ورشو مز دور آمریکا علیه ایران و اروپا

گروه سیاسی: «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه اعلام کرد که در 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در ورشو پایتخت لهستان، نشستی با تمرکز بر ثبات، صلح و آزادی و امنیت در منطقه خاورمیانه و رفع تهدید ایران برگزار خواهد شد. 
وی روز گذشته بار دیگر در گفت‌وگو با شبکه CNBC تاکید کرد که در نشست ورشو می‌خواهد کشورهای سراسر جهان را برای مقابله با ایران ترغیب کند و رهبرانی از تقریبا تمام قاره‌ها از جمله آسیا، نیم‌کره غربی، خاورمیانه و آفریقا در این نشست حاضر خواهند بود.
پمپئو این ائتلاف (ضد ایرانی) را بزرگ و رو به گسترش توصیف کرد و مدعی شد: ابزارهایی که ما از این ائتلاف به دست خواهیم آورد همگی با یگدیگر برای آن ماموریت کار خواهند کرد تا فرصتی به ما بدهند که شانسی برای مردم ایران ایجاد کنیم.
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهایش گفت: اگر چه، آمریکا تمایلی برای اقدام به تنهایی ندارد ما خرسند هستیم که بخش مهمی از این ائتلاف باشیم. این بخش مهمی از برنامه رئیس جمهور است. 


از سوی دیگر یک روزنامه عربی فرامنطقه‌ای اعلام کرد که یک مسئول وزارت خارجه آمریکا و در مقدمه نشست ضدایرانی لهستان به بیروت سفر کرده است. روزنامه الحیات چاپ لندن نوشته است که سفارت آمریکا در بیروت اعلام کرد که «دیوید هیل»، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی به لبنان سفر کرده است و با مقامات لبنانی دیدار خواهد کرد.
منابع آگاه در گفت‌وگو با الحیات اعلام کردند که به نظر می‌رسد سفر «دیوید هیل» که سومین شخص وزارت خارجه آمریکا به شمار می‌رود در راستای سفر پمپئو، به منطقه و مقدمه‌ای برای نشست ضد ایرانی لهستان باشد.
ماهی‌گیری لهستان ازآب گل‌آلود
اما چرا این نشست در محلی غیر معمول مانند ورشو برگزار می شود؟ دلیل برگزاری این نشست در لهستان را می‌توان اداره دولت این کشور توسط راست گرایان افراطی و پوپولیست دانست، علاوه بر اینکه لهستان متحد قدیمی ایالات متحده است دولت جدید این کشور روابط بهتری با ترامپ نسبت به قدرت‌های اصلی اروپایی مانند آلمان و فرانسه دارد.
به گزارش ایرنا سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به روشنی از لهستان به دلیل حمایت از خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای تمجید کرده است، به همین دلیل نشست ورشو حامل یک پیام مهم است؛ این که کشور‌هایی که دارای نگاه همسو با واشنگتن در خصوص معاهده هسته‌ای هستند می‌توانند در مورد حل دیگر مسائل منطقه خاورمیانه شریک آمریکا باشند.
«یاسک چاپوتویچ» وزیر خارجه لهستان، واکنشی به انتقادات مقامات تهران در این خصوص نداشته است. چاپوتویچ در بیانیه‌ای اعلام کرده که با وجود آن که کشورش از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ قرارداد هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند، اما این توافقنامه ایران را از فعالیت‌های بی ثبات کننده در منطقه باز نخواهد داشت. در واقع دولت پوپولیست لهستان تلاش کرده با حفظ موقعیت در اتحادیه اروپا از آمریکا نیز حمایت کند.
اما دلیل اصلی این مواضع از سوی مقامات لهستانی در خواستی است که این کشور از رئیس جمهور آمریکا دارد. آمریکا 900 نیروی مسلح در قالب نیرو‌های ناتو در لهستان دارد و ورشو از واشنگتن درخواست کرده که پایگاهی دائمی در این کشور برای مقابله با خطر نفوذ روسیه ساخته شود.
«دونالد ترامپ»، چهار ماه پیش رسما اعلام کرد که لهستان به آمریکا پیشنهاد بیش از دو میلیارد دلار برای ساخت یک پایگاه دائم نظامی در خاک این کشور را داده است. در همان کنفرانس خبری در کاخ سفید، «آندژی دودا»، رئیس جمهوری لهستان پیشنهاد داد در صورت توافق آمریکا برای ساخت این پایگاه، لهستان نام آن را «قلعه ترامپ» خواهد گذاشت.
پنتاگون اعلام کرده که تا دو ماه آینده نتیجه بررسی‌های خود را برای ساخت این پایگاه اعلام خواهد کرد. دلیل اصلی پیشنهاد لهستان آن است که دو سوم از تجهیزات نظامی‌ لهستان متعلق به زمان جنگ سرد است و این کشور برای به روز کردن توان نظامی‌اش نیازمند آمریکا است.
در بهار امسال، لهستان بزرگترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ خود را با شرکت ریتیون، یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان تجهیزات نظامی آمریکا منعقد کرد. این قرارداد 4.7 میلیارد دلاری جهت خرید دو سامانه دفاعی موشکی پاتریوت است که در سال 2022 تحویل این کشور داده خواهد شد.
