مهندس حسن صالحی رئیس سابق سازمان شیلات ایران در مصاحبه اختصاصی با روزنامه جمهوری اسلامی: تولید آبزیان در ایران طی 40 سال اخیر 40برابر شده است

برای ایران سهمی در اعماق بیش از 200 متری دریای عمان و اقیانوس هند از ذخایری ماهیانی به نام «میکتوفیده» یا «فانوس ماهیان» هست که جز در چند سال اخیر برداشت نشده بود؛ماهی «میکتوفیده» به دلیل ریز بودن (حدود چهار سانتی‌متر) قابل استفاده برای مصارف انسانی نیست، اما منبع خوبی برای تولید پودر ماهی، صنایع فرآوری و صنایع جنبی مربوط به ماهی‌های پرورشی داخل کشور به شمار می‌رود.
شیلات ایران هم برای خودکفایی در تولید خوراک ماهی‌های پرورشی داخل به کشتی‌های جدیدی اجازه داده تا در این عمق وارد شده و صید داشته باشند. البته شیلات این مجوز را فقط به کشتی‌های ایرانی داده است؛ اما برخی از آنها شریک خارجی و از جمله چینی دارند که در این زمینه باتجربه‌تر از صیادان ایرانی هستند.
البته براساس مجوزهایی که شیلات صادر کرده، این کشتی‌ها باید در آب‌هایی با مشخصات خاصی صید کرده و در اعماق خاصی صیادی کنند؛ بنابراین به یک نسبت خاص برای صید این ماهی و صید ماهی‌های تجاری مجوز داده می‌شود.. اما به هر حال ممکن است بخشی از ماهیان دیگر نیز در تورهای آنها بیایند که تجاری است و صیادان به تناسب میزان صید ماهی‌های تجاری که دارند، سود می‌برند.
البته مانند هر کاری در بخش‌های مختلف امکان تخلف علیرغم تعهدات قانونی و نظارتی هم وجود دارد که مخالفان صید «ترال» معتقدند این کشتی‌ها اولاً محدوده صید را رعایت نمی‌کنند و از مدار جغرافیایی تعیین‌شده تجاوز می‌کنند؛ دوم اینکه نسبت صید ماهی‌های تجاری و میکتوفیده هم رعایت نمی‌شود.مخالفان همچنین می‌گویند تخلفات کشتی‌های صیادی که با حضور چینی‌ها نیز همراه است، به ذخایر سایر ماهی‌های استخوانی ضرر وارد کرده و سبب کاهش صید ازسوی صیادان بومی شده است. در مقابل آن‌گونه که شیلات ارزیابی کرده، ذخایر میکتوفیده بسیار بالاتر از این ادعاست که تنها 10درصد ذخایر فصلی صید می‌شود تا از ارزبری واردات پودر ماهی جلوگیری شود. این یک برد برای ایران است؛ کشتی‌هایی که برای این کار تجهیز شده‌اند، برای اعماق 200 متری صید می‌کنند؛ ضمن اینکه میزانی که از ماهیان تجاری صید می‌شود، عملاً میزانی نیست که آسیبی به غذای ماهیان استخوانی وارد سازد.


گره دیگری هم در کار است که نمی‌توان آن را با مباحث علمی و قانونی حل کرد و آن جوسازی‌های حاشیه‌ای است.در کشوری که همیشه حاشیه مهمتر از متن باشد و سیاستمداران برای پیشبرد اهداف سیاسی و انتخاباتی هر شیئی را دستاویز خود قرار دهند، صید ماهی نیز می‌تواند محملی برای تصفیه حساب‌هایی قرار گیرد که با هیچ چیزی - حتی اولویت‌های ملی- هم نمی‌توان آن را برطرف کرد.هیاهویی سبب شد تا تخلف یک یا دو کشتی به حساب همه صیادان صید ترال گذاشته می‌شود.
