تصویب کلیات بودجه ۹۸

نمایندگان مجلس با ۱۱۷ رای موافق کلیات لایحه بودجه ۹۸ را تصویب کردند.
به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت بعدازظهر دیروز (شنبه) مجلس بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات بودجه ۹۸ را با ۱۱۷ ‏ ‏‬رای موافق، ۸۶  ‏‬رای مخالف و  ۸  ‏‬رای ممتنع از مجموع  ۲۱۲ ‏ نماینده حاضر در مجلس تصویب کردند.
بررسی کلیات لایحه بودجه بعد از جلسه غیر علنی نوبت صبح دیروز با حضور وزرای نفت، کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بررسی ابعاد مختلف بودجه آغاز شد.در جلسه نوبت بعدازظهر کریمی قدوسی، محمود صادقی، محمد حسن نژاد، غلامرضا کاتب و محمد خدابخشی به عنوان مخالف و علی اسدی، عین الله شریف‌پور، محمدرضا تابش، غلامرضا تاجگردون و اردشیر نوریان به عنوان موافقان نظراتشان را راجع به کلیات بودجه بیان کردند.
با وجود تحریم، هیچ اثری از صرفه‌جویی در رفتار دستگاه‌های حاکمیتی دیده نمی‌شود


محمود صادقی در مخالفت با کلیات بودجه سال ۱۳۹۸ گفت: این لایحه به شرایط جنگ اقتصادی کشور هیچ توجهی نداشته است. به نظر بنده لایحه مذکور حتی تلاش دارد وضعیت جنگ اقتصادی را مخفی کند. از آنجا که احتمال تشدید فشارها در سال آینده بیشتر است دولت باید فراتر از اسناد حسابداری به لایحه بودجه می‌نگریست و باید از سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و درآمدی و ظرفیت لایحه بودجه برای اصلاحات اقتصادی بهره می‌جست و از کاهش درآمدهای نفتی به عنوان فرصتی برای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی استفاده می‌کرد اما مخارج پیش‌بینی شده در لایحه براساس درآمدهای غیرواقعی تنظیم شده و به نظر می‌رسد در سال آینده با کسری بودجه‌ای بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان روبرو باشیم هر چند که دولت سعی کرده این مسئله را لایحه بودجه ۹۸ مخفی کند.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: میزان صادرات نفت در سال آینده غیر واقعی پیش‌بینی شده است. ما با بررسی لایحه در فراکسیون شفافیت این لایحه را غیرشفاف تشخیص دادیم. ارقام اصلی و درآمدهای بودجه، کل لایحه را تحت تأثیر قرار داده است. پیامد بیش‌برآوردیِ منابع موجب شد که ما به ازای آن به بخش‌های هزینه‌ای انتقال یابد در حالی که در حقیقت این منابع قابل تحقق نیست و هزینه‌های پیش‌بینی شده برای این منابع قابل تحقق نیست. به نظر می‌رسد دولت با این شیوه درصدد باز گذاشتن دست خودش برای هزینه‌کرد بودجه براساس درآمدهای تحقق یافته در سال ۹۸ است که این مسئله موجب زیر سوال رفتن وظیفه مجلس می‌شود. چه نیازی به تقدیم بودجه به مجلس و تشکیل کمیسیون تلفیق در مجلس و صرف این همه زمان است؟
وی ادامه داد: دولت با این رفتارش در لایحه بودجه مسؤولان دستگاه‌ها را در برنامه‌ریزی هزینه‌ها به اشتباه می‌اندازد، بدنه اجرایی کشور هم به اشتباه می‌افتد و برای کاهش هزینه‌ها تلاش نخواهند کرد. اساساً در این لایحه، کشور در شرایط ویژه اقتصادی تصور نشده است. اگر منابع تحقق پیدا نکند هیچ تلاشی برای کاهش هزینه‌ها نمی‌شود. در این صورت مردم هم به اشتباه می‌افتند و انتظار غیرطبیعی از دولت خواهند داشت. همچنین اقدامات اصلاحی مثل ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و حذف معافیت‌های غیرضرور و جلوگیری از فرار مالیاتی در لایحه چندان مورد توجه قرار نگرفته است. حذف موازی‌کاری دستگاه‌ها باید انجام می‌شد که نشد. در حوزه بازنشستگی و بیمه‌ای باید اقدامات پارامتریک انجام می‌شد و منابع شرکت‌های دولتی به خزانه واریز می‌شد که هیچ یک از آنها انجام نشده است.
