چشم کاراکاس دنبال آتش‌بس

«نیکولاس مادورو» با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در ونزوئلا موافقت کرده است.رئیس‌جمهوری ونزوئلا در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام بسیار خوب است، این یک شیوه خوب از گفتگوی سیاسی است، یک راه حل از طریق رأی مردمی. با برگزاری انتخابات زودهنگام مجمع ملی موافقم و از آن حمایت می‌کنم.»
این در حالی است که خوان گوایدو، رئیس مجمع ملی که در اختیار مخالفان است، خود را رئیس جمهور خوانده و برکناری مادورو را خواستار شده است. مادورو با مخالفت با کناره‌گیری از قدرت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تنها اعلام کرده با برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام موافق است.
رئیس جمهوری ونزوئلا هم‌چنین گفت مطمئن است «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به دولت کلمبیا و مافیا دستور داده است که او را به قتل برسانند. مادورو گفت: «شکی نیست که دونالد ترامپ دستور قتل من را صادر کرده، او به دولت و مافیای کلمبیا دستور داده که من را بکشند. اگر روزی برای من اتفاقی بیفتد، دونالد ترامپ و ایوان دوکو، رئیس جمهور کلمبیا مسئول آن خواهند بود.»
درهمین حال،یک رسانه محلی به نقل از منابع نظامی اعلام کرد فرمانده جنوبی ارتش آمریکا به زودی وارد کلمبیا می‌شود. اخبار سفر احتمالی ژنرال مارک استامر، فرمانده بخش جنوبی ارتش آمریکا به کلمبیا در حین ابهاماتی که توسط جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد برنامه آمریکا در کلمبیا ایجاد شده، منتشر می‌شود.


در جریان نشست ۲۸ ژانویه در مورد تحریم‌های جدید آمریکا علیه ونزوئلا که شرکت نفت و گاز «پی دی وی اس ای» را هدف قرار داد، عکسی از بولتون منتشر شد که در آن یادداشتی زرد رنگ در اختیار داشت که رویش نوشته شده بود: «۵۰۰۰ نیرو به کلمبیا.»
بر اساس گزارشی هدف سفر این ژنرال ارتش آمریکا به کلمبیا تقویت روابط دوستانه با این کشور است. مارک استامر با فرمانده ارتش و پلیس کلمبیا دیدار و در مورد امنیت مرزی با آنها صحبت خواهد کرد. فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا برای اجرای عملیات در آمریکای لاتین ایجاد شده است. این بخش مسئول ۳۱ کشور و ۱۵ منطقه در آمریکای جنوبی، مرکزی و منطقه کارائیب است.
روزنامه تایمز با مطرح کردن سوالی درباره اینکه آیا پنتاگون قصد دارد از نیروی نظامی برای برکناری نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا استفاده کند یا خیر، به نقل از یک مقام سابق در وزارت دفاع آمریکا آورده است که انجام عملیات نظامی در ونزوئلا نیازمند ۲۵ تا ۳۰ هزار سرباز آمریکایی است و دامنه و موفقیت این عملیات به میزان وفاداری نیروهای نظامی این کشور به مادورو بستگی دارد. در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به موضع کشورهای همسایه ونزوئلا نسبت به عملیات نظامی احتمالی آمریکا در این کشور، آمده است: کلمبیا اعلام کرده که در چنین عملیاتی و حتی حمایت از آن مشارکت نمی‌کند اما برزیل که در حال حاضر به دنبال جلب رضایت آمریکاست، موضع دیگری خواهد داشت.
ورود مستشاران روس
در روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مسکو گروهی از پیمانکاران نظامی را برای محافظت از جان مادورو به ونزوئلا فرستاده، منتشر شده‌اند. 
رئیس جمهوری ونزوئلا اما در این مصاحبه از اظهار نظر در این باره سر باز زد و گفت: «مردم ونزوئلا همیشه از من محافظت می‌کنند، ما سرویس اطلاعاتی خوبی داریم.»
او درباره پاسخ به پرسشی درباره احتمال اقدامی تازه علیه جانش تاکید کرد که کاملاً تحت محافظت است.
او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا نیروهای نظامی خصوصی روس بخشی از نیروهای امنیتی هستند که از او محافظت می‌کنند، گفت: نمی‌توانم چنینی چیزی بگویم، درباره این موضوع حرفی ندارم.
رد انتخابات ریاست جمهوری
در همین حال رئیس جمهور ونزوئلا در این گفت‌وگو تاکید کرد که انتخابات اخیر ریاست جمهوری کشورش مطابق با قوانین ونزوئلا صورت گرفته و برگزاری دور جدید انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد.
مادورو اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری کمتر از یک سال قبل برگزار شد. این انتخابات که ۱۰ ماه پیش برگزار شد طبق همه هنجارهای قانونی و مطابق با قانون اساسی صورت گرفت. من با کسب ۶۸ درصد آرا در این انتخابات پیروز شدم. این انتخابات مشروع و قانونی بود که با به کارگیری سیستم انتخاباتی شفاف و حضور ناظران بین‌المللی برگزار شد. مادورو همچنین درخواست‌های چندین کشور خارجی برای برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری را «حقه» آمریکا دانست. وی افزود: «ما اولتیماتوم‌های هیچ‌یک از طرف‌های جهان را نمی‌پذیریم و تسلیم تهدیدها نمی‌شویم. انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا برگزار شده و اگر امپریالیست‌ها انتخاباتی جدیدی می‌خواهند باید تا سال ۲۰۲۵ صبر کنند.»
آمادگی مذاکره با مخالفان
او همچنین تاکید کرد که آماده مذاکره با اپوزیسیون ونزوئلا و با حضور میانجی گران بین‌المللی است. رئیس جمهور ونزوئلا اظهار کرد: «من آماده نشستن پای میز مذاکره با اپوزیسیون هستم تا بتوانیم درباره آنچه به نفع ونزوئلا است، صحبت کنیم.»
در ادامه نیکلاس مادورو در گفت‌وگو با اسپوتنیک درباره خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده این کشور گفت: «تا جایی که می‌دانم هنوز حکمی برای دستگیری گوایدو صادر نشده است. باید منتظر بمانیم تا روندهای قانونی و قضائی داخلی تکمیل شوند و نتیجه آن مشخص شود.»