سعید نمکی با رأی اعتماد نمایندگان وزیر بهداشت شد

دیروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۱۰ نماینده در حالی آغاز شد که بررسی رأی اعتماد به سعید نمکی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اصلی ترین دستور کار جلسه بود.
دیگر نکته قابل توجه اعلام حمایت هر سه فراکسیون مجلس (نمایندگان‌ ولایی، امید و مستقلین) از سعیدنمکی بود. همچنین دیروز محمد حسین فرهنگی و حسین مقصودی به عنوان مخالف و سید مهدی فرشادان و علیرضا سلیمی به عنوان موافق با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صحبت کردند.
گفت‌وگوی نماینده شاهین‌شهر با رئیس‌جمهور
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در حاشیه نشست علنی دیروز مجلس در گفت‌وگویی با رئیس‌جمهور مسائل و مشکلات اقتصادی مردم را مطرح کرد و عنوان کرد که مردم دیگر توان خرید گوشت کیلویی ۱۱۰ هزار تومان را ندارند.


حاجی دلیگانی در ابتدا خطاب به رئیس جمهور گفت: «بحث گوشت واقعاً مردم را ذله کرده است، در هر دهه فجر یک بحثی داریم یک‌بار بحث موسسات مالی یکبار بحث ارز و...، مردم واقعاً ندارند 110 هزار تومان یک کیلو گوشت بخرند، مرغ کیلویی ۱۵ هزار تومان شده و از سوی دیگر شاهد هستیم که دام مولد قاچاق می‌شود.»
روحانی در پاسخ تاکید کرد: «ما در شورای امنیت و دولت این بحث را کردیم، جلوی قاچاق باید گرفته شود.»
حاجی دلیگانی این گونه به سخنانش ادامه داد: «قیمت‌ها همین‌طور افزایش پیدا می‌کند، مردم بیچاره ندارند، چندماه چندماه گوشت نمی‌توانند بخرند... این نحوه توزیع صحیح نیست؛ باید به‌گونه‌ای باشد که افرادی که نیازمند‌تر هستند دسترسی داشته باشند.»رئیس جمهور در پاسخ گفت: «ما باید یا سهمیه‌بندی کنیم یعنی کوپنی یا وفور ایجاد کنیم که ما به دنبال وفور هستیم. آقای حجتی به من می‌گویند کل نیاز ما از خارج 10 درصد بیشتر نیست، ما هم باید واردات گوشت کنیم هم گوسفند زنده وارد کنیم، اگر نشود باید راه‌های دیگر را بررسی کنیم.»
در این باره لازم به ذکر است که در هفته گذشته نیز برخی نمایندگان ضمن نطق ها و تذکرهای خود پیرامون گرانی گوشت؛ علت آن را بی‌تدبیری و سوءاستفاده برخی افراد سودجو عنوان کردند. چند تن از نمایندگان نیز گرانی بیش از اندازه گوشت و همچنین افزایش فزاینده قاچاق دام زنده مولد به خارج از کشور را توطئه‌ای طراحی شده عنوان کردند.
گامهای بلند در حوزه پزشکی
طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت به مدت ۳۰ دقیقه و هر کدام از موافقان و مخالفان به مدت ۱۵ دقیقه و وزیر پیشنهادی به مدت یک ساعت فرصت دارند که در جلسه سخنرانی کنند. لازم به ذکر است که «سعید نمکی» گزینه پیشنهادی دولت با اکثریت آرا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید.
حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در ابتدای سخنانش به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت، پزشکی و دارو پرداخت و گفت: «با نگاهی اجمالی به آمارهای اولیه بخش سلامت ، کاملاً روشن می شود که در این چهل سال، چه گام های بلندی نظام جمهوری اسلامی ایران در راه سلامت مردم برداشته است. در سال 56 و 57 قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کل پزشکانی که در کشور خدمت می‌کردند، 14 هزار و 700 نفر بودند که از این آمار، 6 هزار نفر پزشکان خارجی بودند و نیمی از بخش بهداشت ، سلامت و درمان ما در حوزه پزشک عمومی یا متخصص، وابسته به پزشکان خارجی بود.»
