هشدارهاي ظريف

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یک‌شنبه در سومین روز از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ ، سیاست های دولت آمریکا در خروج از برجام و فشار بر اروپا برای نقض تعهدات ذیل قطعنامه شورای امنیت را به شدت مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد : آمریکا بسیار پیشتر از این بايد بیماری بدخیم خود درباره ایران را مداوا می کرد.
ظریف سخنرانی خود را با اشاره به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شروع کرد و گفت: در دو سال گذشته آمریکا دشمنی خود با ایران را شدت بیشتری بخشیده که اوج آن زیر پا گذاشتن تعهدات آن کشور در توافق هسته ای بود که مورد تايید اجماعی شورای امنیت بود.
وی افزود: آمریکا اکنون تلاش می کند که دیگران را به نقض قطعنامه مجبور كند.
ظریف بااشاره به نشست هفته گذشته در ورشوي لهستان گفت: مقامات دولت آمریکا در نشست ورشو و همچنین روز گذشته در همین کنفرانس ، اروپا را برای اجرای تعهدات خود محکوم کردند.


وی گفت: ایالات متحده هرگز با این واقعیت که ایران از حق ابتدایی تعیین سرنوشت برای خود استفاده كرد، کنار نیامده است. به همین دلیل برای مدتي طولانی است که به طرز بیمار گونه‌ای روی ایران متمرکز شده و یک اشتغال ذهنی وسواس‌گونه نسبت به ایران پیدا کرده که تاکنون نیز ادامه یافته است.
وزیر خارجه ایران اظهار داشت: مشوه کردن چهره کشور من سیاست در دسترسی بوده که توسط هفت رییس جمهور قبلی آمریکا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است؛سیاستی که در دولت های اقماری آمریکا خود را در پشت آن مخفی ‌كرده اند . آمریکا بسیار پیشتر از این بايد این بیماری بدخیم خود را مداوا می کرد ، چرا که امروز تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین خطرات حتی برای منافع خودش و البته صلح و امنیت بین المللی شده است.ظریف ادامه داد: در نشست اخیر «افراد بی‌علاقه»و«آشکارا مجبور شده در ورشو» ، معاون رییس جمهور و وزیر خارجه آمریکا هر دو اروپا را حتی برای تلاش درجهت عمل به تعهداتش ذیل برجام و قعطنامه 2231 شورای امنیت – بدون آنکه موفقیت عملی زیادی را به دست آورده باشد – مورد سرزنش قرار دادند.
دیروز در همین مونیخ، پنس معاون رییس جمهور آمریکا این مضحکه را مجددا تکرار و گردن کشانه عنوان كرد که اروپا بايد به آمریکا پیوسته و بدون در نظر گرفتن امنیت خود تعهدات برجامی اش را نقض کند. اتهامات نفرت‌آمیز وی به ایران ، به‌ویژه اتهام جاهلانه وی در نسبت دادن یهودی ستیزی به وارثان مردمی که در تورات به پاس نجات دادن یهودیان، مسیح خوانده شده ، مضحک و در عین حال خطرناک است.
خطر جنگ جدی است
محمد جواد ظریف گفت كه اسراييل به دنبال جنگ است و هشدار داد که رفتارهای آمریکا در منطقه، خطر درگیری نظامی را افزایش می‌دهد.
وزیرخارجه ایران در بخش پرسش و پاسخ در کنفرانس امنیتی مونیخ ضمن دفاع قاطع ازبرنامه مشروع موشکی برای دفاع از ایران، سیاست‌های غرب در فروش سلاح و همچنین معیارهای دوگانه در زمینه حقوق بشر را رد کردوگفت:اجازه دهید حقوق بشر شما را فراموش کنیم چون با پرونده قتل خاشقچی این موضوع به گوشه طاقچه گذاشته شد.
ظریف پس از سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ در نشست پرسش وپاسخ با«لیز دوسِت»،خبرنگار انگلیسی با رد تفسیر او از قطعنامه 2231 شورای امنیت گفت:من درباره بند بند این قطعنامه مذاکره کرده ام و بهتر می‌دانم که درخواستی برای منع برنامه موشکی از ایران مطرح نشده است.برجام تمام چیزی نبود که می‌خواستیم، تمام چیزی هم نبود که ایالات متحده می‌خواست اما بهترین چیزی بود که می‌توان به دست آورد.
وی درباره تحرکات اروپایی ها در خصوص برجام یادآور شد:در عمل باید اقدامات بیشتری انجام دهند. اگر روزی آمریکایی‌ها به اروپا بگویند باید رابطه تجاری خود را با چین قطع کنید، آن‌ها چه كار می‌کنند؟ همان کار را الان انجام دهید؛ چرا که اگر در برابر یک زورگو نایستید، زورگوتر می‌شود.ظریف همچنین در واکنش به تهدید فرانسه در مورد اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران تصریح کرد: آن زمان (جنگ هشت ساله تحمیلی) که با جنگنده‌های فرانسوی، تسلیحات شیمیایی آلمانی، تانک‌های انگلیسی و آواکس‌های آمریکایی به ما حمله می‌شد، زمانی که ما را موشک‌باران می‌کردند، هیچ‌کس کوچک‌ترین ابزار دفاعی به ما نمی‌داد، نه پدافند و نه موشکی برای پاسخ.