همه این دلایل باعث شده تا کم و کیف جزئیات ماجرا را از مهندس حسن صالحی رئیس سابق سازمان شیلات ایران بپرسیم جانباز 70دردصدی که باقطع نخاع دوران دفاع مقدس درلباس سنگر سازان بی‌سنگر، روی ولیچر به مدیریت سازمان مهمی چون شیلات می‌پرداخت و استعفای او را هم مخالفان به کشتی‌های چینی وصل کردند!
در گفتگو با مهندس صالحی او همواره تاکید بر اطلاع‌رسانی بر موفقیت‌های بسیار زیاد شیلات در 4 دهه بعد از پیروزی انقلاب دارد چرا که معتقد است آنکس که نخواهد دلایل منطقی را بپذیرد، هیچ دلیل دیگری نمی‌تواند او را قانع کند.
وی گفت: یکی از بخش‌هایی که فرزندان جهادی امام خمینی(ره) در آن درخشیدند و امروز جایگاه ویژه‌ای در منطقه و جهان برای ایران به ارمغان آورده، بخش شیلات و آبزیان است.براساس گزارش رسمی سازمان خواربار جهانی (فائو) در سال 1357 کل تولید آبزیان در ایران از طریق صید و پرورش حدود 32 هزار و 400 تن بوده که این رقم در پایان سال 1396 به یک میلیون و 202 هزار تن افزایش یافته است و این رشد 40 برابری در چهار دهه انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای را به ایران در منطقه و جهان داده است حاصل این است که علیرغم این که جمعیت ایران حدود سه برابر شده است، مصرف سرانه آبزیان از حدود یک کیلوگرم در سال 1357 به بیش از 11 کیلوگرم در سال 1396 افزایش یافته است.
مهندس صالحی افزود: در همین بخش، پرورش آبزیان را هم باید اضافه کرد که درسال 1357 حدود 3200 تن بوده و در سال 96 به 480 هزارتن افزایش پیدا کرده که نشان می‌دهد 150 برابر رشد داشته است.و درآمد حاصل از صادرات محصولات شیلاتی هم از حدود 11 میلیون دلار به 507 میلیون دلار در سال 96 رسیده است.
تعداد واحدهای فراوری شیلات نظیر کنسرو و پودر ماهی، از 19 واحد قراردادی در سال 57 به 460 واحد رسیده که افزایش بی‌نظیری محسوب می‌شود.این حرکت‌ها ایمنی و اصولی، سبب شد، رتبه ایران در تولید آبزیان از رتبه جهانی 70 در سال 1357 با 46 رتبه ارتقاء به 24 جهانی رسیده که رکورد بسیار قابل توجهی در سطح بین‌الملل است.
وی گفت: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات مهمی در کشور شروع شد و بخش وسیعی از محققان و تولیدکنندگان هم در این بخش به شیلات کمک کردند. برای نمونه چند مورد آن را نام می‌برم.پرورش ماهی قزل آلا در سال 1357 در 3 تا 4 مرکز پرورشی باتولید کمتر از 2 هزارتن بوده که با انتقال دانش فنی بخصوص در حاشیه دو رشته کوه البرز و زاگرس، باعث شده که ایران در پایان 4 دهه انقلاب رتبه اول تولید ماهی قزل آلا را در دنیا به خود اختصاص دهد.
پرورش میگو ما تا شروع دهه 70 اصلاً در کشور نداشتیم و بعد از سال 72 از اراضی لم یزرع سواحل جنوب کشور استفاده کردیم و حتی آن را به شرق استان مازندران و استان گلستان گسترش دادیم که سبب شد از صفر با کمک کارشناسان تایلندی، هندی و فیلیپینی، و با همراهی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایرانی کار آغاز کنیم.این روند به گونه‌ای رشد داشت که تا سال 1391 به 10 هزار تن رساندیم و امروز توانستیم به تولید بیش از 46 هزار تن میگوی پرورشی دست یابیم که بیش از 30 هزارتن آن الان صادر می‌شود و به رتبه 10 جهانی پرورشی میگو و رتبه اول خاورمیانه، غرب آسیا و شمال آفریقا را به خود اختصاص دهیم.