رئیس فراکسیون شفاف‌سازی مجلس ادامه داد: بررسی جداول منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد به قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه توجهی نشده است؛ از آن گذشته قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده واقعی نمی‌شود و درآمد حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی به عنوان منبع تأمین یارانه‌های نقدی مورد استفاده قرار گرفته است.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه ۹۸ برداشت از صندوق توسعه ملی بیشتر شد، گفت: در حالی که طبق برنامه ششم توسعه منابع صندوق توسعه ملی باید ۳۲ درصد درآمدهای ارزی بود اما در لایحه بودجه ۹۸ این عدد به ۲۰ درصد کاهش یافته است و وضع صندوق طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در شرایط مطلوبی نیست. هیچ اثری از صرفه‌جویی‌های ارزی در لایحه بودجه و دستگاه‌ها حاکمیتی دیده نمی‌شود؛ به بیان روشن‌تر در رفتار حاکمیت هیچ نشانی از این صرفه‌جویی نیست.
نباید بودجه را به امنیت ملی گره بزنیم
غلامرضا کاتب نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ ، با اشاره به ارقام کلان در لایحه بودجه اظهار کرد: مجموع صادرات نفت خام یک میلیون و ۵۴۴ هزار بشکه، سهم شرکت ملی نفت ۱۴.۵ درصد، سهم مناطق نفت خیز ۳ درصد، سهم صندوق توسعه ملی ۲۰ درصد  و قیمت هر بشکه نفت ۵۴ دلار پیش بینی شده، اما آنچه در بودجه ریزی بسیار مهم است پیش‌بینی دقیق و صحیح از درآمدها و هزینه‌های کشور است، وقتی پیش‌بینی صحیح نداشته باشیم، نمی‌توانیم به مردم بگوییم سال آینده مملکت را چگونه می‌خواهیم اداره کنیم.
وی افزود: از سال ۹۲ حدودا سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان به هزینه جاری اضافه شده است، امسال که می‌گوئیم شرایط جنگ و بحرانی است آیا این مبلغ را باید صفر می‌کردیم یا به ۵۴ هزار میلیارد تومان می‌رساندیم؟ یقینا ملت هم نمی‌پذیرند این رقم افزایش یابد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: واگذاری سرمایه‌ای ۳۷ درصد رشد داشته، یعنی درآمد نفتی ۳۷ درصد رشد پیدا کرده است، آیا درآمد مالیاتی می‌تواند پاسخگوی درآمدهای واقعی ما باشد، وقتی نمی‌توانیم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی یا مالیاتی داشته باشیم، چگونه می‌توانیم واقع بینانه هزینه‌ها را پیش‌بینی و عملیاتی کنیم.
نماینده مردم گرمسار در مجلس اظهار کرد: برای صندوق‌های بازنشستگی دو رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان و ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده، وقتی به طور مکرر می‌گوئیم باید بحث صندوق‌ها را مشخص کنیم چرا در بودجه جمعا ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
کاتب ادامه داد:‌ لایحه‌ای که به کمیسیون تلفیق داده شده دارای ۱۷۱ بند بوده که به ۲۴۳ بند افزایش یافته است، در همین مورد ۴ هزار پیشنهاد توسط نمایندگان در سامانه ثبت شده، همه این‌ها با فشار دستگاه‌های اجرایی انجام شده، اگر قرار باشد دولت لایحه بیاورد و بعد از آن دستگاه‌های اجرایی بخواهند بندهای مربوط به خود را اضافه کنند که کاری پیش نمی‌رود.