درخواست لهستان برای ساخت یک پایگاه دائمی با هشدار هایی از سوی روسیه روبرو شده است. یک سناتور روسی در واکنش به این موضوع به واشنگتن اگزماینر گفت: ایجاد یک پایگاه دائمی در لهستان به سرعت به یکی از اهداف نظامی روسیه تبدیل می شود.
با توجه به هشدار های روسیه این احتمال وجود دارد که ترامپ به دلیل روحیه تاجر مسلکی که دارد هرگز در خواست لهستان را نپذیرد. از سوی دیگر با این اتفاقات موقعیت لهستان در اروپا نیز تضعیف می شود و می توان گفت ورشو در واقع روی اسب مرده شرط بندی کرده است.
احضار کاردار لهستان به وزارت امور خارجه ایران
در اعتراض به کنفرانس ضد ایرانی به اصطلاح صلح و امنیت در خاورمیانه با میزبانی مشترک آمریکا و لهستان «دی ویچخ اونلت»، کاردار لهستان به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. به گزارش ایسنا، در این دیدار رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام طرف لهستانی در همراهی با آمریکا برای برگزاری این کنفرانس را اعلام داشت و گفت: این یک حرکت خصمانه از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و انتظار می‌رود لهستان از همراهی با آمریکا در برگزاری این کنفرانس خودداری نماید.
کاردار لهستان در این دیدار با ارائه توضیحاتی در خصوص کنفرانس مذکور،  بر ضد ایرانی نبودن آن و بیان این که مواضع لهستان با اظهارات اخیر مقامات آمریکایی متفاوت است، تاکید کرد.
رییس اداره  اول شرق اروپای وزارت امور خارجه کشورمان با ناکافی دانستن این توضیحات و تاکید بر ضرورت اقدام جبرانی فوری دولت لهستان تاکید کرد: در غیر این صورت جمهوری اسلامی ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است.  کاردار لهستان با اشاره به روابط تاریخی دو کشور اظهار داشت که پیام دولت جمهوری اسلامی ایران را به مقامات ذی‌ربط لهستان منعکس خواهد کرد.
سرانجام نشست لهستان
«عبدالباری عطوان»، تحلیلگر سرشناس جهان عرب با اشاره به سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا و برنامه او برای برپایی کنفرانس ضدایرانی در لهستان، تاکید کرد که این تلاش با شکست مواجه خواهد شد. به گزارش روزنامه رای الیوم در یادداشت عطوان در رابطه با سفر «مایک پمپئو» به منطقه آمده است: «سفر کنونی پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به معنای اعلام جنگ علیه ایران و حمایت از اسرائیل و همچنین ناتوی عربی-سنی است که هرگونه تجاوز احتمالی نه تنها علیه ایران بلکه علیه سوریه و لبنان را نیز پوشش می‌دهد.»
در بخش دیگری از این یاداشت با اشاره به شکست عربستان در جنگ با انصارالله یمن آمده است که حملات اسرائیل بر توان نظامی سوریه و یا حضور ایران در این کشور تاثیر نخواهد گذاشت بلکه نتیجه عکس هم به دنبال خواهد داشت. خروج نیروهای آمریکا از سوریه که از روز جمعه آغاز شده نشان دهنده شکست پروژه آمریکا در منطقه است که این خروج موازی با خروج قریب‌الوقوع از افغانستان و سپس عراق است و از هیچ کس پنهان نیست که رهبران عراق در دیدار با پمپئو در سفر اعلام نشده و سر زده دو روز پیش او به بغداد به وضوح به پمپئو اعلام کردند که مخالف استفاده از هرگونه پایگاه نظامی در عراق برای حمله به ایران و سوریه هستند و همچنین عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی (5500 سرباز) در سریع‌ترین زمان ممکن را از وی خواستار شدند.
نویسنده بر این باور است که سفر کنونی مایک پمپئو به منطقه که گفته بود «می‌خواهیم از مرحله کنترل ایران به مرحله حمله منتقل شویم»، موفقیت آمیز نخواهد بود و تنها باقی مانده میلیاردها دلار پول در خزانه‌های برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را خواهد دوشید.
عبدالباری عطوان در ادامه می‌گوید: در رابطه با کنفرانس لهستان که درباره امور خاورمیانه و مقابله با ایران ماه آینده برگزار می‌شود نیز باید گفت که این کنفرانس ما را یاد کنفرانس «دوستان سوریه» می‌اندازد، کنفرانسی که با مشارکت بیش از 65 کشور به رهبری آمریکا و در چندین پایتخت عربی و غربی برگزار شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کنفرانس «دوستان سوریه» در تغییر نظام سوریه شکست خورد این سوال را مطرح کرد که آیا کنفرانس جدید لهستان می‌تواند نظام ایران را تغییر دهد و خودش پاسخ می‌دهد: «شک و تردیدهای زیادی هست، ما از روز اول انتظار موفقیت کنفرانس دوستان سوریه را نداشتیم. در لهستان هم شما نتیجه را خواهید دید»