طرح جدیدی که برای ادامه مقابله با آلودگی هوا در سال 98 اجرا می‌شود

توقف وسایل نقلیه فرسوده پشت چراغ قرمز قانون
گروه ایرانشهر: 4 ماه پیش که با مصوبه هیئت وزیران سن جدید فرسودگی انواع خودرو و موتورسیکلت تعیین شد، گام‌های اول برای مبارزه با آلودگی هوا از طریق حل مشکل منابع آلاینده متحرک برداشته شد. به دنبال آن موتورسیکلت‌ها در صف اسقاط قرار گرفتند و حالا پس از سال‌ها تلاش برای حل مشکل خودروهای فرسوده، خبر آمده که سال 98 تردد وسایل نقلیه فرسوده ممنوع خواهد شد. اگرچه چندین سال است نهادهای متولی در تلاشند که با اجرای طرح‌های مختلف ازجمله تعویض و پرداخت وام برای خرید خودروی جدید تعداد خودروهای فرسوده را به صفر برسانند اما همچنان بر طبق آمارها حدود 400 هزار خودرو در تهران فرسوده هستند.
بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهند که وسایل نقلیه به‌عنوان بزرگ‌ترین منبع انتشار ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون، حدود 65 درصد در انتشار آلاینده اصلی هوای تهران نقش دارند. باتوجه به اینکه خودرو‌های کاربراتوری حدود 20 برابر خودرو‌های یورو 4 آلودگی ایجاد می‌کنند، سهم خودرو‌های کاربراتوری در آلودگی هوا که تنها 9 درصد از کل خودرو‌های سواری را تشکیل می‌دهد، 50 درصد است. طبق گفته‌های شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، 5 میلیون خودرو در تهران وجود دارد که حدود 400 هزار از این تعداد فرسوده هستند. خودرو‌هایی که عامل 80 درصد آلایندگی هوای پایتخت را تشکیل می‌دهند و عمری بالغ بر 15 سال دارند. گرچه سن، معیار چندان خوبی برای فرسودگی خودرو‌ها نیست و معاینه ‌فنی باید مشخص کند که خودرویی فرسوده است یا خیر اما در ایران از رده خارج شدن خودروها براساس سن و سال‌شان نیز با مشکلاتی روبه‌رو است. شاعری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی روند خروج خودرو‌های فرسوده را کند دانسته و دلیل آن را عدم اختصاص بودجه کافی از سوی دولت عنوان کرده است. با این حال اما سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا از کاهش ۶۵ درصدی اسقاط خودروهای فرسوده در سال 97 خبر داده است. به گفته او، از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شده، این در حالی است که این رقم طی سال گذشته در این مدت بالغ بر ۱۴۰ هزار دستگاه بوده است. سرهنگ محمدی دلیل این کاهش از رده خارج شدن خودروهای فرسوده را کاهش ورود خودروهای خارجی به کشور و افزایش قیمت خودروها دانسته است.
حالا اما بعد از سال‌ها مبارزه با خودروهای فرسوده در تهران معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داده که سال جدید با تهرانی بدون خودروی فرسوده آغاز خواهد شد. او گفته: باتوجه به اهمیت موضوع سلامت شهروندان و اهمیت کاهش آلودگی هوا و لزوم کاهش آلاینده‌های هوا، ممنوعیت تردد وسایل نقلیه فرسوده در فروردین 98 اجرایی خواهد شد. مسعود تجریشی که این خبر را در نشست مدیران کل ستادی و استانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده، گفته است: در بحث آلودگی هوا، از سال 1396 تا به حال شاهد بهبود کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران هستیم. او ادامه داده: تجربه نشان می‌‌دهد معمولا هوا در6 ‌ماه اول سال بهتر از 6 ماهه دوم است و همه این مسائل ریشه در تغییر اقلیم دارد، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌شود برای کاهش آلودگی هوا در این راستا انجام داد، حذف گوگرد از سوخت است که این امر یک اقدام موثر در حذف یک آلاینده خطرناک به شمار می‌رود. بر همین اساس ممنوعیت استفاده وسیله نقلیه فرسوده در فروردین 1398 اجرایی می‌شود. از سوی دیگر برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوای تهران و کلان‌شهرها و اسقاط موتورسیکلت‌ها لازم است که کیفیت سوخت نیز مورد بازنگری قرار گیرد. معاون محیط زیست انسانی افزوده: بخشی از دستاوردهای کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که شامل به‌روزرسانی و نظارت بر معاینه فنی، نظارت بر گواهینامه آلایندگی در زمان تولید، مشارکت در اجرای طرح LEZ و نوسازی تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها است با جدیت در سازمان حفاظت محیط‌زیست پیگیری می‌شود که در این راستا نیازمند همکاری دیگر نهادهای کشور هستیم. پایان بخشیدن به موضوع آلودگی هوا در کشور نیازمند یک عزم ملی و اراده سیاسی است.


