« نه» اروپایی‌ها به درخواست امریکا برای خروج از برجام


پنجاه و پنجمین نشست امنیتی مونیخ در حالی از روز جمعه آغاز شد که دولتمردان امریکا یک روز بعد از ناکامی در نشست ورشو، مواضع خود علیه ایران و توافق هسته‌ای را در مونیخ تکرار کردند. «مایک پنس» معاون رئیس ‌جمهوری امریکا در سخنان مدعی جویانه خود در نشست مونیخ، ایران را بزرگ‌ترین تهدید صلح و امنیت در منطقه غرب آسیا و بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان خواند و سپس از کشورهای اروپایی خواست که از توافق هسته‌ای خارج شوند و با رهبری امریکا برای مقابله با ایران همراهی کنند. این درخواست او درحالی بود که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس امنیتی مونیخ، حفظ توافق هسته‌ای با ایران را مسأله‌ای امنیتی دانست و بر پایبندی این اتحادیه به برجام تأکید کرد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در این نشست از تصمیم قدرت‌های اروپایی برای پایبندی به این توافق دفاع کرده و از آن به عنوان یک تکیه‌گاه برای اعمال فشار غرب نام برد. ‌هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم در همین کنفرانس تعهد قدرت‌های اروپایی به برجام را تکرار کرد و گفت: «بدون برجام منطقه امن‌تر نخواهد بود و اتفاقاً به رویارویی آشکار نزدیک‌تر خواهد شد.» در همین رابطه وزارت امور خارجه فرانسه هم  در وب سایت رسمی خود اعلام کرد: «فرانسه نسبت به اجرای برجام با ایران متعهد است. این امر در راستای احترام به توافق‌های بین‌المللی و امنیت جهانی است. پاریس از برجام حمایت خواهد کرد.»
تأکید اروپا بر حفظ برجام در حالی بود که وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در حاشیه نشست مونیخ و در دیدار با یکدیگر بر لزوم حفظ برجام و تحقق منافع ایران در چارچوب این توافق تأکید کردند. بر اساس بیانیه‌ای که دفتر فدریکا موگرینی از محتوای این دیدار منتشر کرده، این مقام اروپایی بر عزم راسخ اتحادیه اروپا بر حفظ برجام به عنوان توافقی که برای امنیت منطقه‌ای و جهانی حائز اهمیت است، تأکید کرد. در همین چارچوب موگرینی و ظریف با گفت‌وگو پیرامون کانال ویژه مالی موسوم به «اینستکس» تعهدشان را برای همکاری برای اجرایی شدن بیشتر آن اعلام کردند. مطابق این بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه ایران درباره اجرای FATF هم گفت‌وگو کرده‌اند.
ظریف علاوه بر این ملاقات‌های دیگری هم پشت سر گذاشت. دیدار با «هایکوماس»  وزیر خارجه آلمان، «مسرور بارزانی» مشاور امنیت اقلیم کردستان، «زهراب مناتسکانیان»، وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان، «دی کارلو» معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد، «الیاس بوصعب» وزیر دفاع لبنان، «کانگ کیونگ هوا»، وزیر خارجه کره جنوبی، «مری رابینسون» و «اخضر ابراهیمی» از گروه ریش سفیدان بین‌المللی و رئیس سازمان امنیت استرالیا از دیگر برنامه‌هایی بود که وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست مونیخ از سر گذراند.


ظریف: اظهارات «پنس» خنده‌دار است
وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با نشریه آلمانی « اشپیگل» به سخنان اخیر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور امریکا علیه ایران واکنش نشان داد و اظهارات وی را مضحک دانست.
محمدجواد ظریف درباره اظهارات پنس در کنفرانس ورشو مبنی بر تشبیه ایران به دولت نازی و اینکه ایران در پی به راه انداختن هولوکاست جدیدی است،گفت: «حرف‌های معاون رئیس‌جمهور امریکا خنده‌دار است. ایران همواره از یهودیان حمایت کرده است ما فقط مخالف صهیونیسم هستیم.» ظریف همچنین درباره نگرانی طرف‌های اروپایی از برنامه موشکی ایران گفت: «آیا ما باید در منطقه‌ای به شدت مسلح بی‌دفاع باشیم؟ اگر اروپا از اینکه ما موشک می‌سازیم شکایت دارد باید به ما جنگنده بفروشد. ما تجربه جنگی هشت ساله با عراق را داریم. ما در آن زمان هیچ چیزی برای دفاع از خود نداشتیم.»