وی در ادامه گفت:‌ ما واریزی به صندوق توسعه ملی را از ۳۳ به ۲۳ درصد کاهش دادیم، برای این‌کار اذن گرفتیم، علاوه بر آن ۲.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه برداشت کردیم. چه حجتی وجود دارد که ۱۴.۵ درصد به حساب شرکت ملی نفت واریز کنیم، بودجه شرکت نفت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که هیچکس هم رسیدگی نمی‌کند.
نماینده مردم گرمسار در مجلس با بیان این‌که بزرگ‌ترین چالش کشور اشتغال است، گفت: تاکنون هیچ اتفاقی در زمینه اشتغال نیفتاده است، هیچ حکمی برای تولید و اشتغال ندیدیم.
کاتب در پایان تاکید کرد:‌ نباید بحث تخصصی بودجه را به بحث امنیت ملی گره بزنیم، بعد بگوییم چون امنیت ملی است رأی دهیم، خدا عقل داده براساس منطق تصمیم بگیریم و رأی دهیم.
افزایش قیمت بنزین منجر به افزایش تورم می‌شود
غلامرضا تاجگردون به عنوان  موافق کلیات لایحه بودجه سال ۹۸ گفت: همانطور که آقای مطهری گفتند آئین نامه داخلی مجلس تغییر کرده و اگر نمایندگان بودجه را رد کنند بودجه به دولت برمی‌گردد و دولت باید بودجه دیگری ارائه کند و احتمالاً ناچار است بودجه سه دوازدهم بدهد و این یعنی سه دوازدهم بودجه سال ۹۷.
وی با بیان این که در سال ۹۷ دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌شد یادآور شد: در سال ۹۸ میزان صادرات نفت ۱.۵ میلیون بشکه است و این بودجه سه دوازدهم به این معنی است که این رقم در سه ماه خرج شود، در حالی که قابل نظارت هم نیست.
نماینده مردم گچساران با بیان این که افزایش ۲۰ درصدی حقوق و دستمزد در سال ۹۸ مورد انتقاد مردم قرار گرفته تصریح کرد: در صورت رد کلیات بودجه و ارائه بودجه سه دوازدهم امکان افزایش ۲۰ درصدی حقوق هم وجود ندارد؛ زیرا دولت اجازه این کار را ندارد و باید برای افزایش حقوق‌ها تا برج چهار صبر کرد؛ علاوه بر این ما در کمیسیون تلفیق مستمری بهزیستی و کمیته امداد را افزایش دادیم ولی اگر بودجه سه دوازدهم بیاورند این عدد به سال ۹۷ برمی‌گردد.
تاجگردون با تاکید بر این که نمی‌توان در مورد بودجه سیاسی حرف زد گفت: بودجه مربوط به دخل و خرج است و موضوع زندگی مردم است. دشمن به دنبال یک سری فشارها بر ما است. هدفش این است به معیشت مردم فشار بیاورد تا مردم اذیت شوند. دولت گفته می‌خواهد ۱۴ میلیارد دلار به کالاهای اساسی دهد؛ اگر ما با این مخالفت کنیم چطور می‌توانیم با فشار مردم روبرو شویم؟ علاوه بر این در بودجه ۹۸ اختیاراتی به دولت دادیم و برخی محدودیت‌های عملی را برداشتیم و فضا را باز کردیم که اگر کلیات رد شود همه چیز به سال ۹۷ برمی‌گردد.
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اهمیت بخش دفاعی در کشور اظهار کرد: ممکن است کسی خوشش بیاید یا نه اما اگر خلائی در این حوزه وجود دارد ما باید آن را اصلاح کنیم.
