وزیر نیرو خبر داد: صعود 24 پله‌ای تولید برق در ایران طی چهل سال گذشته

وزیر نیرو گفت: رتبه کشور در چهل سال گذشته از نظر تولید برق از رتبه 38 جهانی به جایگاه چهاردهم ارتقا یافته است و اکنون با همه همسایگان خود ظرفیت تبادل برق داریم.
به گزارش ایرنا، «رضا اردکانیان» با مقایسه عملکرد این وزارتخانه در چهل سال گذشته افزود: همین روزها میزبان وزیر برق عراق برای نهایی کردن یک برنامه سه ساله جهت اصلاح سیستم برق این کشور خواهیم بود و این همکاری شامل ساخت نیروگاه، بازسازی نیروگاه و کاهش تلفات شبکه برق این کشور می‌شود.
وی اظهار داشت: ظرفیت نصب شده ما از هفت هزار مگاوات در اول انقلاب، اکنون به 80 هزار مگاوات رسیده یعنی 11.4 برابر افزایش یافته است؛ در این سالها، اوج بار مصرف شبکه (پیک) نیز تغییر کرده و از سه هزار و 480 مگاوات در سال 57، به 57 هزار و 90 مگاوات رسیده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: اوج بار مصرف برق در کشور درحالی 16.4 درصد افزایش یافته که این مصارف در بخش صنعت، کشاورزی، خانگی بوده است.


اردکانیان گفت: در سال 1357جمعیت روستایی کشور 19 میلیون نفر بود و 4 هزار و 367 روستا برق داشت و بخش قابل توجهی از نعمت برق محروم بودند که اکنون جمعیت این بخش به 21 میلیون نفر رسیده و 50 هزار و 97 روستا از نعمت برق برخوردار هستند.
ظرفیت سددهای کشور به 52 میلیارد مکعب رسید
وزیر نیرو گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، ظرفیت سدهای کشور نیز از 13 میلیارد متر مکعب به 52 میلیارد متر مکعب رسیده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای این سدها، کنترل سیلاب است، اظهار داشت: در روزهای اخیر سدهای خوزستان از خسارت‌های جانی و مالی جلوگیری کرد.
اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در چهار دهه پیش سطح تحت پوشش شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی 553 هزار هکتار بوده و امروز 2 میلیون و 350 هزار هکتار رسیده است؛ این مساله نقش مهمی در امنیت غذایی دارد.
وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید، ظرفیت نیروگاه‌های برقابی نیز از 10 هزار و 260 مگاوات به بیش از 12 هزار مگاوات رسیده است.
وی با بیان اینکه بخش مهم آب، مصارف شرب و بهداشت است، گفت: ما به عنوان یک کشور خشک و نیمه خشک، قادر باشیم در مناطق خاص سیستم دو شبکه‌ای داشته باشیم و آب شرب در بخش بهداشت مورد استفاده قرار نگیرد.
عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: یکی از مهمترین شاخص‌های ما، جمعیت تحت پوشش شبکه‌های آب در شهرهاست؛ اکنون 99.5 درصد جمعیت شهری تحت پوشش شبکه آب سالم و پایدار هستند.
اردکانیان گفت: در بخش روستایی اتفاق بزرگ و شگفت انگیزی رخ داده است؛ بالغ بر 75 درصد جمعیت روستایی از آب سالم و پایدار بهره‌مند هستند درحالی که در چهار دهه قبل این درصد فقط 12 درصد بوده است.
وی اضافه کرد: در زمینه جمع‌آوری فاضلاب، دستاورد غرور آمیزی داشته ایم؛ تعداد تصفیه خانه شهری ما در چهار دهه پیش از چهار تصفیه خانه با جمعیت محدود می‌رسید ولی امروز 217 تصفیه خانه فاضلاب شهری در مدار بهره‌برداری است؛ تاثیر این تصفیه خانه، نه فقط در راستای حفظ محیط‌زیست، بلکه مطمن‌ترین منبع تامین آب صنایع است.
وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، از مقطع سال 92 تاکنون 20 تصفیه خانه آب شهری و 49 تصفیه خانه فاضلاب را به مدار موجود اضافه کرده‌ایم و تعداد هشت هزار و 970 روستا با جمعیت نزدیک به 6 میلیون نفر از آب شرب پایدار بهره‌مند شدند.
عضو کابینه دولت دوازدهم در ارتباط با ظرفیت‌های ایجاد شده در تولید و تجهیز بخش آب و آب و فاضلاب در چهار دهه اخیر، اظهار داشت: در بخش خصوصی، تعداد کارخانه‌های تولیدکننندگان تجهیزات آب و فاضلاب از 200 شرکت به یک هزار و 200 شرکت رسیده‌اند.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، گفت: کارنامه ما در مقایسه با هدف‌ها و انتظارات این طرح، کارنامه موفقی نیست.
اردکانیان اظهار داشت: بسیاری از عرصه‌ها از جمله منابع آب زیرزمینی، یک نسخه در سطح ملی ندارد؛ مساله بعدی این است که منابع ما کفاف فعالیت در آن مقیاس را نمی‌دهد؛ از مدتی قبل توافقی با وزارت جهادکشاورزی کرده‌ایم که روی چند منطقه متمرکز شویم و همه نیازهای آن منطقه را در بخش منابع آب زیرزمینی مورد توجه قرار دهیم.
دو خط قرمز وزارت نیرو برای صادرات برق
اردکانیان در پاسخ به سوالی در خصوص صادرات برق، گفت: ما در مواقعی که اوج مصرف بار نیست، به همه کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان که متقاضی هستند و قرارداد داریم، صادرات انجام می‌دهیم.
