بهره‌گیری از تجهیزات مدرن انفرادی نیروی زمینی ارتش

در این رزمایش که با هدف ارزیابی تغییر جدید ساختار نیروی زمینی ارتش برگزار شد، بالغ بر ۱۲ هزار نیروی هجومی با تاکتیک‌های نوین آفندی ماموریت خود را اجرا می‌کنند.
یگان‌های زرهی،توپخانه، واکنش سریع، پیاده مکانیزه، مهندسی، رزمی، مخابرات و جنگال، پهپاد، هوانیروز با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی رزمایش آرایش عملیاتی گرفتند.
در مرحله نخست رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا پس از شناسایی پهپادها و بالگردهای هوانیروز تیپ ۵۵ ه‍وابرد و تیپ ۲۵ واکنش سریع با تجهیزات کامل توسط بالگردهای  ترابری شنوک و ۲۱۴  با عملیات هلی برن وارد منطقه رزمایش شدند و علاوه بر شناسایی، به عملیات پاکسازی و انهدام عناصر، تجهیزات و استحکامات دشمن پرداختند.
نمایش قدرت و توان تحرک و جابجایی سریع نیروها و همچنین پشتیبانی هوایی بالگرد‌های هوانیروز در تمامی مراحل رزمایش از ویژگی‌های مهم این مرحله از رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است.


پوشش امنیتی توسط تکاوران تیپ ۲۵
سرهنگ شفیعی فرمانده تیپ ۲۵ واکنش سریع پسوه با اشاره به ماموریت این تیپ در رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا اظهار داشت: به محض ابلاغ ماموریت از سوی سلسله مراتب فرماندهی، نیروهای ما ظرف ۱۵ دقیقه با تمام تجهیزات و انواع جنگ افزارهای رزمی- انفرادی با کمک بالگردهای ترابری هوانیروز خود را به عقبه دشمن رساندند.
فرمانده تیپ ۲۵ گفت: این تیپ عملیاتی همچنین بلافاصله پس از اجرای عملیات پشتیبانی و جلوگیری از تقویت نیروهای دشمن در منطقه با یگان زرهی حاضر در منطقه، عملیات الحاق را با موفقیت انجام داده و پوشش امنیتی نیروهای چپ منطقه را بر عهده گرفت.
وی در پایان با بیان اینکه این رزمایش نشان داد نیروهای واکنش سریع تیپ ۲۵ از اعتماد به نفس بالایی برای اجرای ماموریت‌های خود برخوردارند افزود: مطابق دستور سلسله مراتب فرماندهی، این آمادگی وجود دارد تا در هر نقطه از کشور برای برقراری امنیت بلافاصله اقدام کرده و در کمترین زمان ممکن حضور موثری داشته باشیم.
به کارگیری 60 فروند بالگرد
امیر خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش نیز با اشاره به بهره‌گیری گسترده نیروی زمینی ارتش از ظرفیت‌های بالگردی هوانیروز در رزمایش اقتدار ۹۷ اظهار داشت: هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی با تعداد ۶۰ فروند بالگرد در این رزمایش جهت اجرای ماموریت‌های محوله شرکت کرده است.
وی در خصوص به کارگیری ظرفیت‌های بالگردها، گفت: در این رزمایش انواع بالگرهای هجومی ۲۰۹، بالگردهای ترابری سنگین شنوک و نیمه سنگین ۲۱۴، بالگردهای شناسایی ۲۰۶ مورد استفاده قرار می‌گیرند و ماموریت‌های مختلفی را به اجرا می گذارند.
رکوردزنی تیپ ۵۵ هوابرد
در انتقال سریع نیرو به منطقه رزمایش
امیر ذبیح‌الله بهمن زیاری فرمانده تیپ ۵۵ هوابرد شیراز نیز با اشاره به ماموریت ذاتی تیپ ۵۵ هوابرد شیراز، اظهار داشت: ما در این رزمایش پس از بارگیری آمادهای هوایی تیپ متشکل از آمادهای ده‌گانه تسلیحات، مهمات، خودروهای تاکتیکی، انواع خمپاره‌ها، خمپاره اندازها و تیربارها به سمت منطقه عمومی رزمایش حرکت کردیم.
وی افزود: نیروهای واکنش سریع تیپ ۵۵ هوابرد شیراز در فاصله زمانی کمتر از ۴۵ دقیقه با تمامی تجهیزات و ساز و برگ نظامی و دریافت جیره غذایی ۷۲ساعته، توسط ۸ فروند هواپیمای سی ۱۳۰ از پایگاه شهید دوران شیراز به منطقه عمومی نصرآباد اصفهان آمده و ضمن اجرای عملیات تازش هوایی و فرودگردانی عقبه دشمن را مسدود کردند.