مهندس صالحی افزود:به طور کلی در پرورش ماهیان چه گرمایی و سردابی و خاویاری دیگر توانستیم رتبه 19 جهانی را داشته باشیم که این رتبه در دنیا بی‌نظیر است و در غرب آسیا و شمال آفریقا بعد از مصر رتبه دوم را داریم.
وی گفت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، صید ما عمدتاً متکی به صید سنتی، معیشتی و ساحلی بوده که در مدت 4-3 مایلی فاصله از مرز یا اطراف جزایر صید انجام می‌شد. اما بعد از پایان جنگ تحمیلی و به برکت تجارب دریایی دفاع مقدس، مطالعه صید صنعتی در کشور شروع شد و ذخایر و ظرفیت‌های جدیدی پیش پای صیادان ایرانی در دریاهای آزاد و به خارج از مرزها باز شد.
صالحی افزود: امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم ایران رتبه اول صید تن ماهیان را در غرب اقیانوس هند و رتبه دوم صید تن ماهیان را در بین حدود 35 کشور حاشیه اقیانوس هند را به خود اختصاص داده است. درحالیکه کشورهای بزرگی در این حوزه از دهه‌ها پیش مشغول صید تن ماهیان بودند ما با بیش از 1000 فروند کشتی صیادی در اقیانوس هند و شرق آفریقا مشغول صید هستیم که توانستیم سهم خود را از اقیانوس هند برداشت کنیم درحالیکه تا یک دهه پیش سهم ما در اقیانوس هند کمتر از 2 تا 3 درصد هم نبود. اکنون بیش از 14 درصد صید تن ماهیان اقیانوس هند را برداشت می‌کنیم که بحث مهمی است.
رئیس سابق شیلات ایران گفت: نکته مهم اشتغالزایی این کار است که بیش از 30 هزار شغل جدید ایجاد شده است همین حرکت ملی سبب شد از سال‌های دهه هفتاد خرید شناورهای خوب صیادی در دستور کار قرار گیرد و بخش خصوصی به خوبی ورود پیدا کند و به سراغ سهم و ذخایری رفتند که در گذشته اصلاً برداشت نمی‌شد به گونه‌ای که اکنون بیش از 70 بندر صیادی و 115 محل تخلیه آبزیان دریایی در سواحل داریم که صیادان و ساحل‌نشینان ایرانی به دلیل افزایش میزان برداشت و رفاه بیشتر از آن استفاده می‌کنند درحالیکه در گذشته این امکانات نبود.اکنون بسیاری از بنادر در اختیار اتحادیه‌ها وتشکل‌های صیادی بومی قرار دارد و خودشان مدیریت و اداره می‌کنند کاری که سبب شد میزان صید ما از 500 هزار تن در سال 91 به بیش از 700 هزار تن در پایان سال 96 برسد.
مهندس صالحی درباره تلاش ایران برای نجات ماهیان خاویاری درخطر انقراض دریای خزر هم گفت:بعد از سقوط دولت شوروی سابق ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر با آسیب جدی مواجه شد که ازسال 78 طرح پرورش ماهی خاویاری در کشور مطرح شد و این روند به خصوص در 6-5 ساله اخیر با سرعت بسیار خوبی توسعه پیدا کرد و ما امروز بیش از 115 مزرعه پرورش ماهی خاویاری داریم و به جرات می‌توانم بگویم ما در 10 سال آینده در تولید گوشت ماهیان خاویاری و خاویار پرورشی جایگاه بسیار بی‌نظیری در دنیا خواهیم داشت ودر همین مراکز در سال 91 حدود 600 تن گوشت ماهی خاویاری تولید کرده بودیم که این رقم در سال 96 به 2 هزار و 600 تن رسیده است.خاویار ما هم در 4 سال اخیر توانسته خود را به 5 تن خاویار پرورش برسانیم.
