هشدار به مخاطب خاص!

ايران هميشه در منطقه و جهان قدرت نظامي خود را به رخ دشمنان كشيده‌ و در اين مسير نيز موفقيت‌هايي به دست آورده‌است. در اين روزگاري كه برخي با شيطنت، ادعاي اقدام عليه كشورمان را به زبان مي‌آورند، نيروهاي نظامي ايران كه وظيفه حفاظت از تماميت ارضي كشور را برعهده دارند نيز براي اينكه به آن‌ها قدرت بازدارندگي خود را نشان دهند، رزمايش‌هايي را برپا مي‌كنند. در همين راستا روز پنج‌شنبه امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی محوری ارتش در نشست خبری رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش گفت: در «رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش»، تعداد ۱۲هزار نیروی هجومی جهت اجرای تاکتیک‌های نوین آفندی متناسب با تغییرات ساختاری نزاجا حضور خواهند داشت. وی افزود: در این رزمایش، دو تغییر رویکرد بزرگ «تحرک و تهاجم» را که مدتی است در حوزه ساختاری و تاکتیکی نیروی زمینی محقق شده، ارزیابی مي‌كنيم. فرمانده نزاجا در خصوص تغییرات ساختاری این نیرو گفت: نیروی زمینی براساس رویکرد تهاجمی اتخاذ شده از یگان‌های قدیمی و سنتی خود عبور کرده و مبتنی بر امر فرمانده معظم کل قوا ساختار جدیدی در یگان‌های خود به وجود آورده است. امیر حیدری ادامه داد: امروز تیپ‌های ما به یگان‌های واکنش سریع، نیروی مخصوص، نیرو‌های واکنش سریع ویژه، تیپ‌های متحرک هجومی و تیپ‌های متحرک زرهی، تغییر هویت داده‌اند و توانسته‌ایم با این تغییرات ساختاری و تاکتیکی، یک نیروی زمینی را که از قدرت تحرک و تهاجم بالا برخوردار باشد، ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه این تحول ساختاری متناسب با نیاز‌های عملیاتی ایجاد شده است، افزود: در این رزمایش تمامی مولفه‌های مرتبط با این تغییر رویکرد اعم از توانمندی‌های تهاجمی، قابلیت‌های رزمی و قدرت تحرک نیرو‌ها مورد ارزیابی عملیاتی قرار خواهد گرفت و در نهایت از سطح توانمندی یگان‌ها رکورد گیری می‌شود.
تغيير تاكتيك
فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: موضوع دوم تغییر در رویکرد تاکتیکی نزاجا ست که از طریق فرماندهی معظم کل قوا و سلسله مراتب فرماندهی به ما ابلاغ شده است. در این رویکرد با توجه به تهدیدات احصا شده، از رویکرد پدافندی به تاکتیک آفندی روی آورده‌ایم و توان هجومی یگان‌های واکنش سریع و نیرو‌های مخصوص و تیپ هوابرد را نیز مورد ارزیابی عملیاتی قرار می‌دهیم. وی در تشریح برآورد عملیاتی متناسب با رویکرد ساختاری جدید نزاجا گفت: از ویژگی‌های این رویکرد مورد استفاده در این رزمایش، ارزیابی قدرت نقل و انتقال و ترابری به موقع سریع و پر تحرک نیروی زمینی است که این قدرت در این رزمایش به نمایش گذاشته شد و ما توانستیم از دورترین نقطه به مرکزیت این رزمایش که فاصله‌ای حدود یک‌هزار و ۳۰ کیلومتر بود، برخی از یگان‌های خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به منطقه اعزام و همچنین تمامی یگان‌های سنگین زرهی را به سرعت از فاصله ۷۶۰ کیلومتری وارد منطقه رزمایش کنیم.امیر حیدری تاکید کرد: قدرت تحرک بالا و تهاجم بالا دو ویژگی مهم و مورد انتظار فرمانده معظم کل قوا بوده است که امروز با همت مضاعف در سطح نیروی زمینی ایجاد شده و این دو ویژگی در این رزمایش مورد ارزیابی عملیاتی قرار خواهد گرفت.
