از راه عقلانيت برنمي‌گرديم

گروه سياسي
«بي‌واسطه با ايران» ديروز ميزبان اسحاق جهانگيري بود. مردي كه در چهار سال اخير رداي معاون اولي را بر دوش داشته و اين روزها با هدف كمك به حسن روحاني وارد عرصه انتخابات شده است. ديروز او در راديو با مردم سخن گفت. از زندگي‌اش گفت و سال‌هاي مديريتش؛ اما توضيح داد كه چرا به عرصه انتخابات آمده است. به گزارش ايلنا، او با بيان اينكه سابقه، توانايي و تجربه‌اش باعث شد كه از آنها براي خدمت به مردم و كشور استفاده كند، گفت: من فرزند محروميت‌هاي اين خاك و آب هستم و با تلخي و شيريني‌هاي ملت زندگي كردم و از قبل از انقلاب اسلامي با سختي‌هايي مواجه و هزينه‌هايي پرداخت كرده كه از آنها تجربه‌ آموخته و چيزهايي يافتم. معاون اول رييس‌جمهور ادامه داد: آموختم براي قدم‌هاي رو به جلو بايد چه كرد و براي برنگشتن به گذشته‌هاي تلخ چه نبايد كرد. ما در اين دوران تصميم‌هاي مهمي اتخاذ كرديم. پايان جنگ يك تصميم سرنوشت‌سازي بود شايد به اين تصميم نقدها وجود داشته باشد ولي هيچ‌كس قبول ندارد بايد به زمان جنگ برگشت. پايان چالش هسته‌اي يكي از مهم‌ترين تصميمات بود و شايد ايراداتي بر آن وارد باشد اما همه قبول دارند كه نبايد به دوران تحريم و تهديدها برگرديم. جهانگيري افزود: حال كه نياز به حضور من در صحنه‌اي است كه بايد مي‌آمدم، آمدم. چهار سال است كشور با تدبير و اميد گذشته است. دولت روحاني با استفاده از ظرفيت‌هاي ملي و توان كارشناسان، توانست مخاطرات فراواني كه با تهديدهاي بين‌المللي به وجود آمده بود را كاهش دهد اما ما همچنان نيازمند استمرار آن سياست‌ها و پايدار كردن آنها هستيم. ما امروز امنيت خوبي داريم ولي بايد آن را پايدار كنيم. گام‌هاي مهمي براي‌ آزادي و توسعه برداشته‌ايم اما بايد اين گا‌م‌ها را بلند‌تر و محكم‌تر ‌برداريم. هم نياز به استمرار و هم تحول داريم.
دولت در اين سال‌ها واقعا مظلوم بود
او با تاكيد براينكه دولت در اين سال‌ها واقعا مظلوم بود، تصريح كرد: همه ظرفيت‌هاي كشور و توانايي‌هاي ملت براي رفع مشكلات هنوز به‌طور كامل به‌كار گرفته نشده و ما در نيمه راه هستيم و نبايد از اين راه عقلانيت، اصلاحات و اعتدال بازگرديم. جهانگيري اظهار كرد: با صلاحديد بزرگان اصلاح‌طلبان و موافقت آقاي روحاني به عنوان مكمل و پيشبرد راه اصلاحات و اعتدال براي اعلام آمادگي در جهت حل مشكلات اشتغال و رونق اقتصادي و تحقق برنامه‌هاي اقتصادي مقاومتي وارد عرصه شدم. جهانگيري با بيان اينكه من توفيق آن را داشته‌ام كه حل مساله را از جواني ياد بگيرم، اظهار داشت: اهل عمل بوده و هستم و سطوح مديريتي را بدون هيچ امتياز و رانتي طي كرده‌ام؛ نه از رانت خانوادگي استفاده كرد‌ه‌ام و نه از رانت رفاقتي برخوردار بوده‌ام.
خود را طلبكار انقلاب نمي‌دانم


او ادامه داد: در همه عرصه‌هاي مختلفي كه بوده‌ام، بدون هيچ چشمداشتي تمام سرمايه‌ام را در راه آرمان‌هايم گذاشته‌‌ام و سرباز اسلام، كشور و انقلاب بوده‌ام و خود را طلبكار انقلاب نمي‌دانم. معاون اول رييس‌جمهور با اشاره به سوابق خود تصريح كرد: تجربه كاري را از دولت شهيد رجايي آغاز كردم و در دولت‌هاي مهندس موسوي، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و آقاي سيد محمد خاتمي حضور داشته‌ام و اكنون در دولت آقاي روحاني به‌عنوان معاون اول نقش‌آفريني كرده‌ام. من از سطوح مختلف مسووليت از سطوح جهاد سازندگي دهستان، شهرستان، استان و نمايندگي مجلس و سپس استانداري و وزارت و اينك معاونت اول حضور داشته‌ام.
وضعيت امروز كشور را سياه و تيره و تار نمي‌بينم
جهانگيري با بيان اينكه امروز توانسته‌ام به عنوان حلقه وصل نيروهاي خدوم باشم و سياست‌ها و دغدغه‌هاي رهبري در اقتصاد مقاومتي را با فرماندهي ستاد اقتصاد مقاومتي پيش ببرم و عهده‌دار اجراي برنامه‌هاي توسعه‌اي رييس‌جمهور باشم، خاطرنشان كرد: امروز به برنامه‌هاي جاري و توسعه‌اي كشور اشراف دارم. وضعيت امروز كشور را سياه و تيره و تار نمي‌بينم ولي مسائل جاري اعم از سياسي، اقتصادي، اجتماعي را جدي مي‌دانم.
