روی خوش هنرمندان به اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ۶ سال توقیف، حق هیچ فیلمی نیست

سیدحسین رسولی
فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی پس از 6 سال توقیف، سرانجام 24 بهمن ماه رنگ پرده را به خود دید. محسن امیریوسفی در جمع اولین تماشاگران فیلمش در پردیس ارگ تجریش گفت: «همه اتفاقات تلخ را فراموش کنید، فکر کنید این فیلم همین امروز ساخته شده است». این فیلم که در سال 13۹۲ ساخته شده است، هر سال توسط محسن امیریوسفی به هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر ارائه‌ می‌شد اما دبیران مختلف جشنواره‌ بنا بر برخی مصلحت‌ها، فیلم را به هیئت انتخاب نشان نمی‌دادند ولی سرانجام به سرگروهی سینما «ایران» اکران شد.
ابراهیم داروغه‌زاده در نشست خبری جشنواره‌ اخیر فیلم فجر از صدور پروانه نمایش این فیلم خبر داده بود و صابر ابر هم در این جشنواره ابراز امیدواری کرد که «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به‌زودی در بهترین سینماهای کشور به نمایش در می‌آید.
اسقبال مردم از فیلم‌های توقیفی


پخش‌کننده فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» از فروش ۳۴۰ میلیون تومانی این فیلم در دو روز نخست اکران خود خبر داد. سعید سعدی در‌این‌خصوص گفت: «در دو روز نخست اکران «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در ۳۳ سینما در تهران و شهرستان‌ها، فروش آن به ۳۴۰ میلیون تومان رسید». به نظر می‌رسد بیش از 90 سئانس فوق‌العاده برای این فیلم در سینماهای مختلف برقرار شده است. اکران فیلم‌های محسن امیریوسفی هیچ‌وقت راحت نبوده است. اولین فیلم او «خواب تلخ» است که درباره مرده‌شور اصفهانی یک قبرستان بود. این فیلم که در جشنواره‌های معتبر هنری خوش درخشیده بود، برای اکران در ایران حدود یک دهه در صف انتظار بود. «خواب تلخ» برای اولین‌بار در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمده بود. «آتشکار» فیلم بعدی امیریوسفی بود که به ماجراهای وازکتومی یک مرد می‌پرداخت. «آتشکار» هم توقیف شد. «آشغال‌های دوست‌داشتنی» هم سومین فیلم بلند این کارگردان است. البته امیریوسفی یک اپیزود از مستند «کهریزک: چهار نگاه» را هم ساخته است.
واکنش هنرمندان
به اکران «آشغال‌های دوست‌داشتنی»
نگار جواهریان بازیگر فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با انتشار پستی اولین عکس هدیه تهرانی در این فیلم را با همراهانش به اشتراک گذاشت. جواهریان با انتشار این عکس نوشته بود: «در آستانه جشنواره فیلم فجر: نخستین تصویر هدیه تهرانی در «آشغال‌های دوست‌داشتنی». واکنش تهمینه میلانی به اکران «آشغال‌های دوست‌داشتنی» هم جالب بود. او نوشت: «۶ سال توقیف، حق هیچ فیلمی نیست». مهناز افشار هم در اینستاگرامش نوشت: «و بالاخره اکران شد. به قول خانم رخشان بنی‌اعتماد هیچ فیلمی نمی‌تونه همیشه تو کمد بمونه. فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی». آقای امیریوسفی خیلی خوشحالم. رفقا مبارک باشه». رضا کیانیان نیز در واکنش به اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» پس از 6 سال، در اینستاگرام نوشت: «فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ساخته محسن امیریوسفی که سال‌ها توقیف بود، بالاخره اکران شد. از آقایان و خانم‌هایی که سال‌ها نمی‌گذاشتند این فیلم اکران شود سوال می‌کنم: با اکران این فیلم چه اتفاقی افتاد؟ به کدام منافع ملی ضربه زد؟ چی شد که نمی‌بایست می‌شد؟ آن همه پا فشاری برای جلوگیری از اکران بعضی فیلم‌ها برای چیست؟ چرا این همه وقت و سرمایه برای جلوگیری از اکران فیلم‌های توقیف شده صرف می‌شود؟ لطفا به فیلم‌های توقیف شده از‌جمله فیلم «صد سال به این سال‌ها» هم اجازه اکران بدهید». محسن امیر‌یوسفی پیش از این اعلام کرده بود که اگر فیلمش برای‌ هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر نمایش داده نشود در نشست خبری اعلام اسامی فیلم‌ها شرکت می‌کند. امیر‌یوسفی گفت: «تا این لحظه دبیر در سایه جشنواره نگذاشته فیلمم را برای هیئت انتخاب نمایش دهند و اگر باز نگذارند هیئت انتخاب فیلمم را ببیند به نشانه اعتراض جمعه 14 دی به نشست خبری جشنواره فیلم فجر می‌روم.» او در ادامه افزود: «از آقای داروغه‌زاده (دبیر جشنواره فیلم فجر 37) چنین توقعی نداشتم و امیدوارم که به حرف مشاوران مغرض و دبیر در سایه جشنواره توجه نکنند». در خلاصه داستان فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» آمده است: «مادری یک شب فرصت دارد مشکل بزرگی را به کمک خانواده‌اش حل کند.» بازیگران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» عبارتند از: شیرین یزدان‌بخش، حبیب رضایی، هدیه تهرانی، نگار جواهریان، اکبر عبدی، صابر ابر و شهاب حسینی.
سایر اخبار این روزنامه
پاسخ ایران به عوامل حادثه تروریستی زاهدان صبر ایران به سرآمده است جهانبخش‌محبی نیا هیاهو برای هیچ روی خوش هنرمندان به اکران فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» ۶ سال توقیف، حق هیچ فیلمی نیست رئیس سازمان امور مالیاتی استعفاء کرد طرح جامع مالیاتی اولویت تقوی‌نژاد در سازمان خبرگزاری‌های غربی اخبار ضد و نقیضی را در رابطه با شکست کامل داعش منتشر کردند تصرف آخرین سنگر داعش در شرق سوریه؟ علی‏رغم توافق دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر بودجه دیوار مرزی، کاخ سفید وضعیت اضطراری اعلام کرد در غیاب روحانی و لاریجانی رقم خورد تصمیم‌گیری درمورد لایحه پالرمو در ایستگاه بعدی مجمع رئیس فراکسیون امید در دیدار با اعضای دفتر سیاسی حزب ندای ایرانیان: برخی اظهارنظرها در جریان اصلاحات خودزنی است احمد پوری در گفت‌وگو با «ابتکار» پیرامون فراخوان نمایشگاه بین‌المللی کتاب برای انتخاب شعار این دوره: دادستان تهران مطرح کرد مهلت یک هفته‌ای به دادسراها برای اجرای عفوهای اخیر