وی درباره انتقادات مربوط به صید فانوس ماهیان جنوب هم گفت: مطالعات صید فانوس ماهیان اولین‌بار درسال 1339 در دریای عمان انجام شد.این ماهی‌ها بسیار ریز هستند که اندازه‌شان به حدود 40 تا 50 میلی متر می‌رسد. وزن آن هم حدود نیم گرم است. رشد سریع دارد و عمر آن هم کمتر از یکسال است یعنی اگر این ماهی در طول سال‌ صید یا توسط سایر آبزیان خورده نشود، می‌میرد و لاشه آن در کف دریا ته‌نشین می‌شود. این دست از ماهیان در اعماق 200 تا 400 متر زندگی می‌کنند و نور گریزند.
صالحی ادامه داد: ما در زمینه صید این ماهی دارای عقب‌ماندگی فراوان بودیم زیرا امکانات و زیرساخت صید آن را نداشتیم، که باید این عقب‌ماندگی با توسعه صید برطرف شود. ارزیابی کارشناسی به ما اعلام کرده است می‌توانیم سالانه 300 هزار تن از این ماهی‌ها در دریای عمان و اقیانوس هند برداشت کنیم. اما اقدامات گذشته منجر به برداشت تجاری نشده بود تا این که در سال 1387 با کمک همکاران تحقیقاتی شیلات و همکاری بخش خصوصی ایرانی و دو کشتی تحقیقاتی تایلندی، صید را شروع کردیم.
وی در توضیح علل اختلاف نیز گفت: قرار داد که می‌گوییم، برداشت‌های مختلفی از آن می‌شود. بخش خصوصی ما دو کشتی تایلندی را اجاره کرد، دولت اصلاً در این زمینه قراردادی امضاء نکرده است و این حکم هنوز هم جاری است که دولت هیچگاه، - حتی اکنون – قراردادی را امضاء نکرده است این دو کشتی را بخش خصوصی ایران اجاره کرد و تحقیقات شیلات ایران هم نظارت کرد تا برداشت انجام شود.
وی ادامه داد: دقت کنیم در اجاره فرق می‌کند. شما یک هواپیما را اجاره می‌کنید تا مسافران ایرانی را منتقل کند، ما در قانون سازمان بنادر داریم که مصوب سال 1346 است بخش خصوصی ما یا کشتی را از خارج خریداری و یا اجاره می‌کنند این تحقیقات به ما نشان داد ما می‌توانیم وارد حوزه جدیدی از صیادی در دریای عمان و اقیانوس هند شویم که تاکنون از آن ذخایر استفاده نمی‌کردیم پس چرا ورود پیدا نکنیم آیا اشکالی داردتا کشتی‌های خارجی، ماهی را برای ما صید کنند و در ساحل به ایران تحویل دهند؟
وی ادامه داد: به طور کلی بین سالهای 87 تا 96، حدود 260 موافقت اصولی صادر شده است که هر فرد ایرانی می‌تواند بگیرد- حتی بازنشستگان شیلات- اما بعداز استعلامات وکسب اهلیت لازم انجام می‌شود. از این 260 موافقت اصولی 92 مورد موفق به تهیه شناور شدند و به تایید سازمان بنادر و کشتیرانی رساندند، که تماماً به شرکت‌های ایرانی داده شده از این 92 فروند، حدود 20 فروند اصلاً ساخت ایران است بقیه 76 فروند هم از سایر کشورها نظیر ایسلند، نروژ، تایلند، چین، کره، ژاپن و جاهای مختلف است که توسط شرکت‌های ایرانی خریداری شده است. 16 فروند آن اجاره به شرط تملیک بوده است و همه این کشتی‌ها در سازمان بنادر و کشتیرانی به نام شناور ایرانی ثبت شده است و پرچم ایران را دارند. پس دقت کنید ما شناور و شرکت خارجی نداریم و این ریشه هیاهویی است که ایجاد کردند.
