چرایی استقبال از پیش فروش خودرو

فقدان بازار سرمایه‌گذاری در چارچوب اقتصاد بسته ایران زمینه حضور سرمایه‌های سرگردان در بخش‌های غیرجاذب همچون مسکن، ارز و خودرو را فراهم آورده است.
در فراخوان‌های پیش فروش خودرو، نخستین اتفاقی که به چشم می‌آید سرعت فروش محصولات است. این امر می‌تواند چند دلیل مشخص داشته باشد؛ نخست آنکه به علت پائین بودن سود سپرده بانکی سرمایه‌های حیران برای درآمد زایی به بخش‌های کاذب می‌روند. نکته دیگر اینکه تولید‌کننده با شناختی که از بازار و تمایل متقاضی دارد سعی می‌کند قیمت‌ها را در شرایط التهابی قرار دهد تا مصرف‌کننده هر لحظه احساس کند که اگر خرید نکند ممکن است در فراخوان‌های بعدی نتواند با این قیمت دست به خرید بزند.
در واقع شاه کلید استقبال از پیش فروش‌ها این است که تب و تاب بازار خودرو انتهایی ندارد و خودروساز هر بار سعی دارد با قیمت‌های جدید‌ترمحصولات خود را عرضه کند.
از سوی دیگر برخی ابهامات در موضوع پیش‌فروش‌ها وجود دارد که به نظر می‌رسد مشتری به این موارد واقف است اما از سر ناچاری و برای از دست ندادن فرصت خرید، وارد بازار می‌شود. از جمله این ابهامات عدم وفای به عهد در پیش فروش‌های قبلی است به این معنی که اگر خودرو به قدر کافی وجود داشته یا هست، چرا تکلیف پیش فروش‌های تابستان روشن نمی‌شود؟


این ابهامات ذهن افکار عمومی را به سمت این تحلیل سوق می‌دهد که شاید فرضیه احتکار خودرو برای روز مبادا درست بوده است.
در این شرایط، خودروساز به جای آرام کردن بازار قیمت و شکستن حباب قیمت سعی دارد
« حباب قیمت را با حباب» جواب دهد؛ در حالیکه قاعده بازار این است که عرضه کننده باید حباب شکن باشد تا مشتری با اطمینان کامل وارد عرصه بازار شود.
بی شک این امر که قیمت خودرو دیگر ارزان نمی‌شود نکته‌ای است که در ذهن مردم حک شده و در نتیجه دلالان و حتی بخشی از جامعه مصرف فکر می‌کند اگر خرید انجام ندهد، باید در آینده با قیمت بالاتری دست به خرید بزند و همین موضوع باعث می‌شود که متقاضی هیچ فرصتی را برای ورود به این بازار و خرید محصول با قیمت پایین تر از دست ندهد.