۱۰ نکته و چند حاشیه از سخنرانی سالانه ترامپ

نانسی پلوسی کدام موضع گیری ترامپ را با دست زدن تایید کرد؟!

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: کمتر از ۱۰روز مانده به حضور ترامپ در کنگره برای ایراد سخنرانی یا ارائه گزارش سالانه به کنگره که مشهور است به ایراد سخنرانی«وضعیت اتحاد» (*State of the union*) نانسی پلوسی با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید، صراحتاً به دونالد ترامپ خاطپرنشان می‌کند: «تا دولت تعطیل است ازسخنرانی در کنگره خبری نیست.» و همین مسئله همه نگاه‌ها را به سمت کنگره معطوف می‌دارد تا ببینند در نهایت و در دوئل نانسی و دونالد کدام یک سرفرازانه تر به خانه بازمی‌گردد.
دعوا بر سر یک دیوار مرزی است یا دعوا بر سر دو حزب در آمریکا، چندان تفاوتی ندارد زیرا نانسی پلوسی و دونالد ترامپ ـ یکی به عنوان چهره‌ای شناخته شده و سیاسی که رئیس کنگره است و دیگری ناکاربلد سیاسی اما معامله گری قهار که دو سالِ گذشته را به عنوان ساکن کاخ سفید سپری کرده است ـ هرگز با هم کنار نخواهند آمد!


حدود یک هفته مانده به سخنرانی سالانه رئیس جمهور ایالات متحده؛ دونالد ترامپ در گفت‌و‌گوی خود با خبرنگار سی.بی.اس، نانسی پلوسی را «متهم به نادیده گرفتن قاچاق انسان» کرد، او را«بی توجه به قاچاق انسان» دانست، ریاست او در مجلس نمایندگان را برای آمریکا «بسیار مضر و خطرناک» تشریح کرد و در نهایت ترامپ رئیس کنگره را «بسیار خشک و انعطاف ناپذیر» و نیز پلوسی را کسی دانست که «لطمه وحشتناکی» به کشور آمریکا وارد می‌کند.به دوستی و دشمنی پلوسی و ترامپ چندان اهمیتی نباید داد اما قابل تامل است که نتایج تازه ترین بررسی و نظرسنجی دانشگاه کویینی پیاک حاکی است، میزان اعتماد رای دهندگان آمریکایی به نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان بیشتر از دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده است پس وقتی خبرگزاری‌ها عکسی را منتشر می‌کنند که ترامپ درحال ایراد گزارش سالانه است و پلوسی به همراه مایک پنس او را تشویق می‌کنند هزاران تحلیل و تفسیر از همان یک عکسی مخابره شود که ترامپ چه می‌تواند گفته باشد که پلوسی با آن به این شدت موافقت داشته باشد؟! هنوز ساعاتی از مخابره آن عکس و برخی حدس و گمانه زنی‌ها نگذشته که برخی خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری فرانسه پرده از انتقاد تند پلوسی از ترامپ برداشته می‌نویسد:«رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از سخنرانی اخیر دونالد ترامپ انتقاد کرده که: او به رغم تمامی هشدارهایی که درباره تهدیدات علیه ایالات متحده مطرح کرد، هیچ صبحتی از اپیدمی خشونت‌های مسلحانه در آمریکا نداشته است.» البته پلوسی به همین یک انتقاد بسنده نمی‌کند و با گفتن این عبارت که: «شاید چند روز طول بکشد تا بتوان اطلاعات غلطی را که رئیس‌جمهور درخطابه سالانه‌اش مطرح ساخته، راستی‌آزمایی کرد.» نشان می‌دهد اعتماد و اعتبار چندانی برای نطق ایراد شده از سوی ترامپ ندارد. حتی برخی خبرگزاری‌ها مدعی این موضوع شده‌اند که ترامپ با زیر پا گذاشتن یک سنت قدیمی ـ معرفی از سوی رئیس کنگره ـ پیش از آغاز سخنرانی پلوسی که باید او را معرفی می‌کرده است؛ سخنرانی خود را آغاز کرده تا به نوعی نشان دهد چندان از حضور پلوسی در جایگاه فعلی راضی نیست هرچند پلوسی این موضوع را رد کرده مدعی است: همه چیز طبق روال مرسوم انجام شده است!