وی پرسید: همین امروز آیا کسی به ما سلاح می‌فروشد؟ آیا کسی به ما جنگنده‌ای برای دفاع از خود می‌فروشد؟ اگر مورد حمله قرار بگیریم، قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟
وی در ادامه درباره قطعنامه 2231شورای امنیت افزود:این قطعنامه در ارتباط با موشک‌های طراحی شده برای حمل سلاح هسته ای است و این در حالی است که ما اصلا سلاح هسته ای نداریم.
دفاع ازفعاليت موشكي
ظریف در ادامه با انتقاد از فروش هنگفت تسلیحاتی غرب به کشورهای منطقه گفت:مشکل این است که هیچ‌کس به ما حتی یک جت جنگی نمی فروشد، چطور ما باید از خودمان دفاع کنیم. من برای خوشامد آقای لودریان و سایر وزیران خارجه اروپایی کاری غیرمنطقی نمی کنم تا صدام حسین بعدی بتواند به ما ضربه بزند و مردم ما بدون دفاع باشند.
وی تاکید کرد:آقای ترامپ از فروش سلاح های زیبا به عربستان تمجید می کند؛ ما چیزی از آن سلاح های زیبا دریافت نمی کنیم آیا باید با شمشیر از خودمان دفاع کنیم ؟
ظریف در بخش دیگری در پاسخ به امکان مذاکره با آمریکا گفت: ما و آن‌ها در میز مذاکره بودیم تا آوریل سال گذشته، آقای برایان هوک در وین با آقای عراقچی، معاون من در کمیسیون برجام صحبت می کرد. آن‌ها میز مذاکره را ترک کردند. بقیه اعضای برجام در میز مذاکره هستند.
وی افزود: ما سیگنال های متناقضی می بینیم. وزیر خارجه آمریکا 12 شرط می گذارد که به معنای تسلیم است و رییس جمهور این کشور یک حرف می زند.
برجام فقط عکس یادگاری نبود!
ظریف با دفاع از توافق هسته ای گفت:ما یک سند دو صفحه ای همراه با عکس یادگاری تهیه نکردیم ؛ کاری بهتر از این توافق نمی توان به انجام رساند و برجام بهترین توافقی است که می توان به آن دست یافت. وی در خصوص دوام برجام گفت: من پیشگو نیستم. ما امنیت را از مردم می گیریم، برای ما مهم است که مردم را راضی نگاه داریم . نمی گوییم که کشوری کامل و بی نقص هستیم اما از بسیاری از متحدان شما بهتر هستیم . طبق نظرسنجی دانشگاه مریلند، 51 درصد از مردم می گویند که باید در برجام باشیم.ما از کارهایی که اروپا انجام داده تقدیر می کنیم اما اروپا آماده پرداخت بها نبوده است. درخواست آمریکا از اروپا برای خروج از برجام وقیحانه است.
ظریف در بخش دیگری از این گفت وگوی چالشی در موضوع حقوق بشر، با اشاره به پرونده قتل جمال خاشقجی و ادامه روابط عادی با عربستان از سوی غرب گفت: اجازه دهید حقوق بشر شما را فراموش کنیم چون با پرونده خاشقجی این موضوع به گوشه طاقچه گذاشته شد . چنانکه دولت ترامپ حقوق و قوانین بین‌المللی را کنار طاقچه گذاشته است.
وی تاکید کرد:تضمین حقوق و آزادی مردم ایران برای ما یک مساله امنیت ملی است چون ما به مردم وابسته هستیم.مسئولیت ما درقبال شهروندان یک مساله است که در این زمینه کاستی‌هایی داریم اما این مساله ربطی به اروپا ندارد . حقوق بشر برای ما یک الزام امنیتی است، نه مساله اخلاقی . اروپا و آمریکا در موضعی نیستند که در این باره صحبت کنند.
ظریف در خصوص اینکه آیا هنگام ترک مونیخ نسبت به قبل نگران تر شده است یا نه ،گفت: اگر قرار بود امنیت خودمان را از اینجا بگیریم نگران تر می شدم اما چون امنیت خود را از مردم می گیریم اصلا نگرانی ندارم .
