«ایرانِ ماندگار»

سیدضیاء هاشمی
مدیر عامل ایرنا
روزنامه وزین و پر افتخار ایران وارد بیست و پنجمین سال فعالیت خود شد. حدود یک ربع قرن تلاش و مجاهده همکاران «ایران»، منشأ دستاوردها و افتخارات فراوانی بوده است که تصویرگر الگویی موفق و برجسته در تاریخ مطبوعات ایران است.
انتشار مداوم روزنامه‌ای پرمخاطب در طول دوره‌ای نسبتاً طولانی، با وجود فراز و نشیب‌های فراوان مدیریتی و مالی و گذر از حوادث و وقایع گوناگونی که حیات و بقای آن را به چالش می‌کشید، نشانه برخورداری این رسانه وزین از جوهره‌ای اصیل است که ماندگاری و تداوم آن را تضمین کرده است. در طول این دوران که دولت های مختلف با رویکردهای گوناگون، مسئولیت اداره کشور را بر عهده داشته‌اند، مدیریت روزنامه نیز توسط مدیرانی همسو با دولت وقت انجام شده است.


با وجود این ، حرکت و پویش ایران ادامه یافته و فراز و فرودها مانع حفظ و تداوم هویت اصیل ایران نشده است. شاید همنامی این روزنامه با هویت ملی که برای همه ایرانیان عزیز و مقدس است، یکی از دلایل این ماندگاری می‌باشد، ولی بی‌گمان برخورداری از عناصر هویت‌ساز و جوهره اصیل این روزنامه مهم‌ترین عامل بقا و تداوم حیات آن بوده و خواهد بود.
روزنامه ایران همواره بر آن بوده است که پاسخگوی توقع و انتظاری باشد که از نامش می‌رود؛ یعنی بازتاب دهنده واقعیت ایران سربلند و افتخارآفرین. روزنامه ایران فراتر از سلایق و منافع گوناگون سیاسی و گروهی، بر آن بوده و هست که سخنگوی گفتمانی باشد که مورد تایید اکثریت مردم قرار گرفته و در فرآیند قانونی به عنوان مبنای مدیریت رسمی کشور قرار گرفته است. بدون تردید اگر رسانه‌ای مثل روزنامه ایران نسبت به مطالبه اکثریت مطلق مردم متعهد بوده و به انتخاب ملت وفادار بماند، پیوند و ارتباط شایسته‌ای با مخاطبان گسترده‌اش برقرار خواهد ساخت و با اتکا به اعتماد آنان به حیات و بالندگی خود ادامه خواهد داد. در این صورت مشکلات مالی و کاری نمی تواند موجب گسست این پیوند و افول حرکت روزنامه شود و در غیر این صورت خطر تنزل و تبدیل شدن آن به یک بولتن رسمی یا یک ارگان حزبی تهدیدی جدی برای آن به شمار می‌رود. امروز روزنامه ایران از چنان جایگاه رفیعی برخوردار است که هویت اصیل خود را در تلاطم‌های سیاسی حفظ کند و بارویکرد حرفه‌ای و معتدل راه خود را در میان جریان‌های سیاسی و حزبی و رسانه‌ای پیدا کرده و ادامه دهد.
بنابراین اگر در آغاز بیست و پنج سالگی «ایران» بخواهیم پیام موفقیت روزنامه در دوران حیات پر‌افتخارش را دریابیم، باید با عطف توجه به پیچیدگی‌ها و مشکلات رایج فعالیت رسانه‌ای و عنایت به مجاهداتی که در این مسیر انجام شده است، نسبت به هویت اصیل و رسالت ذاتی «روزنامه ایران» توجه ویژه داشته باشیم. به عبارت دیگر، حیات و بالندگی روزنامه ایران صرفاً در صورتی حفظ خواهد شد که بتواند با جلب اعتماد مخاطبان فراوانش در اقصی نقاط کشور، زبان گویای آنان بوده و منزلت ملی خودش را صیانت کند و مسائل و واقعیت‌های جامعه را به اولیای دولت منعکس کند. در عین حال انعکاس پیچیدگی‌های فرآیند مدیریت کشور و انتقال دستاوردها و توفیقات دولت که منجر به حفظ امید و انگیزه روزافزون مشارکت اجتماعی و سیاسی ملت خواهد بود، بُعد دیگر کار روزنامه ایران خواهد بود که از ابتدا به عنوان یک هدف و ضرورت برای آن تعریف شده است.
اینک که وارد بیست و پنجمین سال فعالیت روزنامه شده‌ایم، ضمن تقدیر از همه تلاش‌ها و زحمات کلیه همکاران روزنامه و ارج نهادن به کوشش همه دست اندرکاران در دوره‌های مختلف، تداوم توفیق و افتخارآفرینی روزنامه وزین ایران را آرزو می‌کنم.