>محورهای اصلی سخنرانی ترامپ چه بود؟!
ایران، جنگ تجاری با چین و اصرار بر احداث دیوار مرزی، از محورهای اصلی سخنرانی سالانه ترامپ در برابر نمایندگان کنگره بود در عین حال، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر تحقیقات پیرامون نقش احتمالی روسیه درانتخابات آمریکا را مسخره خواند. نگاه خبرگزاری‌های معتبرِ بین‌المللی به دومین سخنرانی دونالدترامپ در کنگره و در برابر نمایندگان از این حیث حائز اهمیت است که تقریباً همه آنها در چینش اخبار خود به گونه‌ای رفتار کردند که آمریکای ۲۰۱۹ دو مسئله دارد؛ یکی داخلی و دیگری بین‌المللی!
مسئله داخلی ایالات متحده دیوار مرزی با مکزیک است که همچنان با مقاومت دموکرات‌ها و حتی بخشی از جمهوری خواهان کنگره رو در رو است و مسئله بین‌المللی آمریکا، ایران است و تمامی مسائلی که یک سر آن به ایران ختم می‌شود؛ حال می‌خواهد بحث بر سرِ عراق، افغانستان، سوریه و حتی چین باشد و یا چرایی خروج از برجام، ایرانِ هسته‌ای و مناقشات ریز و درشت خاورمیانه. قابل تامل تر این که، سخنرانی ترامپ با محور مسائلی همچون روسیه، چین و کره شمالی نیز تحت الشعاع مسئله پراهمیت‌تری به نام ایران قرار داشته است. سخنرانی سالانه ترامپ در برابر نمایندگان کنگره را در ۱۰ بخش بررسی کرده ایم که در این ۱۰ بخش، متن و حاشیه حضور و سخنرانی رئیس جمهور ایالات متحده پوشش داده شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره سه شنبه شب۵ فوریه/۱۶ بهمن که ۸۲ دقیقه به طول انجامید، با اعلام برگزاری دومین نشست با رهبر کره شمالی بر سر تسلیحات هسته‌ای این کشور، تاکید بر ساخت دیوار در مرز کشورش با مکزیک و دعوت آمریکاییان به «اتحاد ملی»، مثل همیشه و شبیه به تمامی روسای جمهوری سابق آمریکا، ایران را «حامی تروریسم» خواند ادعایی که خیلی زود توسط محمدجواد ظریف که می‌گوید:«آمریکا تنها از دیکتاتورها، آدم‌کش‌ها و افراط گرایان حمایت می‌کند!»این گونه پاسخ داده شد: «ما ایرانی‌ها، از جمله هم‌میهنان یهودی‌مان، علی‌رغم فشار آمریکا، در حال جشن‌گرفتن چهل سال پیشرفت هستیم. خصومت آمریکا آن را به سمت حمایت از دیکتاتورها، آدم‌کش‌ها و افراط‌گرایانی هدایت کرده است که تنها ویرانی برای منطقه ما به بار آورده‌اند.»

*۱ ـ دیوار مرزی مکزیک*
همانگونه که انتظار می‌رفت دونالد ترامپ در کنگره بر لزوم ساخت دیوار مرزی در مرز آمریکا و مکزیک تاکید کرد و هدف از ساخت آن را مقابله با موج تازه‌ مهاجران غیرقانونی خواند که به مرز کشورش یورش آورده‌اند. ترامپ هدف دیگر از عزم خود در ساخت چنین دیواری را مقابله با تبهکارانی خواند که با خود و ازمرزهای جنوبی «جرم و جنایت» را به آمریکا می‌آورند. وی دفاع از شهروندان آمریکا، مشاغل و زندگی و امنیت آن را یک «وظیفه اخلاقی» دانست. وزارت دفاع آمریکا برای تقویت مراقبت مرزبانان از مرز این کشور با مکزیک نزدیک به ۴ هزار سرباز تازه نفس به مرز دو کشور گسیل می‌کند. دمکرات‌های آمریکا با هزینه بیش از ۵ میلیارد دلاری درخواستی دونالد ترامپ برای ساخت این دیوار مرزی مخالف هستند.

*۲ ـ تحولات و بحران حاکمیت در ونزوئلا*
آمریکا در کنار چند کشور مطرح اروپایی و نیز آمریکای لاتین خواستار کناره گیری نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری فعلی ونزوئلا از قدرت است و ریاست جمهوری خوان گوایدو، رهبر خودخوانده ونزوئلا را به رسمیت شناخته است. دونالد ترامپ در این خصوص و با بیان این که آمریکا در کنار مردم ونزوئلا ایستاده است گفت که واشنگتن از خواست اصلی مردم ونزوئلا که همانا رسیدن به «آزادی» است حمایت می‌کند.

*۳ ـ دیدار با رهبر کره شمالی*
رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در کنگره گفت که دومین دیدار خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را در دو روز ۲۷ و ۲۸فوریه در ویتنام برگزار می‌کند. آقای ترامپ رویکرد دولتش در قبال پیونگ یانگ و مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی را یکی از دستاوردهای بزرگ خود می‌خواند.