رئیس سابق سازمان شیلات افزود: نکته بعد موضوع نیروی انسانی این شناورهاست که باعث حساسیت عده‌ای شده است.از حدود 92 فروند شناور روی 30 فروندشناور بعضی از دریانوردان خارجی مشغول به کارهستند. شرکت‌های ایرانی که این شناورها را خریداری کردند، ترجیح دادند از خدمه خارجی استفاده کنند که آن هم براساس مقررات جمهوری اسلامی ایران است تا ضمن تکمیل آموزش، به مرور مجموع نیروها ایرانی باشد اگرچه استفاده از نیروی فنی خارجی منع قانونی هم ندارد.
وی درباره محصول نهایی صید این کشتی‌ها هم گفت: همه صید در ساحل ایران تخلیه و در مراکز فرآوری ایرانی فرآوری و تبدیل به پودر ماهی می‌شود و اگر در مراحل بعد بخواهند محصولات فرآوری شده صادر شود. باز هم طبق مقررات گمرک ایران است.
وی گفت: نکته مهمتر این است که حدود 2000 نیروی شاغل در این شناورها تنها 30 درصد آن از نیروهای فنی خارجی بودند که این شناورها هم ملزم بودند با یک برنامه‌ریزی آموزشی به مرور این درصد را کاهش دهند تا این عدد تا 15 اسفند ماه سال جاری به کمتر از 15 درصد برسد که از شهریور ماه به این طرف هر ماه 20 درصد کاهش یافته است و پس از 15 اسفند جاری شناورها مجاز هستند در حد 2 یا حداکثر 3 نفر با توجه به تخصص نیرو مثل کاپیتان، موتوریست، سر صیاد خارجی بمانند تا نیروی کار ایرانی از تجارب آنها استفاده نمایند.
صالحی ادامه داد:در واقع در پایان امسال عملاً هر شناوری که 20 تا 24 نفر نیرو دارد،تنها 2 نیروی فنی و متخصص آن خارجی خواهد بود که آن هم بعدها باید برای آموزش نیروهای ایرانی حضور داشته باشند.این آمار رقم وحشتناکی نیست که عده‌ای هر کشتی‌ها و ملوانانی و کارگران آنها را خارجی معرفی کنند درحالی که همه از کارکنان بومی عمدتاً ساحل نشین استان‌های جنوبی کشور ما هستند و از ابتدای سال آینده ما عملاً نیروی فنی خارجی هم نخواهیم داشت اما دقت کنید این روند ادامه‌داری است و یک شبه نمی‌توان همه نیروهای فنی را جایگزین کرد.
وی درباره تاثیر برداشت این ریز ماهی‌ها در کاهش صید ماهی‌های استخوانی صیادان جنوب کشور هم گفت:
این برداشت ریز ماهی‌ها هیچ تاثیری در برداشت ماهی‌های استخوانی ندارد زیرا تنها 10 درصد حجم شناسایی شده برداشت می‌شود.
صالحی افزود:گونه‌هایی که در اعماق زندگی می‌کنند هیچ تاثیری در غذای ماهیان استخوانی که در سطح زندگی می‌کنند ندارند. محدوده صید شناورهای کرال برای اعماق دریاست درحالی که با صید سنتی ما تلاقی ندارند. این شناورها تماماً به سیستم ماهواره‌ای مجهز هستند که از ساحل و حتی از بندرعباس و تهران کنترل می‌شوند که دقیقاً مشخص می‌شود که هر شناوری در کجای دریا مستقر است.