وی با تاکید براینکه در تخصص‌های مختلف به جز 8 رشته تخصصی پزشکی که در ایران بود، در بقیه موارد نیازمند به دانشگاه‌های خارج از کشور بودیم، تصریح کرد: «امروز این استقلال بزرگ را انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است که به جای 14 هزار پزشک، 140 هزار پزشک در این کشور خدمت می‌کنند و به جای 600 دانشجوی ورودی در رشته پزشکی در سال 57، امروز 6 هزار و یکصد نفر ورودی پزشکی داریم.»
روحانی با اشاره به افزایش دو برابری جمعیت کشور از 36 میلیون نفر به 82 میلیون نفر، افزود: «از لحاظ جمعیت  128 درصد افزایش داریم، اما در بخش بهداشت و درمان، آمار 2 برابری نبوده بلکه 10، 12، 15 برابر است.»
به مردم قول داده بودم
روحانی با بیان اینکه در آغاز دولت یازدهم و قبل از اینکه دولت شروع شود در تبلیغات انتخاباتی در سال 92 به مردم قول داده بودم که یکی از اهداف دولت آینده موضوع سلامت، تجهیز بخش‌های مربوط به سلامت، در دسترس قرار دادن داروهای مورد نیاز و همچنین کاهش مخارج بیماران است، اظهارداشت: «از ابتدای دولت یازدهم به فکر ایجاد طرحی برای تحول سلامت بودیم. تقریباً‌ در همان ماه‌های اولیه یعنی در اوایل سال 93 طرح تحول سلامت، اجرایی و عملیاتی شد و در اجرای این طرح برادر بسیار عزیزمان دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بسیار پرتلاش و مخلص و ایثارگر ،نقش بسیار ارزشمندی داشت.»
روحانی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت قدم‌های بسیار خوبی در این 5 الی 6 سال برداشته شده است، اظهار داشت: «تعداد تخت‌های بیمارستانی در بدو پیروزی انقلاب حدود 55 هزار بوده و امروز 129 هزار و 600 تخت بیمارستانی داریم که این  یک رقم و تحول بسیار بزرگ بوده و  رشد  131 درصدی را نشان می دهد.»
رئیس جمهور افزود: «کار عظیم و بزرگی برای افزودن 24 هزار تخت بیمارستانی جدید و بازسازی 44 هزار تخت انجام گرفت و مجموعاً در این زمینه در کنار تجهیزات و تسهیلات قدم‌های خوبی در این چندسال برداشته شد و مخارج پزشکی برای بیماران بستری به زیر 10 درصد رسید و در روستاها تا 5 درصد و همچنین در طرح تحول، سلامت را به منزل و مسکن و زندگی مردم نزدیک و نزدیک‌تر کردیم.»
هشتگی برای زینت‌النسخه‌ها
رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از اظهارات خود، خاطره‌ای از مراجعه‌اش به پزشک تعریف کرد و گفت: «پیشِ پزشکی رفتم که برای من یک صفحه دارو نوشت. به او گفتم این همه دارو برای چیست. او اعلام کرد داروی شما، دو خط اول است، بقیه‌اش زینت‌النسخه است.»
روحانی با تأکید بر اینکه ما زینت‌النسخه نمی‌خواهیم، بلکه برای بیماران دارو می‌خواهیم، از جوانان خواست تا همان‌طور که برای موضوعات مختلف هشتگ درست می‌کنند، برای تجویز داروهای زینت‌النسخه هم هشتگ درست کنند. بالاخره ساعت ۹ رئیس‌جمهور به سراغ حرف اصلی رفت و وارد دفاع از نمکی شد، البته این دفاع نیز جالب بود؛ رئیس‌جمهور نقطه اصلی مزیت «نمکی» را معرفی وی از سوی قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌دانست.
او در این باره گفت: «در میان همه دوستانی که در ذهنم بود و مشورتی که با دوستان مختلف داشتم، آقای دکتر نمکی را برای این برنامه ها بهترین گزینه یافتم. خود آقای دکتر هاشمی هم پیشنهادش این بود، آن وقتی که تصمیم گرفته بود از دولت فاصله بگیرد به فعالیت روزمره‌اش بپردازد. پیشنهاد ایشان هم آقای دکتر نمکی بود.»