وی با اشاره به پیام اخیر مقام معظم رهبری به مناسب چهلمین سال پیروی انقلاب اضافه کرد: ایشان عملاً می‌گویند به چهل سال بعد توجه کنیم؛ آن وقت ما در اولین حرکت می‌خواهیم نه به یک سال بلکه به سه ما آینده نگاه کنیم. ما باید مقدورات جامعه را ببینیم و به آن توجه کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با بیان این که اصلاح حامل‌های انرژی بدون افزایش قیمت بنزین و فرآورده‌های نفتی ممکن نیست ادامه داد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز بدون افزایش نرخ تورم امکان پذیر نیست. نمی‌شود دوگانه حرف زد؛ هم تورم نباشد و هم قیمت بنزین بالا برود.
تاجگردون با بیان این که کمیسیون تلفیق نگرانی‌هایی مثل واگذاری‌ها در حوزه آموزش و پرورش و مدارس را از متن بودجه حذف کرده یادآور شد: ما می‌خواهیم رتبه بندی معلمان، همسان سازی حقوق‌ها، تعیین تکلیف حقوق تدریس‌ها و قانون معلولان را اجرا کنیم و برای همه در بودجه عدد گذاشتیم، اما وقتی بودجه سه دوازدهم بیاوریم این کارها امکان پذیر نیست. بحث مال دولت و مجلس نیست. چطور می‌شود در شرایط کنونی کارها را جلو برد؟
وی با اشاره به سهم ۱۴.۵ درصد شرکت نفت از درآمدهای نفتی اضافه کرد: در بودجه سال ۹۷ این رقم ۶ تا ۷ میلیارد دلار بوده و در بودجه سال ۹۸ این عدد ۳.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
تاجگردون در پایان گفت: درست نیست در اولین جایی که می‌توانیم برای یک سال آینده حرفی بزنیم سر تسلیم فرود بیاوریم. ما باید با عزت کار را جلو ببریم و به کلیات بودجه رأی مثبت بدهیم. اگر بودجه نیاز به اصلاح ضروری داشت کمک کنیم این کار انجام شود، اما نگذارید کشور معطل شود؛ زیرا دشمنان دوست دارند ما معطل چیزی دیگری باشیم.
رد کلیات بودجه قطعا کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی نمی‌کند
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیام رد بودجه به مردم داخلی و دشمنان خارجی و بازار ارز کشور، پیام خوبی نخواهد بود.
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت نیز  در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، گفت: بودجه سال آینده را قرار نیست به طور کامل مورد تأیید یا عدم تأیید قرار دهیم بلکه فقط بحث کلیات آن مطرح است؛ بنابراین آنچه که مخالفان بیان کردند، به این معنی نیست که رأی به کلیات به معنای صرف‌نظر از اشکالات لایحه بودجه است.
وی افزود: روزها روی تبصره به تبصره، ردیف به ردیف و بخش به بخش لایحه بودجه ۹۸ که مورد بررسی کمیسیون تلفیق قرار گرفته است، اظهارنظر خواهد شد. همه کاستی‌ها با تأیید کلیات نادیده نخواهد شد یا همه بودجه‌ای را که در گزارش کمیسیون تلفیق آمده را به عنوان نقطه مثبت بنگریم. امروز مجلس داوری می‌کند که آیا کلیات لایحه بودجه ۹۸ چیزی هست که مورد تأیید باشد تا وارد اصلاح جزئیات شویم؟ حرف مخالفان این بود که اشکالات لایحه رفع شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: کلیات لایحه بودجه ۹۸ چیست؟ بودجه طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی یک پیش‌بینی از منابع و مصارف است. برای اینکه تأیید کنیم این پیش‌بینی برای سال آینده اجرایی بشود یا خیر، دولت نیست که تصمیم می‌گیرد بلکه مجلس است که تصمیم می‌گیرد و دولت فقط پیشنهاد می‌دهد. در قانون اساسی این کار وظیفه دولت است.