لجستيك قوا


فرمانده نزاجا در خصوص استعداد نیروی انسانی و تجهیزات توپخانه‌ای به کار گرفته شده در این رزمایش گفت: در رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا این تعداد ۱۲ هزار نیروی متحرک و تهاجمی شرکت خواهند کرد و یک‌هزار و ۵۷۷ عراده توپ در این رزمایش قدرت‌نمایی آفندی خود را به نمایش خواهند گذاشت. وی در خصوص ظرفیت بالگردی به‌کارگرفته شده در این رزمایش بیان کرد: در این رزمایش موج عظیمی از بالگرد‌های نیروی زمینی که به قابلیت‌های جدیدی همچون شناسایی و رزم شبانه مجهز شده‌اند به‌کارگیری خواهند شد و ماموریت انتقال نیرو و انهدام اهداف را در شب اجرا خواهند کرد. فرمانده نیروی زمینی اظهار داشت: در این رزمایش از انواع تجهیزات تسلیحات بومی که به دست توانمند طراحان و پژوهشگران داخلی تولید شده است، استفاده می‌کنیم و با این کار شعار «روی پای خود ایستاده‌ایم» راکه از منویات مقام معظم رهبری است به منصه ظهور درآوردیم.وی تصریح کرد: ویژگی بارز این رزمایش این است که تمامی سلاح‌های مورد نیاز و عملیاتی تولید شده داخلی و مورد استفاده در چرخه صنعت دفاعی کشور است. امیر حیدری گفت: بهره‌گیری از یگان‌های پهپاد و یگان‌های جنگال به طور گسترده از دیگر ویژگی‌های این رزمایش است. همچنین ۲۳ رسته تخصصی مرتبط که در نیروی زمینی ایجاد و به لحاظ عملیاتی در هم تنیده شده در این رزمایش مورد استفاده قرار خواهند گرفت. وی با بیان اینکه تمامی تاکتیک‌های مورد استفاده در این رزمایش توسط مراکز فرماندهی ارتش و نیروی زمینی ساماندهی، مدیریت و عملیاتی خواهند شد، افزود: از جمله از تاکتیک‌های به کار گرفته شده در این رزمایش، تاکتیک عملیات گسترده شناسایی با رزم و همچنین تک هماهنگ شده نیرو‌های شرکت‌کننده است. فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به نقش‌آفرینی جنگنده بمب افکن‌های نیروی هوایی ارتش گفت: در این رزمایش عملیات منحصربه‌فرد تازش هوایی را با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش خواهیم داشت.امیر حیدری افزود: در این رزمایش عملیات هلی‌برن با استفاده از بالگرد‌های ترابری شنوک و ۲۱۴ به طور گسترده انجام خواهد شد و پشتیبانی بالگرد‌های هجومی را نیز خواهیم داشت.وی تصریح کرد: پیام این رزمایش برای دوستان نظام مقدس جمهوری اسلامی این است که آن‌ها بر توانمندی ارتش و نیروی زمینی به خود ببالند و این توانمندی را بخشی از توان ارتش اسلام تلقی کنند. امیر سرتیپ دوم خلبان یوسف قربانی، فرمانده هوانیروز ارتش نيز در گفت‌وگویی با اشاره به بهره گیری گسترده نیروی زمینی ارتش از ظرفیت‌های بالگردی هوانیروز در این رزمایش اظهار داشت: هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی با تعداد ۶۰ فروند بالگرد در این رزمایش جهت اجرای ماموریت‌های محوله شرکت کرده است. وی در خصوص به کارگیری ظرفیت‌های بالگردها گفت: در این رزمایش انواع بالگردهای هجومی ۲۰۹، بالگردهای ترابری سنگین شنوک و نیمه سنگین ۲۱۴ وبالگردهای شناسایی ۲۰۶ مورد استفاده قرار می‌گیرند و ماموریت‌های مختلفی را به اجرا می‌گذارند. فرمانده هوانیروز ارتش در تشریح عملیاتی بالگردهای یگان هواپیمایی نیروی زمینی ارتش گفت: به طور کلی در این رزمایش از ظرفیت بالگردی جهت اجرای ماموریت‌های شناسایی با رزم، پشتیبانی از یگان‌های متحرک هجومی، عملیات هلی برن و تامین هلی برن، استفاده می‌شود. امیر سرتیپ دوم خلبان قربانی تخلیه مجروحان و جابه‌جایی تجهیزات را از دیگر ماموریت‌های هوانیروز در رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا بيان کرد. فرمانده هوانیروز گفت: در این رزمایش که ازجمله رزمایش ‌های بزرگ نیروی زمینی است، هوانیروز به دستاورد‌های رزمی مطلوبی دست یافته است.
