برنامه ترامپ و اون برای عکس یادگاری

گروه بین‌الملل: رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی عصر امروز (سه‌شنبه) برای حضور در دومین نشست خود وارد ویتنام می‌شوند. نشست «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون» چهارشنبه و پنج‌شنبه در هانوی برگزار می‌شود. هنوز جزئیات مذاکرات آنها اعلام نشده است. منابع آگاه به خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی خبر داده‌اند که ترامپ و اون، قرار است نشست دو روزه خود را با یک شام کاری آغاز کنند. سران دو کشور خواهان شرکت در این شام هستند، اما جزییات آن از جمله مکان و ساعت شام، هنوز نهایی نشده است. بیش از ۹ ماه از دیدار اول ترامپ و اون می‌گذرد.
«خانه اپرای هانوی» یکی از مکان‌های احتمالی برای این مهمانی است. گفته می‌شود «کیم چانگ سون» یکی از مقامات ارشد کره شمالی که مسئولیت جزئیات تدارکات سفر رهبر این کشور را به عهده دارد، اخیرا با مقامات ایالات متحده از این مرکز بازدید کرده است.
رهبر کره‌شمالی با استفاده از قطار خودش را به ویتنام می‌رساند و هدف از این کار افزایش تدابیر امنیتی برای او بوده است. مقام‌های ویتنامی متعهد شدند تا بالاترین سطح تدابیر امنیتی را برای این نشست در نظر بگیرند. به گفته وزیر اطلاع‌رسانی ویتنام، حدود 3 هزار خبرنگار از ۴۰ کشور برای پوشش اخبار این نشست در ویتنام حضور خواهند داشت.
به گزارش رویترز، وزارت خارجه ویتنام اعلام کرده است که «دونالد ترامپ» صبح چهارشنبه ابتدا با «نگوین‌فو ترونگ»، رئیس‌جمهوری ویتنام که دبیرکل حزب حاکم کمونیست کشورش هم هست، دیدار خواهد داشت.


منابع همچنین گفتند که اون بعد از نشست دو روزه با ترامپ، برای یک بازدید رسمی دو روزه نیز در هانوی می‌ماند او قرار است از مراکز صنعتی از جمله شهر صنعتی هایپونگ بازدید کند.
چرا ویتنام
اینطور به نظر می‌رسد که آمریکا با انتخاب ویتنام به عنوان محل دومین نشست با «کیم جونگ اون» قصد دارد تا از کره‌شمالی بخواهد مسیر معجزه‌آسای ویتنام را بپیماید. با این حال چنین انتظاری می‌تواند ناامیدکننده باشد.
به گزارش واشنگتن پست با اشاره به دومین دیدار رهبران آمریکا و کره‌شمالی نوشت، پشت بیشه‌ای از درختان، خارج از روستای تان وان در شمال هانوی، یادبود کوچکی از دورانی قرار دارد که کره‌شمالی و ویتنام کنار یکدیگر علیه تخاصم آمریکا ایستادگی می‌کردند. چهارده سنگ‌ ‌قبر آرامگاه افسران و مردانی از ارتش خلق کره شده است که بیشترشان خلبان جنگنده‌های کره‌شمالی بودند و مخفیانه برای نیروی هوایی ویتنام شمالی پرواز می‌کردند و بین سال‌های ۱۹۶۵ و ۱۹۶۸
 کشته شدند.
«دو تی هوآ» ۷۵ ساله، سفیر سابق ویتنام در کره‌شمالی به واشنگتن پست می‌گوید: ما یکدیگر را برادرانی در نبرد علیه امپریالیسم آمریکایی در نظر گرفتیم.
شبکه خبری سی‌ان‌ان هم در گزارشی آورده است که ترامپ شاید برای فروش مدل ویتنام به کره‌شمالی تلاش کند اما بعید به نظر می‌رسد که «کیم جونگ اون»،‌ رهبر کره‌شمالی خریدار آن باشد. محل دومین دیدار رهبران آمریکا و کره‌شمالی ویتنامی انتخاب شده است که خودش را در کمتر از پنجاه سال از دشمن آمریکا به شرکت صلح‌طلب تبدیل کرده است. انتظار می‌رود واشنگتن به کره‌شمالی بگوید، تمام آنچه پیونگ‌یانگ نیاز دارد این است که تسلیحات هسته‌ای خودش را کنار بگذارد تا آینده‌ای روشن در انتظارش باشد.
تحلیلگران به سی‌ان‌ان گفتند، بعید است چنین پیشنهادی هم بتواند نتیجه ملموسی ایجاد کند. کره‌شمالی می‌داند که سرمایه‌داری و اقتصاد بازار چگونه کار می‌کند، اما انتخاب کرده است که طرف آن نرود. چین سال‌هاست از کره‌شمالی می‌خواهد اصلاحات اقتصادی انجام دهد و هر بار که «کیم جونگ ایل»، رهبر سابق کره‌شمالی سفری به آنجا داشت، بازدیدی از برنامه‌های کارآفرینی طراحی می‌شد.
«وان جکسون»، مقام سابق وزارت دفاع آمریکا در دولت اوباما به سی‌ان‌ان می‌گوید: همین تاکتیک مورد استفاده ایالات متحده هم قرار گرفت. نمونه‌های متعددی را به یاد دارم که به مقام‌های کره‌شمالی نشان داده شده است که صنعتی شدن سرمایه‌داری به چه شکل است.
درخواست کمک واشنگتن از مسکو
در این میان وزیر خارجه روسیه اعلام کرده است که اگر اجلاس رهبران آمریکا و کره شمالی موفقیت آمیز باشد، احتمال دارد که مذاکرات شش جانبه درباره شبه جزیره کره از سر گرفته شود. به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه روسیه که به ویتنام رفته، با اشاره به اجلاس پیش روی «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون»، رهبران آمریکا و کره شمالی، گفت‌: اگر این اجلاس موفقیت آمیز به پایان برسد، مذاکرات شش جانبه با حضور کره شمالی، آمریکا، روسیه، چین، کره جنوبی و ژاپن احتمالاً از سر گرفته می‌شود. «سرگئی لاوروف»، اضافه کرد: من امیدوار هستم که مکانیسم مذاکرات شش جانبه درباره صلح و امنیت از سر گرفته شود.
وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: در حال حاضر برخی از پیشرفت‌ها درباره مساله کره شمالی به دست آمده است.
وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که ایالات متحده پیش از نشست دوم ترامپ، اون در ویتنام از روسیه مشورت خواسته است. لاوروف گفت، هیچ راهکار فوری برای مساله شبه جزیره کره وجود
 ندارد.
او در ادامه اظهاراتش از شورای امنیت سازمان ملل خواست در ارتباط با پروژه‌های بین دو کره و تسهیل حل مشکلات برخی از تحریم‌ها را لغو کند. وی تاکید کرد که باید در ازای خلع سلاح هسته‌ای کامل تضمین‌های امنیتی سفت و سختی به پیونگ یانگ داد.
لاوروف ادامه داد: امروز (سه‌شنبه) با همتای چینی‌اش درباره اجرای نقشه راه مساله کره شمالی گفت‌وگو
 خواهد کرد.