آينده را نامشخص و مبهم نمي‌بينم
او با بيان اينكه آينده را نامشخص و مبهم نمي‌بينم، ابراز داشت: ظرفيت‌هاي كنوني كشور و نقاط ضعف و قوت دستگاه‌هاي اجرايي را مي‌شناسم و به اعتبار تجربه و دانسته‌ها و تواني كه در ميان نخبگان، زنان و جوانان و هركس كه فرصت خدمت نداشته‌اند يا امكان حضور نداشته‌اند، راه‌حل‌ها را مي‌دانم. اين نامزد انتخابات رياست‌جمهوري با بيان اينكه در خانواده‌اي معمولي متولد شدم، عنوان كرد: پدرم كارگر معدن بوده است. كساني كه با معدنكاري آشنا دارند، مي‌دانند اين شغل جزو سخت‌ترين كارها است. تونل‌هاي طولاني و نان حلال كار سخت و دشواري است. تحصيلاتم را در سيرجان طي كرده و در انقلاب در سيرجان بودم. شهيد نصيري - كه از شهداي هفت تير است - معلم ما بود.
عضو گروه مشاوران مالي جنگ بودم
جهانگيري ادامه داد: همزمان با عضويت در اين كميسيون با حكم آيت‌الله هاشمي كه علاوه بر رياست مجلس، فرمانده جنگ هم بودند، عضو گروه مشاوران مالي جنگ شدم كه آقايان عبدالله نوري و علي آقامحمدي نيز عضو اين گروه بودند. او با يادآوري اينكه در دوره سوم نيز مجددا نماينده مجلس شدم، بيان كرد: علاوه بر عضويت در كميسيون برنامه و بودجه، در كميسيون تخصيص ارز نيز پيگير كارهاي بزرگ كشور بودم. همزمان در بعثه امام نيز با حكم رييس بنياد شهيد انقلاب حضور داشتم و در تدوين برنامه اول توسعه كشور در مجلس به دولت آيت‌الله هاشمي كمك ويژه‌اي كردم. جهانگيري با بيان اينكه با انتخاب سيدمحمد خاتمي به عنوان رييس‌جمهور با دعوت ايشان به عنوان وزير معادن و فلزات انتخاب شدم، اظهار داشت: در اين دوره تمركز اصلي بر توسعه بخش معادن و فلزات بود. بخشي كه در مناطق مختلف و محروم كشور قرار داشت از شمال تا جنوب و شرق تا غرب. در اين دوران، قانون معادن اصلاح شد و در توسعه فولاد، مس و ساير فلزات قدم‌هاي بزرگي برداشته شد.
از سال ۸۴ تا ۹۲ از مسووليت‌هاي دولتي
كنار گذاشته شدم
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه از سال ۸۴ تا ۹۲ از مسووليت‌هاي دولتي كنار گذاشته شدم، عنوان كرد: در اين دوره ماهنامه صنعت و توسعه را راه انداختم و برخي از ايده‌هايي كه به نظرم براي توسعه كشور لازم است در اين ماهنامه منتشر مي‌كردم. البته بخشي از اين زمان نيز صرف مسائل شخصي شد. با اين حال، در هر جلسه‌اي كه براي پيشرفت كشور از من دعوت شد، حضور يافتم.
حل مساله هسته‌اي، مهم‌ترين موضوع ابتداي دولت يازدهم بود
جهانگيري با بيان اينكه از سال ۹۲ تاكنون به عنوان معاون اول كشور انتخاب شدم، يادآور شد: در اين دوران، نياز بود تا اولويت‌هاي كشور شناسايي شود. تمركز دولت در اين دوران، بر حل مسائل اساسي كشور بود. در ميان اولويت‌هاي كشور، اصلي‌ترين موضوع، حل مساله هسته‌اي بود كه با انتخاب تيمي قوي از سوي رييس‌جمهور از ديپلمات‌هاي برجسته و با مديريت آقاي روحاني و تحت رهبري مقام معظم رهبري پرونده هسته‌اي حل شد و برخي فرصت‌هاي جديد نيز ايجاد شد.
سال جاري را با تورم تك رقمي آغاز كرديم
او با بيان اينكه در سال‌هاي بعد از انقلاب با تورم‌هاي بالا روبه‌رو بوديم، ادامه داد: در مقاطعي حتي تورم بالاي ۴۰ درصد داشتيم اما رشد اقتصادي مثبت بود. زماني بود كه رشد اقتصادي منفي داشتيم اما تورم پايين بود. اينكه در مقطعي هم تورم بالا باشد و هم رشد اقتصادي منفي باشد تقريبا در ۵۰ سال گذشته كم سابقه بود. نيازمند اين بود كه در مسائل اقتصادي تمركز ويژه‌اي بر حل مساله تورم و حاكميت انضباط مالي و پولي در سياست‌هاي اقتصادي حاكم توجه شود. به فضل الهي دولت توانست در مدت كوتاه روند كاهشي تورم را ادامه دهد به‌طوري كه سال جاري را با تورم تك رقمي آغاز كرديم