*۴ ـ توافق هسته‌ای و تحریم‌ها علیه ایران*
دونالد ترامپ بار دیگر با ایراد اتهاماتی واهی و دخالت‌گونه در امور کشورها به ویژه ایران، بر موضع سرسختانه خود در قبال تهران تاکید کرد و گفت که عزم واشنگتن در مقابله با حکومت ایران «قاطع» است. وی بار دیگر و با تاکید بر کارآیی و بازگشت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران اعلام کرد برای این که ایران به سلاح هسته‌ای دست نیابد از توافق اتمی کشورهای قدرتمند جهان با ایران، از آن خارج شده است. به رغم موضع سرسختانه و خارج شدن واشنگتن از توافق هسته ای، مقامات ارشد اطلاعاتی آمریکا، اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده‌اند که تهران به این توافق پایبند بوده است.

*۵ ـ مذاکره با چین برای دستیابی به توافق تجاری*
رئیس جمهوری آمریکا بر لزوم دستیابی به توافق تجاری «واقعی و ساختاری» با چین تاکید کرد. به گفته دونالد ترامپ روند تجاری «غیرمنصفانه» بین واشنگتن و پکن باید تغییر کند. وی در این سخنرانی چین را به سرقت مشاغل آمریکایی‌ها متهم کرد. دونالد ترامپ گفت: «من برای رئیس جمهوری شی جین پینگ احترام زیادی قائل هستم. ما اکنون در حال تلاش برای دستیابی به توافق تجاری جدید با چین هستیم».

*۶ ـ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه*
رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش روسیه را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم کرد. وی اظهار داشت: «ایالات متحده دهه‌ها پیش وارد پیمانی با روسیه شد که در آن ما توافق کردیم توانایی‌های موشکی خودمان را کاهش دهیم. در حالی که ما به دقت این پیمان را رعایت کردیم، روسیه به دفعات مفاد آن را نقض کرد».

*۷ ـ انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس*
تعداد زیادی از اعضای کنگره ایالات متحده دونالد ترامپ را هنگامی که وی به انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس اشاره کرد او را تشویق کردند. رئیس جمهوری آمریکا گفت: «آمریکا پایتخت واقعی اسرائیل را به رسمیت شناخت و با افتخارسفارت خود را در بیت‌المقدس افتتاح کرد».

*۸ ـ نبرد با داعش*
دونالد ترامپ در سخنانش از جنگجویان داعش که پرورش یافته آمریکا و برخی کشورهای عربی می‌باشد تحت عنوان «دیوهای خون آشام» یاد کرد. وی ضمن اعلام بازپس گیری اکثر مناطق کنترل داعش از اعضای این گروه افراط گرا از فرا رسیدن زمان بازگشت نظامیان آمریکایی از سوریه سخن گفت. رئیس جمهوری آمریکا چند هفته پیش تصمیم خود مبنی بر خروج سربازان آمریکایی از سوریه را اعلام کرده بود.

*۹ـ سوریه، افغانستان و مذاکرات با طالبان*
رئیس جمهوری آمریکا با ابراز تردید در به نتیجه رسیدن مذاکرات کشورش با گروه طالبان، آن را تلاشی خواند برای دستیابی به صلح و توافقی سیاسی که باید انجام شود. وی هدف از به نتیجه رسیدن این مذاکرات را هم راستا با کاهش حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان دانست. ترامپ با بیان این که آمریکا به عنوان کشوری بزرگ نباید وارد «جنگی بی پایان» شود از تصمیم خود در خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه نیز دفاع کرد. منتقدان دموکرات و نیز جمهوریخواه تصمیم آقای ترامپ به خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان و سوریه را شتابزده می‌خوانند و با آن مخالفت می‌ورزند.

*۱۰ ـ سقط جنین*
دونالد ترامپ در سخنرانی ۸۲ دقیقه‌ای خود در کنگره خواستار وضع محدودیت‌هایی برای سقط جنین دیرهنگام شد. رئیس جمهوری آمریکا با لحنی احساساتی گفت: «من برای دفاع از منزلت هر فرد از کنگره می‌خواهم قانونی وضع کند که براساس آن سقط جنین دیرهنگام کودکان ممنوع شود؛ کودکانی که می‌توانند درد را در رحم مادر حس کنند».

>چندحاشیه
*دونالد ترامپ «ترامپ کوچک» را به کنگره دعوت کرد*
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای سخنرانی سه شنبه شب خود کودکی به نام *جوشوآ ترامپ* را به عنوان مهمان ویژه به کنگره ایالات متحده دعوت کرده است. این کودک که نسبتی با رئیس جمهوری ایالات متحده ندارد در مدرسه به دلیل تشابه اسمی با
دونالد ترامپ مورد اذیت و آزار قرار گرفته است. کاخ سفید اعلام کرده است که این دانش آموز کلاس ششم یکی از ده‌ها مهمان ویژه دونالد ترامپ و ملانیا ترامپ در جریان مراسم ایراد سخنرانی «وضعیت اتحاد
(State of the union)» خواهند بود. لازم به ذکر است رئیس جمهوری آمریکا، بانوی اول این کشور و ۵۳۵عضو کنگره اجازه دارند برای سخنرانی سالانه دونالد ترامپ افرادی را به ساختمان کنگره دعوت کنند.

