دورجدید سرکوب روهینگیاها بیش از 4 هزار آواره برجای گذاشت

سازمان ملل با انتشار گزارشی شروع دور جدید درگیری‌ها و سرکوب علیه اقلیت‌های قومی به ویژه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار توسط نظامیان این کشوررا در یک هفته اخیر تایید کرد که دراثر آن بیش از 4 هزار نفر آواره شدند.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، عملیات سرکوب و کشتار مسلمانان روهینگیا توسط نظامیان و بودائیان افراطی در ایالت راخین میانمار در آگوست سا ل2017 (شهریور96) هزاران نفر کشته و بیش از 750 هزار آواره در بنگلادش برجای گذاشته است.
علاوه براین طبق گزارش سازمان ملل افزون بر 200 هزار نفر از روهینگیایی‌ها نیز به کشورهایی مانند مالزی و اندونزی، تایلند و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا و همچنین هند نیز فرار کرده‌اند.
طبق گزارش میانمار پست، استفان دوجاریک از سخنگویان سازمان ملل عصر گذشته با ارائه گزارش جدیدی به رسانه‌ها در این زمینه گفت: دور جدید سرکوب اقلیت روهینگیایی توسط نظامیان میانمار در ایالت راخین از جمعه گذشته آغاز شده است.


وی افزود: براساس گزارش‌های دریافت شده این بار نیز با همان تکنیک سال گذشته علیه اقلیت روهینگیایی‌ها حملات نظامی آغاز شده است.
براین اساس، تعدادی از شورشیان درمناطق مرزی راخین به نیروهای پلیس حمله کرده و ارتش میانمار نیز با این بهانه دوباره حملات شدیدی را علیه روهینگیایی‌ها در ایالت راخین آغاز کرده که در یک هفته اخیر 4 هزار و 500 نفر از روهینگیایی‌ها از ترس جان خود از این منطقه فرار کرده‌اند.
این مسئول سازمان ملل ضمن ابراز همدردی با نیروهای پلیس کشته شده در مرز راخین در مورد وضعیت نابسامان کنونی در این ایالت ابراز نگرانی کرد و درعین حال از دولت میانمار خواست تا مانع از بروز بحران دیگری علیه روهینگیایی‌ها شود.
پیشتر رسانه‌های میانماری از کشته شدن 13 نیروی پلیس مرزی این کشور در حملات غافلگیرانه شورشیان در 4 ایستگاه مرزی در منطقه راخین خبردادند.
ارتش میانمار نیز در واکنش به این حملات اعلام کرد که منطقه را از شورشیان پاکسازی خواهد کرد.
این درحالی است که طبق گزارش سازمان ملل تعداد 2 هزار و 500 نفر از روهینگیایی‌ها در ماه دسامبر 2018 (ماه گذشته) به دلیل وجود تهدیدات گسترده علیه آنها، مجبور به فرار از خانه و روستاهای خود شده‌اند.
ارتش میانمار نه تنها جنگ خونینی را علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در استان راخین در غرب این کشور از سال 1391 آغاز کرده، بلکه در شمال و شمال شرق این کشور با اقلیت‌های قومی دیگر نیز درحال جنگ است.
اقلیت‌های قومی که توسط نظامیان میانمار به طور گسترده و سیستماتیک سرکوب می‌شوند، خواستار حقوق اجتماعی و سیاسی بیشتر هستند.
جنگ و سرکوب ارتش و بودای‌های افراطی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در شهریور سال گذشته سبب قتل عام هزاران نفر و آوارگی دستکم 750 هزار نفر به بنگلادش شده است.
سازمان ملل سرکوب مسلمانان روهینگیا توسط ارتش میانمار را «نسل کشی» دانسته و خواستار محاکمه عاملان این جنایت شده است.
بیش از 40 هزار مسلمان روهینگیایی در سالهای گذشته به خاطر کشتار و نسل‌کشی از میانمار به هند گریخته‌اند و بدون هیچ هویت و یا اوراق شناسایی در این کشور روزگار می‌گذرانند.
دولت هند نیز به دنبال اخراج آنان به میانمار است؛ جایی که هیچ تضمینی برای امنیت آنان وجود ندارد و تعداد زیادی از آنها بازداشت کرده است.
دفتر سازمان ملل تاکنون درخواست‌های مکرر به مقامات هندی مبنی بر دسترسی این سازمان به مهاجران بازداشت شده در این کشور ارسال کرده اما تاکنون دولت هند هیچ همکاری در این زمینه نکرده است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر جهادکشاورزی: واردات گوشت قرمز دو برابر سال گذشته افزایش یافت رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از مردم قم خطاب به مسئولان تاکید کردند: از اشرافی‌گری پرهیز و به معیشت مردم و طبقات ضعیف اهتمام ویژه کنید در اعتراض به تداوم تعطیلی دولت آمریکا دمکرات‌های سنای آمریکا لایحه تحریم جدید علیه ایران را تایید نکردند رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: اشتغال جوانان و معیشت مردم اولویت‌های اصلی کشور است مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات موافقت کرد تحلیل سیاسی هفته دورجدید سرکوب روهینگیاها بیش از 4 هزار آواره برجای گذاشت عضوشورای روابط خارجی آمریکا: ترامپ به‌زودی به برجام باز خواهد گشت مدارای هاشمی در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی تصویب شد؛ اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه در برخی مناطق کشور سرپرست وزارت بهداشت:‏ اعتبار طرح حمایت از بیماران صعب العلاج 20درصد افزایش می‌یابد دروس پیش‌نیاز در دبیرستان حذف شد وزیر راه و شهرسازی: دولت برای تامین مسکن اقشار متوسط و کم درآمد هدفگذاری دارد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آئینه کتاب