نوبخت خاطرنشان کرد: ۲۰۸ هزار میلیارد تومان در سال آینده از درآمدها، کسب منبع کنیم؛ از مالیات، حقوق گمرکی و سایر. همچنین برای سال آینده ۱۴۸ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که ۱۴۲ هزار میلیارد تومان به فروش و صادرات نفت است، کسب درآمد کنیم و چون ناکافی است ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق دارایی‌های مالی و بخش عمده آن اوراق مشارکت است، کسب درآمد کنیم. شما جز کم یا زیاد بودن ۴۰۷ هزار میلیارد تومان مطلب دیگری نمی‌توانید بگویید. شما می‌توانید این مبلغ را افزایش یا کاهش دهید. شما با تأیید کلیات چه کاری را نمی‌توانید انجام دهید؟
وی یادآور شد: ۳۲۰ هزار میلیارد هزینه‌های جاری، ۶۲ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و ۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق بازخرید اوراق سال گذشته انجام شویم. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ۲۶ هزار میلیارد تومان به دارایی‌های سرمایه‌ای افزود. شما بیشتر از این اختیار ندارید. تازه همین اختیار را هم از طریق تأیید کلیات بودجه انجام دهید. رد کلیات هم موجب برگشت لایحه بودجه به دولت می‌شود و ما نیز ۴۰۷ را یه کم بیشتر یا یه کم کمتر می‌کنیم و باز شما هستید که باید بگویید دولت چه کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه هشدار داد: تأخیر در رفت و برگشت لایحه بودجه از مجلس به دولت چه تأثیری دارد؟ اولاً، پیام مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را نادیده می‌گیرد و دوماً، دشمنان ایران که در راهپیمایی ۲۲ بهمن مرعوب شد، چهره بحرانی از اقتصاد ایران به جهان نمایش می‌دهند و از این قضیه خوشحال هم می‌شوند. در رسانه‌ها بیگانه منتظر این رفتار مجلس هستند. اما از فردا برای مردم خودمان چه خواهیم داشت؟ تورم کارکنانی که در سختی به سر می‌برند، اگر کلیات تأیید نشود و دو هفته زمان به دولت برود و برگردد یعنی حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد افزایش نمی‌یابد و حقوق‌بگیران دریافتی‌شان همین دریافتی سال ۱۳۹۷ خواهد بود اما با این کار دولت نمی‌تواند حتی یک ریال به حقوق‌ها یا به طرح‌های عمرانی اختصاص دهد.
نوبخت تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور اگر احساس می‌شود برای تصمیم‌گیری نمایندگان شاید نیاز به صحبت‌های بیشتری در جلسه بعد انجام شود، از آن جلوگیری نکنید.
وی خبر از آماده شدن اصلاح ساختار در دولت داد و افزود: اصلاح ساختار را دولت آماده کرده است. شما نتوانستید برای قیمت بنزین تصمیم بگیرید آن وقت شما می‌خواهید برای ۹۳۴ هزار میلیارد تومان تصمیم بگیرید و اصلاح ساختار انجام دهید. شما دو دستگاه را در تبصره ۲۱ نتوانستید حذف کنید اما این که کلیات لایحه را رد کنیم تا اصلاح ساختار انجام شود، حرفی دقیقی نیست.
مطهری که در خلال صحبت‌های نوبخت مرتب از نمایندگان می‌خواست نمایندگان جلسه را ترک نکنند، ضمن تاکید به مأموران گیت خروج صحن مجلس از نمایندگان خواست جلسه را ترک نکنند.
وی گفت: برخی دوستان می‌خواهند رأی‌گیری نشود و آبستراکسیون کنند. علی مطهری همچنین پیش از رأی گیری برای کلیات بودجه از نمایندگان خواست نظر خود را درباره موکول شدن رأی گیری کلیات به جلسه علنی روز یکشنبه اعلام کنند، بر همین اساس نمایندگان با ۱۰۲ رأی موافق و ۱۰۷ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر با موکل شدن رأی گیری به یکشنبه مخالفت کردند.
مجلس از امروز در دو شیفت صبح و بعدازظهر به بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۸ خواهد پرداخت.