عملیات اجرایی خط آهن بستان آباد- سراب آغاز شد

تبریز – خبرنگار کیهان: طرح ریلی بستان‌آباد - سراب به طول 77 کیلومتر در سه قطعه اجرا می‌شود.
قطعه اول به طول 15 کیلومتر با اعتبار 450 میلیارد ریال به پیمانکار واگذار شده و قرار است در مدت 48 ماه اجرا شود.
راه‌آهن بستان‌آباد - سراب شامل چهار ایستگاه در بستان آباد، دوزدوزان، نفلین سینیت و سراب خواهد بود.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در جریان کلنگ زنی این طرح گفت: 13 هزار کیلومتر طول شبکه ریلی کشور است و 9 هزار کیلومتر دیگر در دست اجرا و طراحی است.


رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط ریلی ایران با کشورهای همسایه از مسیرهای مختلف از جمله راه آهن تبریز باید گسترش یابد و تقویت شود.
علی لاریجانی در آئین آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن بستان آباد - سراب افزود: در راه آهن ایران سرمایه‌گذاری ویژه در حال انجام است و بر این اساس از رهبری درخواست کردیم تا از صندوق توسعه ملی برای توسعه آن و اجرای طرح‌های فاینانسی استفاده کنیم.  وی اظهار داشت: با اجرای طرح‌های راه آهن درصدد هستیم تا ارتباط ریلی شرق و غرب و شمال و جنوب ایران به صورت کامل محقق شود و رهبر معظم انقلاب نیز با آن موافقت کردند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: در بودجه سال آینده نیز برای طرح‌های راه آهن و مسیرهای ترانزیت بودجه خوبی اختصاص یافته است.
لاریجانی ادامه داد: برقی کردن مسیر راه آهن تهران - تبریز که جزو طرح‌های مهم فاینانسی کشور است از اولویت‌های طرح‌های راه آهن بوده و با اولویت اجرا می‌شود.
وی اظهار داشت: طرح‌های راه‌آهن تهران - مشهد و تهران - قم - اصفهان نیز جزو طرح‌های مادر کشور بوده که در حال پیگیری است.
وی با‌ اشاره به طرح راه آهن میانه - بستان آباد گفت: امیدوارم عملیات اجرایی این طرح نیز مانند طرح راه آهن میانه - بستان‌آباد با تاخیر مواجه نشود و گلایه مردم را به دنبال نداشته باشد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی از وزارت راه و شهرسازی خواست تا هر 2 طرح را با جدیت بیشتر انجام داده و در کمترین زمان ممکن به بهره‌برداری برساند.  وی کمبود آب را از مهم‌ترین مشکلات کشور دانست و گفت: باید در استان‌ها تقاضا در این خصوص سامان یابد و اجرای آبیاری نوین و ترویج سیستم‌های گلخانه‌ای از روش‌های کاهش مصرف آب است.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: 100 هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی برای ترویج سیستم‌های گلخانه‌ای و طرح‌های روستایی در اختیار بانک‌ها قرار گرفته است تا برای اقتصادی کردن روستاهای کشور با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای مثل گردشگری و معدن استفاده شود.
وی با ‌اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در ایجاد‌اشتغال گفت: اولویت اول کشور در این خصوص پیش‌بینی شده و در تبصره 19 بودجه سال آینده به‌اشتغال اولویت داده شده است.
وی از بخشودگی جرایم تسهیلات بخش صنعت نیز خبر داد و گفت: کمک‌ها و تسهیلاتی برای این کار فراهم شده که در اختیار آنان قرار می‌گیرد.  همچنین با حضور رئیس‌مجلس شورای اسلامی، دیروز چهارشنبه موافقت نامه تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب بین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران موسوم به «ایمیدرو»، شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران موسوم به «ایدرو» امضا شد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی در مراسم امضای این توافق نامه با ‌اشاره به اهمیت طرح نفلین سینیت سراب اظهار داشت: آلومینیوم از جمله کالاهای در فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و در واقع تولید آلومینا از صنایع راهبردی به حساب می‌آید.
علی لاریجانی با بیان اینکه منابع آلومینا در ایران و جهان محدود است اما در آذربایجان و شهر سراب به وفور یافت می‌شود، گفت: با وجود نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین جهت استخراج و تولید آن، این طرح ارزش اجرا دارد.
وی با ‌اشاره به زمان بر بودن اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت تاکید کرد: باید تلاش شود خیز آخر برای بهره‌برداری از این طرح بسیار مهم برداشته شود تا شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.