توضيح سخنگوي دستگاه قضا درباره يك ادعا

محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته در نشست خبری، پاسخ‌گوی سؤالات خبرنگاران بود؛ یکی از این سؤالات به ادعای باقر قالیباف در مناظره جمعه گذشته مربوط بود. به گزارش «مهر» محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که بنا به ادعای یکی از کاندیداها در مناظره اول، یکی از مفسدین فی‌الارض که اکنون هم در زندان است به ستاد یکی از کاندیداهاي انتخابات قبلی، کمک مالی داشته است و رئیس قوه قضائیه این حرف را اعلام و تأیید کرده است، آیا ریاست قوه قضائیه چنین حرفی زده است؟ گفت: «چنین حرفی زده شده و ریاست قوه قضائیه در یکی از نشست‌ها به نقل از متهم این را اعلام کردند که البته رئیس قوه قضائیه گفت این فرد متهم است و نمی‌توان به سخنان متهم اکتفا کرد؛ چرا که سخنان دیگری هم گفته است».
این سؤال به ادعای قالیباف برمی‌گردد که در آن مناظره خطاب به «حسن روحانی» گفت که «آقای روحانی رئيس محترم قوه قضائیه اذعان کردند که همین آقا (زنجانی) به ستاد شما کمک مالی کردند». روحانی هم در واکنش به این اتهام‌زنی قالیباف گفت: «ایشان اتهام می‌زنند اما ستاد من تکذیب کرده و همه شاهد بودند، یک آدم مفسد محکوم به اعدام ادعایی کرده، آیا این ادعا قابل قبول است؟ من در اینجا به مردم می‌گویم که مطلب مطرح شده دروغ محض است».
آخرین وضعیت پرونده همسر یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری
به گزارش «میزان» او درباره آخرین وضعیت پرونده همسر یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری که ادعا شده برای واگذاری زمین‌های خیریه اقدام کرده و قوه قضائیه اعلام کرده که این کار غیرقانونی است، پاسخ داد و گفت: «اینکه قوه قضائیه تأکید کرده است که این کار غیرقانونی بوده است یا نه، خبر ندارم. باید گفت درباره هر گزارشی که از یک مرجع رسمی اعلام شود و ضرورت داشته باشد، دادستان آن گزارش را پیگیری می‌کند؛ اما اینکه این اقدام غیرقانونی بوده است، چنین چیزی نیست یا حداقل اینکه بنده اطلاعی ندارم».


برخی برای جلب آرا علیه برخی دستگاه‌ها حرف‌های بی‌منطق می‌زنند
محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش ضمن ابراز امیدواری به برگزاری انتخابات پرشور و با مشارکت بالا در 29 اردیبهشت تصریح کرد: «انتخابات ما با حضور آگاهانه مردم همواره مردم‌سالاری دینی را به نحو احسن به منصه ظهور رسانده و با حضور پرشور مردم و با رعایت اخلاق و قانون، برگ زرین دیگری به این مردم‌سالاری دینی افزوده می‌شود».
او افزود: «حضور پرشور مردم، هم موجب عزت و اقتدار بیشتر نظام شده و هم خطرات بزرگ و کوچک را از جنگ تا تحریم رفع کرده است».
معاون اول دستگاه قضا گفت: «در آستانه انتخابات و تبلیغات انتخاباتی، گاهی برخی افراد برای ایجاد فضای دو قطبی و جلب آرای مردم از خط قرمزها عبور می‌کنند که این موضوع به نفع کشور و خودشان نیست».
سخنگوی قوه قضائیه به نامزدهای انتخاباتی توصیه کرد که با التزام به قانون و در چارچوب اخلاق و صداقت به بیان مسائل بپردازند و با مبانی مستحکم و آمارهای درست و قابل اتکا حرف بزنند.