*حضور بستگان زوج سالخورده‌ای که به دست یک مهاجر غیرقانونی به قتل رسیده بودند!*
از دیگر مهمانان دونالد و ملانیا ترامپ در سخنرانی سه شنبه شب می‌توان به اعضای خانواده جرالد و شرون دیوید اشاره کرد. جرالد و شرون دیوید زوجی سالخورده بودند که توسط یک مهاجر غیرقانونی به قتل رسیدند.

*حضور زنان دموکرات کنگره با لباس یکدست سفید به نشانه همبستگی*
نمایندگان زن حزب دموکرات در کنگره آمریکا در اقدامی نمادین تصمیم گرفتند در جلسه سخنرانی سالانه امسال ترامپ به نشانه همبستگی زنان لباس سفید بپوشند. عکس یادگاری این نماینده‌ها که قابل توجه قرار گرفت از حاشیه‌های قابل توجه این مراسم بود!

*واکنش دمکرات‌ها به دومین سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره*
دموکرات‌ها استیسی آبرامز، کاندیدای این حزب برای فرمانداری ایالت جورجیا در انتخابات گذشته را برای پاسخ به نطق آقای ترامپ برگزیدند. خانم آبرامز گفته است:«گروکشی زندگی افراد در نمایش سیاسی ننگین بود.» وی همچنین می‌افزاید: «تعطیلی دولت یک بازی سیاسی مهندسی شده به وسیله رئیس جمهوری ایالات متحده بود، اقدامی که همه اصول انصاف را زیر پا گذاشت و از مردم و ارزش‌هایمان فاصله گرفت.» استیسی آبرامز گفت که در جورجیا و دیگر نقاط کشور، مردم تلاش می‌کنند تا طبقه متوسطی داشته باشیم که درآمدش مترادف با امنیت اقتصادی باشد. او اضافه کرد: «اما به جای این، رهبری جمهوری خواهان که به زندگی واقعی مردم بی توجه است یا اصلا آن را درک نمی‌کند، امید خانواده‌ها را ناامید کرده است.» به گفته وی: «این نبرد ما برای دفاع از دموکراسی ماست، دموکراسی که در آن صدای همه شهروندان واجد شرایط درباره دیدگاهشان برای کشور شنیده می‌شود».

*نانسی پلوسی کدام موضع گیری ترامپ را با دست زدن تایید و تشویق کرد؟!*
از میان محورهای ده گانه؛ چنین به نظر می‌رسد که کمتر مسئله‌ای به‌اندازه حمله لفظی و همراه با هتاکی ترامپ به ایران و افتخار به انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس می‌تواند وجود داشته باشد که نانسی پلوسی و دیگر اعضای کنگره را به وجد آورده باشد! با بررسی موضع‌گیری‌ها و نظرات دو طرف ماجرا یعنی ترامپ و پلوسی می‌توان فهمید اگرچه نقطه اصلی اختلاف دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک است اما در دیگر مسائل از جمله مواضع ترامپ در مورد روسیه و کره شمالی، خاورمیانه و افغانستان، جنگ تجاری با چین و حتی نگاه آمریکا به اتفاقات سیاسی ونزوئلا، چندان نمی‌تواند برای دموکرات‌های کنگره تحسین برانگیز باشد اما وقتی نوبت به ایران می‌رسد یا مباحث مربوط به اسرائیل، آن گاه نگاه‌ها‌اندکی متفاوت تر جلوه خواهد کرد. خروج آمریکا از برجام از جمله مواضعی است که دموکرات‌ها نسبت به آن یا حداقل نسبت به نوع و شیوه رفتاری که ترامپ انتخاب کرد انتقاداتی وارد می‌دانند اما مسئله ایران، قطعاً مورد اتفاق نظر دموکرات‌ها و جمهوری خواهان، خواهد بود همان مسئله‌ای که دکتر محمدجواد ظریف به آن اشاره کرده بود و گلایه‌مندانه گفته بود: «این آمریکایی‌ها هستند که باید برجام را ترکمنچای بدانند نه ایرانی‌ها!» نکته دیگر اما به وجد آمدن بسیاری از اعضای کنگره به هنگام سخنان تهییجی ترامپ است که انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را«افتخارآمیز» توصیف می‌کند. به هر حال، اگرچه ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد اما به نظر می‌رسد ایران و مسائل مربوط به ایران محوری ترین و اصلی‌ترین مسئله‌ای است که ذهن تمامی دولت‌های قبلی، فعلی و آتی آمریکا را به خود مشغول خواهد داشت.