استبداد می‌ تواند بزرگ‌ترین منکر در یک جامعه باشد

حسن روحاني روزگذشته هم‌زمان با فرارسيدن دهه فجر به مرقد امام خميني(س) رفت و با آرمان‌هاي پيرجماران تجديد ميثاق كرد. وي در سخناني كه در اين مكان مطرح كرد به روحيات رهبركبير انقلاب اشاره و اظهارداشت: آنچه در چهل سال پیش در این سرزمین به وقوع پیوست، حادثه استثنایی و کم‌نظیر تاریخ بود.
عالم و فقیه مجاهد که از حوزه علمیه قم برخاسته بود و در مسند استاد حوزه و مرجعیت مردم شریف ایران بود، اسلام و هویت ملی و دینی ما را در خطر ‌دید و فرمود امروز اسلام در خطر و تقیه حرام است. ريیس جمهور با بیان اینکه امام بخش‌هایی از دین را که کمتر سخنی از آن گفته می‌شد، برای مردم تفسیر کرد، گفت: امام توانست با اجتهاد خود غبار از چهره اسلام بزداید و دین را زنده کند. رييس جمهور خاطر نشان کرد: امام(س) مردم را به آینده بهتر، سرزمین مستقل، حاکمیت مردم و موازین اسلامی امیدوار کرد و امیدی که امام در مردم آفرید، جامعه میلیونی ایران را بسیج کرد که این امری بی‌نظیر در تاریخ بود.
روحانی افزود: تفسیر امام(س) امید به آینده بهتر، امید به سرزمین مستقل، امید به جامعه‌ای که مردم در آن جامعه حاکم باشند و امید به شرایطی بود که موازین اسلامی و دینی در آن جامعه حکمفرما باشد، و همین امید مایه پیوستگی، وحدت و بسیج مردم است.
وي با تاکید بر اینکه قدرت امام ایجاد امید در مردم و بسیج جامعه بود، اظهار داشت: قدرت امام در بسیج مردم در تاریخ بی‌نظیر است. فتوا، کلام، سخنان، اعلامیه‌ها و مصاحبه های امام(س) می‌توانست سراسر ایران را به حرکت در آورد.


رييس دولت با اشاره به اینکه نفس گرم امام(س) توانست شرایط جدیدی را برای ایران عزیز فراهم کند، تصریح کرد: در زمانه‌ای که هیچ‌کس فکر نمی‌کرد، دین بتواند حرکت عظیمی ایجاد کند و تصور می‌کردند که دوران دین به سر آماده است و اگر جایی هم حرکتی رخ می‌داد، گاهی ناسیونالیستی و گاهی مارکسیستی بود، امام(س) توانست حرکت بزرگی را بر مبنای دین ایجاد کند.
رييس جمهور افزود: در آن دوران برای بسیاری از مردم باورکردنی نبود که بتوان حرکتی بر مبنای دینی ایجاد کرد. اگر چه همه معتقد به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان حرکت بزرگ اسلامی بودند، اما فکر می‌کردند که سقف آن در ذیل یک حکومت خودکامه و استبدادی و قدرت استعماری ابرقدرت‌های جهان تعریف می‌شود و تصور نمی‌کردند که می‌توان این سقف را شکست و مخاطب امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند دیکتاتور زمان و قدرت‌های استبدادی و استعماری جهان باشد.
روحانی با تاکید بر اینکه امام(س) سقفی را برای امر به معروف و نهی از منکر نمی‌شناختند، گفت: هنر امام(س) این بود که سقف و تصور را که برای امر به معروف و نهی از منکر وجود داشت، شکست و ابعاد مختلف امر به معروف را تبیین كرد و آن اینکه معروف فقط عبادت، راستگویی و کمک به دیگران نیست بلکه می‌تواند ساختن نظام صحیح عادلانه و اسلامی باشد. رييس جمهور افزود: امام راحل(س) نهی از منکر را به خوبی تبیین کردند، مبنی بر اینکه منکر فقط دروغ، شراب و فاصله گرفتن از معنویت دین نیست، بلکه استبداد و استعمار می‌تواند بزرگ‌ترین منکر در یک جامعه باشد. وي در ادامه به مباحث مختلفي اشاره كرد كه در ادامه محورهاي سخنان روحاني را مي‌خوانيد.
بزرگ‌ترین هنر امام(س)، اعتماد به مردم بود هنر امام(س) این بود که ثابت کرد از معروف های بزرگ، ساختن نظام صحیح و عادلانه است با امام(س) پیمان می بندیم مانند ایشان وفادار به سرزمین ایران و منافع ملی خواهیم بود راه امام(س) اخلاق و مقاومت بود؛ در مسیر امام(س) و پشت سر پرچمدار انقلاب حرکت خواهیم کرد امام(س) از قدرت‌خارجی‌نمی‌ترسیدوازاختلاف داخلی‌نگران‌بود وحدت‌فرمان‌همیشگی‌امام(س) است تا پیرو رهبر معظم انقلاب هستیم، کسی نمی تواند به ما لطمه بزند دولت آمریکا در اقدام اخیرش علیه ملت ایران قطعا دچار شکست خواهد شد بالاترین یادگار امام(س)، نظام جمهوری اسلامی است فقیه مجاهدی از حوزه علمیه و با مرجعیت مردم، اسلام و هویت ملی را در خطر دید اجتهاد امام (س) و جهاد مردم، حجت را برای نجات اسلام و ایران بر همه تمام کرد مردم به صداقت امام(س) مومن بودند وقتی فکر می کردند دوران دین به سر آمده، امام(س) به پشتوانه مردم دین را به صحنه آورد مردم این سرزمین همواره عاشق دین و اهل بیت(ع) بوده اند امام(س) بخش‌هایی از دین را که کمتر سخن از آن گفته می شد، برای مردم تفسیر کرد امام(س) مردم را به آینده بهتر، سرزمین مستقل، حاکمیت مردم و موازین اسلامی امیدوار کرد امیدی که امام(س) در مردم آفرید، جامعه میلیونی ایران را بسیج کرد امام(س) ثابت کرد که مخاطب امر به معروف و نهی از منکر، می تواند استبداد داخلی باشد امام(س) به جای حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی اعلام کرد «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» برآمده از نظر امام(س) بود و با رای اکثریت مردم تثبیت شد روزی که مردم به یکی از دو اصل اسلامیت و جمهوریت تردید کنند؛ نظام در خطر خواهد بود با شعار جمهوری اسلامی بود که امام(س) در مدت کوتاهی قانون اساسی را به تایید مردم رساند آمریکا فقط نسبت به ایران بد عهد نیست، با اروپا و چین و قوانین جهانی هم عهد شکنی کرد مشکلات ما عمدتا به فشار آمریکا و اذنابش بر می گردد؛ ظلم است کسی نظام و دولت را سرزنش کند مبنای عهد و پیمان فقط این نیست که طرف مقابل تا کی متعهد می ماند پایبندی به عهد افتخار و جزو اعتقادات ماست بالاترین افتخارات سال‌های اخیر، مذاکرات قدرتمند با قدرت‌ها و پیروزی بر آن‌ها بود بزرگترین فشار اقتصادی طی 40 سال گذشته را علیه ملت ایران طراحی کرده اند