پیش از این نیز وحید حسینی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا خبر از اسقاط 25 هزار موتور کاربراتوری در جریان توافق بین پلیس راهور، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی‌(ره) به‌عنوان مالک عمده موتورسیکلت‌های رسوبی، انجمن صنفی اسقاط و بازیافت و ستاد مدیریت سوخت وزارت راه و شهرسازی در محل سازمان حفاظت محیط ‌زیست داد. او گفت: «مقرر شده همه نهادهای ذی‌ربط تمام تلاش و همکاری خود را برای تحویل حداقل 25 هزار موتورسیکلت رسوبی طی دو ماه آینده برای اسقاط انجام دهند.» او‌ گفت: «هدف از تصمیم برای اسقاط انبوه موتورسیکلت‌های رسوبی، نوسازی و جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در حال تردد با موتورسیکلت‌های جدید و حمایت از موتورسیکلت برقی است.»
خبر اسقاط 25 هزار موتور کاربراتوری تا اسفندماه 97 که البته هنوز از نتایج اجرای آن اطلاعاتی در دست نیست، با مخالفت وزارتخانه صنعت روبه‌رو شده بود. این وزارتخانه چندی پیش خواستار حذف یکی از مواد قانون هوای پاک شده بود که منجر به تصمیم وزیران برای اسقاط موتورسیکلت کاربراتوری به ازای تولید هر موتورسیکلت بنزینی جدید شده است. این درخواست اما مورد پذیرش سازمان محیط زیست واقع نشد. رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست در مصاحبه‌ای که با ایسنا انجام داده مخالفت خود را با این درخواست اعلام کرده است.
عیسی کلانتری تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مخالف حذف ماده 11 آیین‌نامه ماده 2 قانون هوای پاک است و حتماً موتورهای فرسوده باید اسقاط شوند. وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هفت میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که بخش عمده آنها کاربراتوری و آلاینده هستند، گفت: متاسفانه وزارت صنعت و موتورسیکلت‌سازان دنبال حذف ماده مربوط به «اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در ازای تولید موتورسیکلت‌های جدید بنزینی» هستند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد فرآیند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده تصریح کرد: بیش از 500 هزار موتورسیکلت رسوبی (موتورسیکلت‌های بلاصاحب) در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که موتورسیکلت‌سازان این موتورها را اسقاط کنند تا دوباره وارد چرخه مصرف نشود بنابراین موتورسیکلت‌سازان می‌توانند با خرید این موتورها از ستاد اجرایی فرمان امام نسبت به اسقاط موتورهای فرسوده اقدام کنند. کلانتری ادامه داد: همچنین پیشنهاد ما این است که با هر برگه اسقاط، به جای هفت موتورسیکلت، چهار موتورسیکلت بخرند و اسقاط کنند که در نتیجه این اقدام، ارزش برگه‌های اسقاط بالا می‌رود و برای دارندگان موتورهای فرسوده نیز انگیزه ایجاد می‌شود تا نسبت به اسقاط موتورسیکلت خود اقدام کنند.
سایر اخبار این روزنامه
محمدرضا ستاری حکایت همچنان باقی است! پوتین در سخنرانی سالانه: به استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا پاسخ متقابل می‌دهیم طرح جدیدی که برای ادامه مقابله با آلودگی هوا در سال 98 اجرا می‌شود معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران مطرح کرد 2 روش واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه شقاقی شهری: اقتصادی که تحت تاثیر داده‌های اشتباه مجازی قرار گیرد سالم است بالا رفتن مسکن از نردبان قیمت‌های مجازی « ابتکار» از برنامه عربستان سعودی برای تقویت توان هسته‌ای گزارش می‌دهد رویای اتمی شاهزاده رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: همه باید نسبت به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب احساس مسئولیت کنند «ابتکار» از خبرهای خوش احتمالی رئیس مجلس از سفر چین درباره لوایح پالرمو و CFT گزارش می‌دهد ریسمانی که باریک می‌شود اما نمی‌گسلد موسوی لارگانی: جایی که ریگی را در آسمان دستگیر می‌‌کنند، دام چگونه قاچاق می‌شود هویت‏های متضاد از ایران در سوچی و ورشو عین‌الدین صادق‌زاده در گفت‌وگو با «ابتکار» از دلایل عدم استقبال جامعه از خوشنویسی می‌گوید