او ادامه داد: «متأسفانه برخی افراد برای جلب آرای مردم علیه برخی دستگاه‌ها، قوا و نهادها حرف‌های بی‌منطق و بعضا خلاف واقع می‌زنند و به آمار غیرقابل اتکا استناد می‌کنند، که با این کار برای دستگاه قضائی زحمت درست می‌کنند». او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «قوه قضائیه حتما با تنگناهایی مواجه است، ولی تمام تلاش ما بر این بوده و هست که نسبت به هر پرونده‌ای که در دستگاه قضا گشوده می‌شود، طبق قانون عمل کنیم». معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: «تلاش ما بر این است که براي هر پرونده‌ای در چارچوب قانون عمل کنیم؛ اما کسی که فکر می‌کند رسیدگی به این پرونده مطابق میل او نیست، اقدام به فضاسازی علیه قوه قضائیه می‌کند». سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: «بهره‌برداری‌های دیگران از پرونده‌هایی که در قوه قضائیه گشوده می‌شود، خواست دستگاه قضا نیست و قوه قضائیه تلاشش بر این است که بدون تبعیض طبق مُرّ قانون عمل کند و بهره‌برداری‌های سیاسی و احیانا جناحی و... از پرونده‌های قضائی، ربطی به قوه قضائیه ندارد».
آخرین وضعیت پرونده زنجانی
اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و دانیال‌زاده گفت: «بابک زنجانی که حکمش قطعی شده و در پرونده این فرد مورد جدیدی اتفاق نیفتاده است. کماکان در حال تحقیقات از دو نفری که حکمشان نقض شده بود و نفر سومی که دستگیر شده، هستند».
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: «اموال در حال شناسایی و ارزیابی است که متأسفانه در مرحله کارشناسی به کارشناسی‌ها اعتراض می‌شود و این روند دوباره اتفاق می‌افتد. همچنین هنوز ثابت نشده است که این فرد موجودی نقدی در خارج از کشور داشته باشد. حتی هنوز کسی حاضر نشده است برای پرداخت بدهی او، راه اطمینان‌بخشی به وزارت نفت یا قوه قضائیه ارائه دهد. نهایتا بخشی از اموال این فرد نقد شده است، اما به طور کامل این کار تمام نشده است». معاون اول قوه قضائیه گفت: «درباره فرد دیگر باید گفت که در حال تحقیقات مقدماتی هستند؛ ولی این پرونده بیش از یک متهم دارد و فردی که نام بردید درحال حاضر در بازداشت است و متهم‌های دیگر در حال آمدوشد و در مرحله تحقیقات هستند».
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک محموله قاچاق از منزل یکی از وزرای دولتِ فعلی کشف شده است، در این باره توضیح دهید؛ گفت: «از بیان جزئیات پرونده معذورم اما اصل موضوع به این ترتیب بوده که اواخر هفته گذشته (سه‌شنبه یا چهارشنبه شب) نیروی انتظامی به حوزه قضائي لواسانات گزارشی می‌دهد که در فلان ویلا کالای قاچاق ردوبدل می‌شود و محموله‌هایی از قاچاق تخلیه و بارگیری می‌کنند».
او افزود: «نیروی انتظامی در این باره گزارش مفصلی را به حوزه قضائي لواسانات می‌دهد و دراین راستا قاضی دستور بازرسی از ویلا را صادر می‌کند که در جریان بازرسی یک محموله بزرگ پوشاک کشف می‌شود. 
دو نفر در آنجا بیان می‌کنند این منزل فلان وزیر است و این پوشاک برای دختر وزیر است و با مجوز وارد شده و برای شرکتی است که این دختر خانم مدیرعامل آن شرکت است و نمایندگی از طرف شرکت خارجی دارد».
او ادامه داد: «از آنجایی که بحث قاچاق در پرونده به این ترتیب مطرح شده است، حوزه قضائي لواسانات به پرونده عدم صلاحیت زده و آن را برای تعزیرات حکومتی می‌فرستد».