وزیر نیرو ادامه داد: از حیث فنی هیچ مشکلی در این زمینه‌ها نداریم و در حداکثر ظرفیت خطوط ما این موضوع درحال انجام است؛ برای ترتیبات مالی آن هم محدودیت برای دریافت دلار آمریکا وجود دارد اما راهکارهای متعدد و متنوعی برای سایر ارزها و شیوه‌ها وجود دارد که درحال انجام است.
عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: ما دو خط قرمز در این زمینه داریم؛ یک اینکه در مواقع نیاز کشور ما به هیچ وجه صادرات نخواهیم داشت و دوم اینکه برق رایگان به هیچ کس نمی‌دهیم.
اردکانیان در خصوص اصلاح تعرفه‌ها نیز گفت: این تعرفه‌ها به دولت ارائه شده و در کمیسیون‌ها مورد تایید قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: برای نخستین بار است که موضوع اصلاح تعرفه هایمان برای تامین منابع مالی نیست بلکه مدیریت مصرف را دنبال می‌کند.
وزیر نیرو ادامه داد: برای مدیریت مصرف برق در تابستان سال آینده قرار است سه هزار مگاوات با اجرای 12 برنامه مدیریت مصرف کنترل شود.
آب یک کالای اقتصادی و اساسی به شمار نمی‌آید
وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که «چرا با توجه به اینکه بیشترین هدررفت آب در بخش کشاورزی رخ می‌دهد، بر مدیریت مصرف تمرکز می‌کنید؟» اضافه کرد: یکی از نقاط ضعف و پاشنه آشیل ما این است که آب یک کالای اقتصادی شمرده نمی‌شود.
وی ادامه داد: نخستین برداشت از این سخن این است که تعرفه‌های آب را می‌خواهیم افزایش دهیم؛ این درست نیست؛ باید کشاورز آب را یک کالای ارزشمند یارانه‌ای بداند؛ چطور است که کشاورز در مصرف کود و سم مدیریت داشته باشد اما در مورد آب به این موضوع توجه نداشته باشد.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی در خصوص «آب‌های مرزی» گفت: چیزی به اسم محدودیت زمانی و سال آخر و اینها وجود خارجی ندارد؛ ما کشور کم نظیری هستیم که با همه کشورهای همسایه موضوع آب‌های مشترک سطحی و زیرزمینی داریم؛ این تنوع یعنی تنوع گفتمان؛ یعنی ضرورت یک ظرفیت سازی عمده که باید در سالهای گذشته در این مسیر گام برداریم.
عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: سر سوزنی از استیفای حقوق ملی خود در آب‌های مرزی عدول نخواهیم کرد و آشنایی کامل با زیر و بم این حقوق داریم و البته زبان ما زبان همکاری و تعامل است و سعی می‌کنیم از این عرصه هم به عنوان یک فرصت استفاده کنیم.
وزیر نیرو در مورد حوضه آبریز هیرمند، گفت: این حوضه هر 30 سال با یک خشکسالی بلندمدمت مواجه شده و در این 10 سال بارش بسیار محدود می‌شده است. این مساله باعث می‌شد آب کمتری به پایین دست برسد.
«در چنین شرایطی، بحث حکمیت مطرح می‌شود؛ در هر حکمیت، حق آبه ایران کمتر شده که البته شاید طبیعی بوده است؛ در سال 51 معاهده هیرمند به امضا رسیده و حق آبه ایران 820 میلیون متر مکعب در سال نرمال رسیده است.»
وی با بیان اینکه کمیساریایی مشخص، همواره با اندازه گیری‌های کارشنایی، سال نرمال را تعریف می‌کند، ادامه داد: از امضای قرارداد تا سال‌های 81 این هیات کمیساریا تشکیل نشد؛ در آن زمان این اتفاق رخ داد اما بار دیگر متوقف شد.
عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه نگاه ما به حوضه‌های آبریز مرزی، نگاه مشترک است، گفت: به تازگی هیات عالی کمیساریای هیرمند دوباره تشکیل شد؛ پیشنهادی که من دادم و وزارت خارجه و دولت افغانستان هم موافقت کرد، قرار شد سطح اعضای این کمیساریا به معاون وزیر ارتقا یابد.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر نیرو خبر داد: صعود 24 پله‌ای تولید برق در ایران طی چهل سال گذشته استقبال مقامات، کارشناسان و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی از راه‌اندازی کانال مالی اروپا بازار ارز به تعدیل نرخ‌ها تن داد 14 بهمن 1357 قهرمان روزهای مبارزه، بازداشت‌ و فرار خود را بدهکار انقلاب، نظام و مردم می‌داند گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با حجت‌الاسلام هادی غفاری یادداشت سردبیر الاهرام علیه رئیس‌جمهور فرانسه: آقای ماکرون بهتر است به حقوق بشر در فرانسه توجه کنید نیویورک تایمز: ترامپ عصر جدید ناامنی جهان توسط قدرت‌های هسته‌ای را کلید زد وزارت دفاع موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه» را رونمایی کرد دفتر رئیس مجلس اعلام کرد: لاریجانی پس ازاظهارات امام جمعه کرج سخنرانی خود را لغوکرد نوبت آسیاب به لاریجانی رسید تضعیف خودمحوری آمریکا رئیس عفو بین‌الملل در آمریکا: سیاست ترامپ در قبال پناه‌جویان غیرقانونی و نقض حقوق بشر است احتمال استیضاح «عبدالمهدی» به خاطر حضور نیروهای آمریکایی در عراق مسکو: آرزوی آمریکا خلع سلاح کامل روسیه است