قدرت‌نمايي‌پهپادي
بعد از پيام فرمانده حیدری، رزمایش بزرگ اقتدار 97 نیروی زمینی ارتش با آرایش عملیاتی یگان های مختلف این نیرو صبح جمعه با رمز یا زهرا (س) در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان آغاز شد.در این رزمایش که با هدف ارزیابی تغییر جدید ساختار نیروی زمینی ارتش و به مدت دو روز برگزار می شود، افزون بر 12 هزار نیروی هجومی با تاکتیک‌های نوین آفندی ماموریت خود را اجرا می کنند. در همين حال روز گذشته همزمان با آغاز رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش دو فروند هواپیمای آر اف ۴ نیروی هوایی ارتش با پرواز در پهنه آسمان اصفهان، عملیات شناسایی منطقه عمومی رزمایش (نصرآباد) را با موفقیت انجام دادند. همچنین یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش با به صحنه آوردن دو فروند پهپاد مهاجر۲ به موازات جنگنده‌های نهاجا بر فراز منطقه عملیاتی رزمایش به پرواز درآمده و ضمن شناسایی، تصاویر مناطق صعب العبور و گلوگاهی و استعداد انسانی و تجهیزاتی دشمن تکفیری را به صورت آنلاین در اختیار ایستگاه زمینی و مراکز کنترل و فرماندهی قرار دادند. پهپاد مهاجر ۲ ساخته شده توسط جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش با بهره گیری از بدنه کامپوزیتی و نوع طراحی، قابلیت رادارگریزی داشته و با مداومت عملیاتی بالا قادر به اجرای ماموریت در شرایط مختلف اقلیمی است.
اجراي توانايي
در ادامه درخشيدن نيروهاي زميني آجا، امیر سرتیپ دوم ذبیح ا... بهمن زیاری فرمانده تیپ ۵۵ هوابرد شیراز از اجرای رکورد جدید این تیپ در اجرای عملیات واکنش سریع و حضور به موقع در منطقه رزمایش خبر داد. فرمانده تیپ 55 هوابرد شیراز در گفت‌وگویی با اشاره به ماموریت ذاتی تیپ 55 هوابرد شیراز اظهار داشت: ما در این رزمایش پس از بارگیری آمادهای هوایی تیپ متشکل از آمادهای ده‌گانه تسلیحات، مهمات، خودروهای تاکتیکی، انواع خمپاره‌ها، خمپاره اندازها و تیربارها به سمت منطقه عمومی رزمایش حرکت کردیم. وی افزود: نیروهای واکنش سریع تیپ 55 هوابرد شیراز در فاصله زمانی کمتر از 45 دقیقه با تمامی تجهیزات و سازوبرگ نظامی و دریافت جیره غذایی 72 ساعته، توسط هشت فروند هواپیمای سی 130 از پایگاه شهید دوران شیراز به منطقه عمومی نصرآباد اصفهان آمده و ضمن اجرای عملیات تازش هوایی و فرود گردانی عقبه دشمن را مسدود کردند. فرمانده تیپ 55 هوابرد شیراز سرعت حضور این تیپ در صحنه رزمایش را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این تیپ تهاجمی توانست در کمترین زمان ممکن خود را به منطقه رزمایش برساند که در واقع نوعی رکورد در انتقال نیرو محسوب می‌شود.امیر سرتیپ دوم زیاری گفت: تیپ 55 هوابرد همچنین با تعقیب نیروهای در حال فرار دشمن و انهدام نفرات و تجهیزات باقیمانده، عملیات الحاق با یگان‌های زرهی را با موفقیت انجام دادند. وی اجرای عملیات بارریزی آمادهای‌ هوایی را از دیگر اقدامات تیپ 55 هوابرد شیراز بيان کرد و افزود: این تیپ در کمترین زمان ممکن و بعد از 10 قیقه از فرود نیروهای تکاور، توانست 21 دستگاه موتور سیکلت و خودروهای تاکتیکی مجهز به سلاح موشک انداز 107 میلی‌متری و همچنین خمپاره‌های سنگین و انواع تیربارها را از طریق هوا حمل و در منطقه رزمایش جهت استفاده یگان‌های واکنش سریع پرتاب و بارریزی کند.
