با توجه به ساز و کارهای جدید نیازی به معامله با آمریکا نداریم

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه‌ با تسنیم به تشریح تازه‌ترین تحولات سیاسی و امنیتی مرتبط با ایران و منطقه پرداخت.درادامه بخش هایی از این گفتگو را می‌خوانید:
= آیا حضور آمریکا در منطقه به خصوص در افغانستان و سوریه، چیزی جز شرّ و گرفتاری برای ما و مردم منطقه به همراه داشته است؟ ببینید این روزها آمارهای مختلف و عجیبی از هزینه های نظامی آمریکا در این کشورها از زبان مسئولان آمریکایی شنیده می شود. نباید از خود بپرسیم اگر به جای هزینه در ایجاد ناامنی، این مبالغ برای مثال، صرف آبادانی افغانستان می شد چه اتفاقی می افتاد. اگر
به جای تانک و آتشبار، تراکتور و لوازم کشاورزی می آوردند، آیا افغانستان در همین وضعیت بود؟
= ما می‌توانیم بدون وجود هر عامل خارجی، خودمان با همکاری یکدیگر، منطقه را به امنیت، ثبات و آبادانی برسانیم و اگر مشکلاتی هم باشد، به یاری هم بر مشکلات فائق آییم.


کما این که قرن‌ها در کنار هم زندگی کرده‌ایم و این تجربه تاریخی می‌تواند بدون حضور بیگانگان
ادامه یابد.
= به نظر من، تصمیم ترامپ درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ناشی از تحمیل واقعیت‌های منطقه به ایالات متحده است؛ یکی از مهمترین واقعیت‌ها در سوریه و سایر نقاط منطقه این است که نیروهای هم پیمان آمریکا در برابر اراده ملت‌ها شکست خورده‌اند و به تبع آن هزینه‌های سیاسی، نظامی و مالی زیادی را به آمریکا تحمیل کرده اند. ترامپ یک تاجر است و تحمل هزینه کرد بدون دستاورد را ندارد. از این منظر خروج آمریکا از سوریه یک سیاست مبتنی بر واقعیت میدانی است.
= تلاش برای ائتلاف‌سازی منطقه‌ای علیه ایران از زمان اوباما آغاز شد. در کمپ دیوید 2015 اوباما خواستار اتحاد امنیتی اعراب علیه ایران و محور مقاومت شد. واقعیت این است که موضع کشورهای عربی در این زمینه موضع واحد و یکپارچه‌ای نیست. بسیاری از کشورهای عربی حتی در حاشیه جنوبی خلیج فارس روابط دوستانه‌ای با ایران دارند و لزومی برای ایجاد ائتلاف نظامی یا امنیتی در برابر ایران نمی‌بینند. برعکس کشورهایی مانند عمان، قطر و کویت به دنبال جلوگیری از تنش آفرینی‌های کاذب هستند و تلاش‌های خوبی هم در دستور کار دارند. حتی امارات هم مواضع کاملاً منطبقی با عربستان ندارد و در داخل امارات متحده
حاکمانی هستند که پیام همکاری و رفع
سوء تفاهم می‌دهند. در مورد عربستان ما بارها
حاکمان این کشور را به توجه به منافع ملی و عربی خود دعوت کرده‌ایم. این، برای عربستان یک شکست است که از مهمترین مسئله جهان اسلام، یعنی مسئله فلسطین عبور کند یا بخواهد با رژیم نامشروع صهیونیستی ارتباط داشته باشد و هم پیمان شود.
= امروز ایران در حوزه نظامی قادر است هر تهدیدی را به طور قاطع پاسخ دهد و این را ترامپ و هیات حاکمه آمریکا به خوبی می‌دانند و این مسئله برای تل آویو نیز کاملاً واضح و آشکار است. برای همین است که با صدای بلند تهدید می کنند. به طور قطع چون می‌دانند که نمی‌توانند بجنگند، صدای تهدید را شدیدتر می‌کنند. روش ترامپ این است؛ ترامپ اهل جنگیدن نیست؛ برای اینکه نجنگد، تهدید می‌کند.
= اساساً معامله با دولت ترامپ اشتباه است چرا که این امر به معنی پذیرش نقض تعهد آمریکاست. علاوه براین ضمانتی وجود ندارد که دولت بعدی آمریکا به توافق احتمالی جدید پایبند باشد. بنا بر این آمریکا باید ابتدا حسن نیت خود را از طریق عمل به تعهدات برجامی خود اثبات کند. در حال حاضر ما آمریکا را فاقد حسن نیت و زیاده خواه می‌بینیم و از طریق سازوکارهای جدیدی که طراحی کرده‌ایم نیازی به معامله با آمریکا نداریم.
= جمهوری اسلامی ایران ابتکاراتی را طراحی و عملیاتی کرده است که تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه صادرات نفت ایران را خنثی می‌کند. البته فشارهای آمریکا هزینه‌هایی را بر ایران تحمیل می‌کند ولی اراده جمهوری اسلامی ایران را متزلزل نمی‌کند. جامعه نیز به خوبی در این مسیر همراه است و حضور حماسی و بی‌سابقه آحاد مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال روشن‌ترین نماد اثبات این رویکرد بود. حتی نظرسنجی‌هایی که توسط مراکز غربی انجام می‌شود نیز بر این فهم عمومی تصریح می‌کند. اگرچه توانمندی‌های نظامی و ظرفیت‌های گسترده جمهوری اسلامی ایران برای ناظران حرفه‌ای اثبات شده است و نیازی به بیان و تکرار آن نیست لیکن قطع صادرات نفت الزاما مساوی با مسدود شدن تنگه هرمز نیست و روش‌های متعددی برای محقق کردن آن وجود دارد که امیدواریم مجبور به استفاده از آن نشویم.
= ما به بیش از 90 درصد اهداف خود (در سوریه) رسیده‌ایم. لذا حملات ایذایی اسراییل، تاثیر راهبردی نداشته و مقاومت کار خود را پیش برده است. ضمن این که با وجود تبلیغاتی که در خصوص اشراف اطلاعاتی اسراییل در سوریه می شود، موفقیت 90 درصدی ما نشان می‌دهد، صهیونیست‌ها اشراف اطلاعاتی ادعایی را هم ندارند. در یک مورد به طمع حمله
به انبار موشک، انبار قالیِ لوله شده را هدف
قرار دادند که از نظر نظامی افتضاحی نابخشودنی است.
= مثال ونزوئلا نشان می‌دهد که چرا ایران نباید به ایالات متحده آمریکا اعتماد کند و نباید وارد مذاکره با آنها شود. ونزوئلا نه دارای برنامه هسته‌ای است، نه توانمندی موشکی دارد، نه نقش منطقه‌ای خاصی دارد اما آمریکا به دنبال کودتا و تغییر رژیم در آن است. متاسفانه ساختار قدرت در آمریکا و حتی رسانه‌های اصلی آمریکایی نیز با این سیاست همراهی می‌کنند. اما دلیل این که ایران هیچگاه شبیه ونزوئلا و سوریه نمی‌شود، ریشه در نقش
بی نظیر رهبری انقلاب و جامعه آگاه ایران دارد. از سوی دیگر نیروهای مسلح و دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی مستقل از نفوذ بیگانگان هستند و آنچه منفعت ملت است را پیگیری می‌کنند و اجازه ناامنی و بحران‌سازی را که آمریکا به دنبال ایجاد آن در ایران است را نمی‌دهند.