22 بهمن یک «نه» دیگر به دشمنان

 مرتضی مبلغ
فعال سیاسی
چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از چند ویژگی مهم برخوردار است. نخستین ویژگی که از سایر موارد مهم‌تر به نظر می‎آید، تهدیدهای بسیار گسترده و غیرعادی‎ای است که از سوی امریکا و همپیمانان منطقه‎ای او در طول سالیان متمادی علیه جمهوری اسلامی مطرح شده و فشارهای زیادی نیز برای از پای درآوردن کشور به ما تحمیل کرده‌‏اند. سیاست مقامات امریکایی از مدت‌ها پیش بر این پاشنه می‎چرخید که جمهوری اسلامی به 40 ‌سالگی خود نرسد و برای دست یافتن به این هدف از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.
ویژگی دوم در 40 ساله شدن انقلاب اسلامی، رسیدن به سن بلوغ است. گذشت این 4 دهه این انتظار را به همراه دارد که انقلاب باید تا اینجای کار به نقطه روشنی می‎رسید که بتواند راه‏ های برون رفت از مشکلات و یافتن مسیر گشایش در امور مردم و پیشرفت و تعالی را بخوبی طی کند. ویژگی دیگر چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هم در همین قالب قابل طرح است. متأسفانه به رغم اینکه


40 سال از عمر جمهوری اسلامی می‎گذرد، همچنان با چالش‌‏ها و مشکلاتی مواجه هستیم. در کنار دستاوردهایی که وجود داشته و قابل چشم‌پوشی نیست، کاستی‌هایی وجود دارد که به هیچ‌وجه در شأن این نظام و این مردم نیست.
40 ساله شدن انقلاب، فرصتی است تا در برخی از سیاست‎های کشور بازنگری رخ بدهد و اساساً به این سؤال پاسخ گفته شود که چه شد این کاستی‏‌ها به وجود آمده؟ و چرا آنچه حق این مردم است، آن طور که باید و شاید محقق نشده است؟
با همه این تفاصیل، راهپیمایی 22 بهمن امسال نیز همچون سال‌های گذشته با حضور پرشور مردم انقلابی برگزار خواهد شد. ایرانیانی که با وجود تمامی مشکلات هیچ گاه پشت مسئولان کشور را خالی نکرده‎اند، بار دیگر  یک «نه» بزرگ به دشمنان قسم خورده ایران که در رأس آن امریکا و اسرائیل قرار دارند، خواهند گفت و نشان خواهند داد که فشارهای آنان که در قالب تحریم‎های ظالمانه خود را نشان می‌‏دهد، به هیچ وجه آنان را از پا درنمی‏ آورد و آنان هیچ‌گاه دست از آرمان‌های انقلابی خود برنخواهند داشت؛ انقلابی که به بهای ریخته شدن خون‏‌های بسیار زیادی که به دست آمده و ادامه پیدا کرده است.
اما این تنها پیام حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن ماه امسال نیست. 40 سال از عمر انقلاب اسلامی می‏‌گذرد و مسئولان کشور باید به یک عقلانیت و اعتدال لازم رسیده باشند. آنان باید در بخشی از سیاست‎های غلطی که در این کشور به مدت سالیان دراز دنبال می‌‏شود، تجدیدنظر کنند. لازم است که مسئولان سیاست‎های سازنده ‏تری را دنبال کرده و وارد فرآیند گفت‌وگو و تعامل و آشتی ملی و انسجام همگانی شوند و چالش‌‏هایی که در درون حاکمیت از طریق تندروهایی که متأسفانه در قدرت هم دست داشته‎اند، پدید آمده، حل شده و با کنار گذاشته شدن آنان وارد فرآیند تعامل و همگرایی شوند.
مطالبه ملت از مسئولان نظام همین است. مردم می‏‌خواهند که مسئولان بدانند  بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب برخی از روندهایی که در این 4 دهه پیش گرفته‎اند، سازنده نبوده است. پس در روندهایی که به نفع مردم نبوده باید تجدید نظر جدی و اساسی شود تا یک روند سازنده برای حل مشکلات مردم ایجاد شود تا این جامعه بتواند راه‌های تعالی را بهتر طی کند.