رئیس سابق شیلات ایران گفت: باز هم از آذر ماه برای همه این شناورها با همکاری اتحادیه صیادی استان و با استفاده از ظرفیت نظام مهندسی، ما ناظر مقیم هم روی تک تک این شناورها مستقر کردیم. یگان حفاظت شیلات هم در نقطه حضور دارد و هم در ساحل، در مناطق جنوب هم این یگان در سال جاری تقویت شدند و اگر شناوری از محدوده صید تخلف کند و وارد محدوده کمتر از 12 مایلی صید شود و یا ترکیب صید شناوری دارای مشکل باشد؛ براساس اختیاری که شیلات استان دارد و همه این نظارت‌ها هم در استان و شهرستان متمرکز است، مالک شناور متخلف تا سه ماه جریمه می‌شود که شناور او تا سه ماه در فصل صید نباید به دریا برود و اگر تخلفش استمرار داشته باشد به دادگاه معرفی می‌شود.در این مورد بارها شناورهای متخلف هم جریمه و محکوم شدند و ممکن است این اختلافات مربوط به همین تخلف‌ها باشد که به شبکه‌های مجازی منتقل شد و یک یا دو مورد به همه شناورها تعمیم داده شده است.
صالحی ادامه داد: ذخیره‌ای از فانوس ماهیان در اختیار ایران است که دنیا به شدت عاشق داشتن این ذخیره برای خودش است. ذخیره‌ای که برای توسعه آبزی پروری گرمابی و سردآبی و گام بلند پرورش میگو در داخل کشور از آن استفاده می‌کنیم.پرورش دهندگان ماهی ما نیاز به پودر ماهی دارند. همه استخرهای پرورش ماهی در داخل کشور به این پودر ماهی نیاز دارند و اگر ما نتوانیم از این ذخیره عظیم برداشت کنیم در این اوضاع و احوال تحریم و مشکل اختصاص ارز برای واردات این محصول از خارج، چرا عده‌ای اجاره می‌دهند یک یا دو مورد تخلف به همه عملکردهای هزاران شناور آسیب وارد سازد؟
وی درباره مشکل اقناع مخالفان هم گفت: ما باید ذخیره خود در دریای عمان را حتماً برداشت کنیم و اگر در خیابان هم یک خودرو از چراغ قرمز عبورکند، همه خودروها به پارکینگ فرستاده نمی‌شوند، اینها نکات ظریفی است. قانون موظف است با متخلف برخورد کند نه با همه کسانی که سالم کار می‌کنند. اصل کار منافع ملی است اصل کار ذخایر ارزشمند ما در دریای عمان است که اگر دریافت نکنیم مجبوریم از سایر کشورها خریداری کنیم.
وی ادامه داد: البته مراحل صید فانوس ماهیان هم به مرور تکمیل شده و از 50 درصد اکنون به 80 تا بعضاً 90 درصد صید قانونی رسیده است که پیشرفت بسیار مهمی است و مهم این است که این‌ها با صیادان سنتی ما صیدگونه مشترک نداشته باشند.
وی گفت: در سال گذشته در استان هرمزگان 277 هزار تن صید فانوس ماهیان داشتیم درحالی که صید ماهی خوراکی همه شناورهای فانوس 2000 تن بوده است. شما این 2 هزار تن را با آن 277 هزار تن مقایسه کنید اصلاً عددی نیست؛ اما مخالفان این 2 هزار تن را می‌گویند اما آن 277 هزار تن را کتمان می‌کنند.
مهندس صالحی افزود: یا در جنوب کشور در خلیج فارس و دریای عمان ما 690 هزار تن صید فانوس ماهی داشتیم صید ماهی خوراکی کشتی‌های صید فانوس ماهیان و سایر شناورها 27 هزار تن شد.
