رئیس کل بانک مرکزی: رشد تورم و نقدینگی کنترل شده است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: افزایش نرخ ارز در اوایل امسال، شوک جدی در تورم ایجاد کرد و موجب افزایش قیمت‌ها شد، بطوری که برخی برآورد می‌کردند نقدینگی و تورم به شدت افزایش یافته و «ابر تورم» را خواهیم داشت؛ اما امروز همه این موارد کنترل شده است.
به گزارش ایرنا، «عبدالناصر همتی» در خاتمه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران افزود: بحث نقدینگی و کنترل آن به عواملی مرتبط است که باید بطور دقیق شناسایی شوند.
همتی با بیان اینکه منکر گرانی‌ها نیستیم، یادآور شد: علاوه بر گرانی، گران فروشی هم وجود دارد و واقعیت اینکه شوک بوجود آمده، نتیجه یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ملت ایران بوده، اما کنترل شده است.
وی تاکید کرد: هدف دولت این است که بتدریج این کنترل‌ها را بیشتر کرده و موجب شود شیب تورم و گرانی‌ها کاهش پیدا کند؛ به طوری که تورم دی ماه به 1.8 درصد رسیده که نسبت به شهریورماه که بیش از 6 تا هفت درصد بوده، حرکت به سمت ثبات اقتصادی را نشان می‌دهد.


رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: رشد نقدینگی در 9 ماهه امسال نسبت به پایان سال گذشته 15.6 درصد و همچون سال‌های گذشته بوده؛ بنابراین در رشد نقدینگی اتفاق خاصی رخ نداده است.
به گفته وی، شوک تورمی هم ناشی از عرضه وجود داشت که آن هم درحال تعدیل است.
وی پیرامون بازار ارز که ارتباط مستقیم با بازار پول دارد، گفت: تصمیماتی در ستاد ارزی اتخاذ شده که از جمله صادرکنندگانی که تا امروز همکاری خوبی با بانک مرکزی داشته اند، مشوق‌های خوبی دریافت می‌کنند تا بتوانند بخشی از ارزش آن را به شکل اسکناس و نقد وارد بازار کرده، صرف واردات کرده یا برای واردات دیگران تخصیص دهند.
همتی از انجام مذاکره‌ها به منظور تاسیس شعبه‌ای برای سازوکار حمایت از تبادلات تجاری اروپا و ایران در کشورمان خبر داد.
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درخصوص طرح کارایی نداشتن «ساحات» ازسوی منتقدان دولت تاکید کرد: تازه شروع کار است و ما هم در داخل درحال انجام کارهای مربوطه هستیم؛ باید صبر کنیم و ببینیم این ساز و کار مالی عملیاتی می‌شود یا خیر و اکنون برای اظهار نظر زود است.
همتی همچنین درخصوص 2 لایحه باقی مانده مربوط به FATF که مقرر شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود، گفت: پذیرش FATF به نفع سیستم بانکی و مالی کشور است و این مهم در جلسه با اعضای تشخیص مصلحت نیز اعلام شده است.
وی همچنین در پاسخ به یکی از خبرنگاران، افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی را طبیعی برشمرد و یادآور شد: این مساله به تصویب قانونی در بودجه سال گذشته در مجلس مرتبط است.
رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد: برابر قانون مقرر شد بدهی دولت به پیمانکاران و بدهی پیمانکاران به بانک‌ها، تسویه و به «بدهی دولت به بانک ها» تبدیل شود و دلیل افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی این مساله است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: با حمایت و اتحاد مردم، صد در صد از مشکلات عبور می‌کنیم راه سوء‎استفاده واردکنندگان از ارز دولتی بسته شد بیانیه مهم و راهبردی در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی آیت‌الله مکارم شیرازی: تندروها مردم را از انقلاب جدا می‌کنند تعدادی شهید و مجروح شدند حمله انتحاری تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای سپاه در جاده خاش - زاهدان نماینده ایران در دیوان لاهه خبرداد: رای قضات دیوان لاهه به نفع ایران و رد اعتراض آمریکا در دیدار با وزیر دفاع موقت آمریکا عبدالمهدی: حضور هیچ پایگاه نظامی خارجی در عراق را نمی‌پذیریم اعتراض سفارت ایران در لهستان به نشست ورشو شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی فاش کرد؛ جزئیات روابط پنهانی سعودی‌ها و اسرائیل طی سال‌های اخیر عربستان در لیست سیاه مالی اروپا قرار گرفت انتقاد مادورو از دنباله روی «کورکورانه» اروپا از آمریکا تحلیل سیاسی هفته رئیس کل بانک مرکزی: رشد تورم و نقدینگی کنترل شده است استاندار تهران: نمایشگاه بهاره همواره محل مراجعه مردم بوده است قیمت حج 98 حدود 30 میلیون تومان تمام می‌شود بهترین قدردانی حاکمیت از ملت