فرمانده تیپ ۵۵ هوابرد شیراز سرعت حضور این تیپ در صحنه رزمایش را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این تیپ تهاجمی توانست در کمترین زمان ممکن خود را به منطقه رزمایش برساند که در واقع نوعی رکورد در انتقال نیرو محسوب می‌شود.
وی اجرای عملیات بارریزی آمادهای‌ هوایی را از دیگر اقدامات تیپ ۵۵ هوابرد شیراز عنوان کرد و افزود: این تیپ در کمترین زمان ممکن و بعد از ده دقیقه از فرود نیروهای تکاور، توانست ۲۱ دستگاه موتور سیکلت و خودروهای تاکتیکی مجهز به سلاح موشک‌انداز ۱۰۷ میلیمتری و همچنین خمپاره‌های سنگین و انواع تیربارها را از طریق هوا حمل و در منطقه رزمایش جهت استفاده یگان‌های واکنش سریع پرتاب و بار‌ریزی کند.
بهره‌گیری از تجهیزات مدرن انفرادی
در رزمایش نیروی زمینی ارتش
امیر سیروس امان‌الهی فرمانده تیپ ۶۵ نیرو مخصوص نیز با اشاره به حضور تیپ‌های واکنش سریع در منطقه عمومی رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش، اظهار داشت: تیپ ۶۵ نیروهای ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اجرای ماموریت‌های خاص در این رزمایش حاضر شده است.
وی افزود: تیپ 65 نیرو مخصوص با استفاده از عملیات چتربازی توسط چند فروند هواپیمای سی ۱۳۰ وارد منطقه رزمایش شده و ضمن اجرای اقدامات تامینی منطقه، به انهدام تیم‌های دشمن حاضر در منطقه پرداخته و عناصر سرکرده آنها را به اسارت درآورده است.
فرمانده تیپ  ۶۵ واکنش سریع گفت: همچنین در کنار تیپ ۶۵،  تیپ ۲۵ واکنش سریع را در منطقه رزمایش داشتیم، که برای نخستین بار جابه جایی و هلی برن آن توسط بالگردهای شنوک و ۲۱۴ انجام شد. این تیپ به منظور جلوگیری از فرار عناصر نفوذی و تقویت منطقه توسط دشمن در سمت چپ محور عملیاتی رزمایش نقش‌آفرینی کرد.
وی با بیان اینکه تیپ ویژه تکاوری نوهد متناسب با عملیات‌هایی که در  کشورهای پیرامونی ایران اسلامی انجام می‌گیرد، تجهیزات خوبی را پای کار آورده است، افزود: تیپ نیرو مخصوص به طور کلی در حوزه تسلیحات انفرادی از تجهیزات روز و مدرن برخوردار است و در حوزه تک‌تیرانداز نیز پیشرفت‌های قابل توجهی را نسبت به گذشته داشته است.
امیر امان‌الهی افزود: بحمدالله تیپ ۶۵ نیروی زمینی تحرک لازم را در هوا و زمین دارد و قادر به اجرای ماموریت‌های متنوع در هر نقطه‌ای که سلسله مراتب فرماندهی ابلاغ کند، می‌باشد.
گفتنی است همزمان با آغاز رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش ۲ فروند هواپیمای آر اف 4 نیروی هوایی ارتش با پرواز در پهنه آسمان اصفهان عملیات شناسایی منطقه عمومی رزمایش (نصرآباد) را با موفقیت انجام دادند.
همچنین یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش با به صحنه آوردن ۲ فروند پهپاد مهاجر۲ به موازات جنگنده‌های نهاجا بر فراز منطقه عملیاتی رزمایش به پرواز درآمده و ضمن شناسایی، تصاویر مناطق صعب‌العبور و گلوگاهی و استعداد انسانی و تجهیزاتی دشمن تکفیری را به صورت آنلاین در اختیار ایستگاه زمینی و مراکز کنترل و فرماندهی قرار دادند.
پهپاد مهاجر ۲ ساخته شده توسط جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش با بهره‌گیری از بدنه کامپوزیتی و نوع طراحی قابلیت رادارگریزی داشته و با مداومت عملیاتی بالا قادر به اجرای ماموریت در شرایط مختلف اقلیمی است.