اجلاس ضدايراني واشنگتن در لهستان

آرمان: گویا آمریکایی‌ها از تاثیر تحریم‌های سخت و فلج کننده خود نسبت به ایران نا امید شده‌اند و از کارزار تحریم اقتصادی به برگزاری اجلاس، کنفرانس و نشست روی آورده‌اند. در این راستا اخیرا پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا اظهارکرده که در میانه‌های ماه آینده اجلاسی ضد ایرانی به میزبانی لهستان برگزار خواهد شد که از برخی کشورهای خاورمیانه، آفریقا و اروپا دعوت شده است. این در حالی است که مشخصا با وجود حمایت اروپایی‌ها از برجام و تحریم این اجلاس شاهد شکست دیگری در پرونده سیاست خارجی پمپئو و ترامپ خواهیم بود. خبر برگزاری این اجلاس با واکنش‌های متفاوتی از سوی دستگاه دیپلماسی و سایر مقامات روبه‌رو شد، اما دستگاه سیاست خارجی ایران نباید از قضیه میزبانی لهستان از این اجلاس به سادگی گذشته و واکنش‌های لازم را به این کشور نشان دهد.
شکست سیاست‌های ترامپ
جمعه گذشته بود که خبری از سوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر برگزاری اجلاسی بین‌المللی درباره خاورمیانه و با محوریت ایران منتشر شد. در این راستا مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز این کشور با اعلام اینکه این اجلاس با حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف خاورمیانه، آسیا، اروپا و آفریقا طی روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه(۲۴ و ۲۵ بهمن) در لهستان برگزار می‌شود، اظهار کرد: «تمرکز گفت‌وگوها بر ثبات خاورمیانه، صلح، آزادی و امنیت در منطقه خواهد بود و طی آن اطمینان حاصل می‌شود تا ایران صاحب‌نفوذی بی‌ثبات‌‌گر نباشد.» گرچه این پایان کار نبود چرا که پمپئو در اقدام بعدی از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی ضد ایرانی که 13فوریه در ورشو لهستان برگزار خواهد شد، دعوت کرده است. این در حالی است که یک مقام رژیم صهیونیستی اعلام کرده نتانیاهو هنوز درباره شرکت در این کنفرانس ضد ایرانی تصمیم‌گیری نکرده و از طرف دیگر شنیده می‌شود که پمپئو از وزیران خارجه کشورهای عربی نیز برای شرکت در این اجلاس دعوت نموده است. حال در تحلیل این شرایط باید به چند نکته توجه داشت؛ نخست اینکه آمریکایی‌ها از اعمال تحریم‌های به قول خودشان فلج کننده و سخت علیه ایران به برگزاری کنفرانس و اجلاس علیه ایران رسیده‌اند خود نشانگر شکست سیاست‌های آنها در قبال ایران و همراهی نکردن بخش قابل توجهی از جامعه جهانی با ترامپ و دولتمردانش است. دوم اینکه کشورهای عرب همسایه با ایران اگر احیانا در این نشست شرکت کنند باید منتظر پاسخ تهران در خصوص اظهارات و موضع‌گیری‌های خود باشند، چرا که به مسائل حسن همجواری بی‌تفاوت بوده‌اند. سوم؛ در اینکه آمریکا درصدد است تا به هر نحوی به ایران ضربه بزند شکی نیست، اما تعجب از لهستانی‌ها است که چرا دست به چنین خطای بزرگی زده‌اند. اینکه وزیر امورخارجه سابق لهستان از برجام و ایستادن در کنار سایر کشورهای اروپایی حمایت کند و پس از چندی کشورش میزبانی اجلاسی ضد ایرانی به رهبری آمریکا را بپذیرد، هیچ‌گونه توجیهی ندارد. خوب است لهستانی‌ها به تاریخ رجوع کنند و ببینند که بیبش از یکصد هزارتن از هموطنانشان در ایران آرمیده‌اند و ایرانی‌ها نسبت به آنها با ادب و احترام برخورد کرده‌اند. لذا بهتر است در اتخاذ چنین تصمیماتی با فکر و اندیشه بیشتری عمل کنند و به راحتی به دامن آمریکا نیفتند؛ چراکه این میزبانی چیزی جز شرم و سرافکندگی برای آنها در پی نخواهد داشت.
باختن قافیه


دبیر شورای عالی امنیت ملی به برگزاری اجلاسی ضد ایرانی در لهستان که جمعه توسط وزیر خارجه آمریکا مطرح شد، واکنش نشان داد. ایسنا نوشت، امیر دریابان علی شمخانی، در حاشیه مراسم ختم والده فرمانده کل ارتش در واکنش به بیانیه آمریکا درباره برگزاری اجلاسی ضد ایرانی در ماه آینده میلادی، اظهار کرد: آدمی که می‌گوید تحریم با حداکثر فشار، وقتی به سمینار و کنگره می‌رسد مفهومش این است که قافیه را باخته است.
سیرک درمانده ضد ایرانی
وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در خصوص برگزاری اجلاس ضد ایرانی در لهستان در صفحه توئیتر خود نوشت: یادآوری به میزبان و شرکت‌کنندگان کنفرانس ضد ایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده‌اند، یا بی‌آبرو شده و یا به حاشیه رانده شده‌اند و ایران قوی‌تر از همیشه است. محمدجواد ظریف ادامه داد: دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند: در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می‌شود.
لهستانی‌ها در تهران!
سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در واکنش به برگزاری اجلاس ضد ایرانی در لهستان در صفحه توئیتر خود نوشت: ۱۸۹۲ لهستانی از ۱۹۴۲ تاکنون درقبرستان لهستانی‌ها در قلب تهران آرمیده‌اند. بیش از یک‌صد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین، از راه ایران بازگشتند. قبرستان‌ها در ایران بعد از ۳۰سال قابل جایگزینی هستند، اما مردم تهران ۷۷سال است که احترام میهمانان خود را نگاه داشته‌اند.
لزوم برخورد قاطع با لهستان
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امورخارجه آمریکا مبنی بر برگزاری اجلاس ضد ایرانی در لهستان اظهار داشت: برگزاری اجلاس ضد ایرانی در لهستان اقدام انفعالی آمریکاست. حشمت‌‌ا... فلاحت‌پیشه گفت: پمپئو وزیر خارجه آمریکا افسر ارشد اطلاعاتی است که وظیفه‌اش پوشاندن شکست‌های آمریکا در حوزه عملی در قالب یکسری جنگ‌های روانی است که این سیاست را در قبال جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است. وی افزود: آمریکا در شرایطی که موضوع خروج از منطقه را مطرح می‌کند و جایی در منطقه ندارد، برگزاری اجلاس در لهستان را بیان کرده که این یک جنگ روانی است، چون آمریکا جایی در عمق استراتژیک ایران و منطقه ندارد و تنها برای جبران شکست‌های عملیاتی‌اش این موارد را بیان کرده است. نماینده اسلام آباد غرب با تاکید بر اینکه اجلاس لهستان می‌تواند به صحنه شکست آمریکایی‌ها تبدیل شود، بیان کرد: قطعا برگزاری این اجلاس از سوی سیاستمداران اروپایی و محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا مورد انتقاد قرار خواهد گرفت، چون آمریکا با چنین اقداماتی تنها بی‌ثباتی در منطقه را دامن می‌زند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به میزبانی لهستان برای برگزاری اجلاس ضد ایرانی، تصریح کرد: لازم است ایران برخورد قاطع با لهستان داشته باشد و این برخورد فراتر از گلایه ساده صورت گیرد.