوژی نویز کنسلینگ هیبریدی و جدید Audio-Tehnica بهره‌مند شده‌اند و با تکنیک‌های متفاوت، گستره وسیع‌تری از اصوات و فرکانس‌ها را ایزوله می‌کنند
حافظه‌های SSD سیگیت باراکودا 510 و فایرکودا 510
سیگیت دوباره به بازار تولیدSSD‌ها بازگشته و این بار از باراکودا پرده‌برداری کرده است‌‌. شاید این SSD آنطور که باید موفق عمل نکرده باشد اما سیگیت حضور خود را اعلام کرده و همچنین از استراتژی جدید خود پرده برداشته است‌.
استراتژی جدید این شرکت نشان می‌دهد که سیگین قصد دارد تا با استفاده از کنترلر جدید شرکت فیزون یعنی E12 NVMe وارد بازار حرفه‌ای‌ها شود و ترکیبش شامل باراکودا 510 و فایرکودا 510 خواهد بود‌.
گوشی‌های مبتنی بر نسل پنجم اینترنت
در نمایشگاه CES کوالکام تایید کرد که تا پایان سال 2019، بیش از 30 دیوایس موبایل روانه بازار خواهد شد که همگی از تکنولوژی 5G این کمپانی بهره می‌برند‌‌. برخی از این دیوایس‌ها در واقع‌ هات‌اسپات‌های موبایل هستند؛ مانند دستگاهی که اچ‌تی‌سی هم‌اکنون برای اسپرینت می‌سازد‌‌. اما کوالکام می‌گوید که اکثریت این دستگاه‌ها موبایل هوشمند خواهند بود‌‌. به بیان دیگر، مصرف‌کنندگان در سال جاری میلادی می‌توانند منتظر چندین پرچمدار مجهز به چیپست اسنپدراگون 855 و مودم X50 کوالکام باشند‌.
قدرتمندترین لپ‌تاپ گیمینگ جهان
طی شش ماه اخیر بارها در اخبار خواندیم که Alienware، برند گیمینگ کمپانی دل قرار است از محصولی کاملا متفاوت در CES 2019 رونمایی کند‌‌. حالا مشخص شده که آن رونمایی بزرگ، مربوط به لپ‌تاپ گیمینگ 17 اینچی Area-51m بوده که دل آن را «قدرتمندترین لپ‌تاپ گیمینگ جهان» می‌خواند‌‌. گفته می‌شود تازه‌ترین لپ‌تاپ Alienware به مدت هفت سال در حال مهندسی و طراحی بوده و می‌خواهد انقلابی ظاهر شود‌.
پردازنده نسل نهمی اینتل و کارت گرافیک قابل اوورکلاک انویدیا، از جمله مشخصات این دستگاه هستند و هردو به صورت ماژولار طراحی شده‌اند؛ این یعنی که در آینده قادر به ارتقای سخت‌افزار خواهید بود‌‌.