ماموريت خاص
در اين ميان امیر سرتیپ دوم سیروس امان الهی، فرمانده تیپ 65 نیرو مخصوص ارتش نيز از توانايي‌هاي نيروهاي خودگفت و تشريح كرد: این تیپ با استفاده از عملیات چتربازی توسط چند فروند هواپیمای سی 130 وارد منطقه رزمایش بزرگ اقتدار 97 شد و با اجرای اقدامات تامینی منطقه، ضمن انهدام تیم های دشمن فرضی، عناصر سرکرده آن‌ها را به اسارت در آورد. امیر سرتیپ دوم سیروس امان الهی روز جمعه اظهارداشت: تیپ 65 نیروهای ویژه راهبردی ارتش جمهوری اسلامی برای اجرای ماموریت‌های خاص در این رزمایش حاضر شده است. وی افزود: همچنین در کنار تیپ 65، تیپ 25 واکنش سریع در منطقه رزمایش حضور دارد که برای نخستین بار، جا به جایی و هلی برن آن توسط بالگردهای شنوک و 214 انجام شد. فرمانده تیپ 65 نیرو مخصوص ارتش اضافه کرد: این تیپ به منظور جلوگیری از فرار عناصر نفوذی و تقویت منطقه توسط دشمن در سمت چپ محور عملیاتی رزمایش نقش آفرینی کرد. وی با بیان اینکه تیپ ویژه تکاوری نوهد متناسب با عملیات هایی که در منطقه انجام می شود، تجهیزات خوبی را در این رزمایش به کار گرفته است، افزود: تیپ نیرو مخصوص به طور کلی در حوزه تسلیحات انفرادی از تجهیزات روز و پیشرفته برخوردار است و در حوزه تک تیرانداز نیز پیشرفت های قابل توجهی را نسبت به گذشته به دست آورده است. امیر سرتیپ دوم سیروس امان الهی بیان کرد: تیپ 65 نیروی زمینی تحرک لازم را در هوا و زمین دارد و قادر به اجرای ماموریت‌های متنوع در هر نقطه ای است که سلسله مراتب فرماندهی را ابلاغ کند.
هشدار يك تغيير تاكتيك
از گفتار فرماندهان ارشد نزاجا مشخص است كه تغيير تاكتيك از حالت پدافند به آفند، هشداري براي دشمنان است كه اگر دست از پا خطا كنيد، نه تنها پاسخ تندي خواهيد گرفت بلكه پايان دهنده به اين جنگ شما نخواهيد بود. تاريخ ايران نشان داده‌است كه هرگاه تحركي خارجي عليه كشور صورت بگيرد، همه مردم با هر گرايش و رويكرد سياسي و جناحي كه داشته باشند در برابر اين متجاوزان خواهند ايستاد حتي اگر مشكلات فراواني در داخل كشور به وجود آمده باشد؛ بنابراين دشمناني كه تصور تجاوز نظامي به ايران را در ذهن دارند، بايد بدانند كه اين اقدامات فايده‌اي نخواهد داشت و در آخر سياهي بر زغال خواهد ماند.