وزیر خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا خطر جنگ در منطقه افزایش یافته است، گفت: قطعا کسانی دنبال این هستند. وی در پاسخ به این سوال که چه کسی؟ عنوان کرد: اسرايیل.ظریف درمورد ادعای حمایت ایران از تروریسم نیزگفت:در سال ۱۹۸۴ آمریکا صدام را از فهرست تروریسم خارج کرد و ایران را وارد این فهرست کرد. آمریکا منافقین را در فهرست تروریسم قرار داد و بعد این گروه را از فهرست خارج کرد. این یک بازی است. باید به این بازی پایان داد. چند روز پیش جولیانی در جمع اعضای منافقین سخنرانی کرد. بولتون در جمع آن‌ها سخنرانی کرده است. بولتون عصبانی است، چون به آن‌ها قول داده بود که ۲۰۱۹ را در تهران با هم جشن می‌گیرند، اما هنوز در پاریس هستند.هنگام بحث درباره ضرورت های دفاعی ایران و انتقاد از فروش صدها میلیارد دلار تسلیحات به کشورهای منطقه ، ظریف به فروش تسلیحات غربی به صدام در زمان جنگ با ایران اشاره کرد که «لیز دوسِت»، خبرنگار بی بی سی و مجری این برنامه گفت: صدام سال‌ها پیش مرده است اجازه دهید روحش در آرامش باشد؛ ظریف در واکنش، موضوع فروش تسلیحات آمریکا به عربستان و کشتار مردم یمن را مطرح کرد.
گفت‌وگوی ظریف با اشپیگل
از سوی دیگر،محمد جواد ظریف درمصاحبه‌ای که روز یک‌شنبه درنشریه اشپیگل منتشر شد در واکنش به ادعای مطرح شده از سوی «مایک پنس»،معاون رییس جمهور آمریکا گفت: ایران همواره حامی یهودیان بوده است، ما در واقع مخالف صهیونیست ها هستیم. هولوکاست یک فاجعه بود، اما هیچ کس از جمله معاون رییس‌جمهور آمریکا حق ندارد از آن استفاده ابزاری کند.مایک پنس، معاون رییس جمهور آمریکا در ورشو ادعا کرده بود که تهران نفرت یهودی‌‌ستیزانه‌ای را ابراز می کند.
ما ناچار به دفاع از خود هستیم
وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره برگزاری رزمایش ها و رژه های نظامی به ویژه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تاکید کرد: ما ناچار به دفاع از خود شده ایم. منطقه ما در تسلیحات غرق شده است، به ویژه از سوی اروپایی ها. تنها در سال 2018 کشورهای حوزه خلیج فارس 100 میلیارد دلار صرف تسلیح خود کرده اند. ما همواره اعلام کرده ایم که سلاح های ما جنبه دفاعی دارند.
ظریف در ادامه با دفاع مجدد از برنامه موشکی ایران افزود: آیا ما باید در این منطقه تا دندان مسلح شده، بی دفاع بمانیم؟ اگر اروپایی ها مخالف برنامه موشکی ما هستند،باید به ما جنگنده بفروشند. ما جنگی هشت ساله را با عراق تجربه کردیم که در آن برای دفاع ازخودمان چیزی نداشتیم. وی در پاسخ به سوال اشپیگل در مورد موشک‌هایی که حزب ا... لبنان دارد،خاطرنشان کرد: حزب ا... برای دفاع از خود در برابر حملات اسرايیل این کار را می کند. اسرايیل می خواهد با فراغ بال اهداف مورد نظرش را در سوریه بمباران و حریم هوایی لبنان را نقض کند.دراین خصوص استانداردهای دوگانه وجود دارد. در حالی که اسرايیل بیش از 300 مورد حمله هوایی به سوریه انجام داده، اما کسی توجهی به این مساله ندارد.
به گفته وزیر خارجه ایران، صهیونیست ها با این اقدام قوانین بین المللی و تمامیت ارضی سوریه را نقض می کنند.
تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه دیر بود!
وزیر خارجه ایران در ارتباط با تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای خروج نظامیان این کشور از سوریه گفت: این تصمیم بسیار دیر گرفته می شود. هر زمان که آمریکایی ها به منطقه ما وارد شده اند، با خود آشفتگی و تروریسم را به همراه آورده اند. اکنون در این مورد که چگونه پس از خروج آمریکا از افغانستان قدرت با طالبان تقسیم شود، مذاکره می کنند، حال آنکه 18 سال پیش آمریکا برای نابود کردن طالبان به افغانستان رفت.
وی در ادامه تاکید کرد: حضور ایران در سوریه برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بوده و این حضور تا زمانی که دولت سوریه بخواهد، ادامه خواهد یافت. به گفته ظریف با پایان بحران سوریه باید تمامی آوارگان به کشورشان بازگردند. سپس باید راه حلی برای مساله کردها پیدا کرد تا آن‌ها بتوانند در آرامش زندگی کنند؛ این امر مستلزم توافق بین سوریه و ترکیه است.ایران و روسیه آماده اند از اقدامات سازنده در این زمینه حمایت کنند.