وی درباره سیاسی کاری برخی از مخالفان هم گفت: من درباره این مساله که ممکن است این موضعگیری‌ها سیاسی باشد قضاوت نمی‌کنم ولی باید متخصصان در هر زمینه‌ای اظهارنظر کنند.یا مخالفی می‌آید و می‌گوید ما ذخایر را از بین بردیم درحالی که چنین نیست دنیا برنامه‌های ما را می‌بیند. ما عضو سازمان «ماهیگیری جهانی مسئولانه» هستیم که از زیرمجموعه سازمان خواربارجهانی- فائو-است. آنها می‌آیند بازدید و بررسی می‌کنند یا از مجموعه تن ماهیان اقیانوس هند می‌آیند صید ما را بررسی می‌کنند و خودشان اعلام می‌کنند که پایبندی ما از متوسط جهانی در صید مسئولانه، بالاتر است.
وی گفت: در ماهیان خاویاری کارشناس سازمان نجات جانوران دریایی در معرض انقراض (سایتس) می‌آید، بررسی می‌کند و رسماً اعلام می‌کنند ایران ماهیان خاویاری را از خطر انقراض نجات داده است. آن‌ها دقیقاً رفتار ما را براساس علمی بررسی می‌کنند و چون مجموعه کشورهای جهان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند بی‌طرفانه می‌گویند.
وی درباره سطح اشتغالزایی صید فانوس ماهیان برای جوانان جویای کار جنوب کشور هم گفت: فائو درباره صید فانوس ماهی‌ها هم تعریف دارد که به ازاء هر نفری که در دریا به صید مشغول است بسته به این که این صید که به ساحل می‌رسد چند مرحله فرآوری می‌شود به ازای هر صیاد 3 یا 4 و یا حتی 5 شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کند این 2000 نفری که به صید فانوس در جنوب مشغول هستند که گفتیم درپایان امسال فقط 5 درصد آنها غیرایرانی خواهند بود حدود 8 – 7 هزار نفر در ساحل از صید آنها برای خود شغل دارند تا این ماهی‌ها حمل و فرآوری شود؛ چرا این را نمی‌بینید؟
وی درباره علت استعفای خود از شیلات هم گفت: من در این مدتی که مسئولیت شیلات را گرفتم 2 مرتبه برای جراحی در بیمارستان بستری شدم یکبار ستون فقراتم جراحی شد و پزشکان به من توصیه کردند کمتر بنشینم و بعد از آن جراحی از «بریس» استفاده می‌کنم و اگر «بریس» نبندم، یکساعت هم نمی‌توانم روی صندلی بنشینم اما چون خود را مدیون ملت نظام، شهدا و ایثارگران می‌دانم، خود را موظف این دردها را تحمل کرده ام. اما استفاده طولانی مدت از «بریس» سبب شده استخوان‌های پائین کمرم دچار پوکی شود و عضلاتم به طور کلی از بین برود که دردها را بسیار شدیدتر کرده بود.از مدت‌ها قبل و حتی یکسال پیش از مهندس حجتی وزیر محترم جهاد کشاورزی خواستم یک فرد جوان را به جای من بیاورند تا من کنار باشم. ایشان گفت که حالا شما عجله نکن کارهایت را کمتر کن درحالی که نمی‌شود من در روز مجبورم 16 ساعت روی صندلی بنشینم که سلامتی مرا کاملا به خطر انداخته است.
مهندس صالحی ادامه داد: تا این که نهایتاً من از شهریور ماه به دلیل درد غیرقابل تحمل بعد از چندین بارشفاهی، 2 بار هم استعفا را مکتوب کردم و گفتم از این تاریخ دیگر نمی‌آیم. دو ماه بود که به اندازه 2 هفته نتوانستم سر کار بروم یا جز یک سفر کوتاه به سمنان، به هیچ یک از استان‌ها سفر نکردم چون پزشکان اجازه کار و سفر را به من نمی‌دادند. بالاخره آقای وزیر لطف کردند و استعفای مرا پذیرفتند.
وی گفت: در محل شیلات هم در کنار اتاق کار، اتاقی با تخت داشتم که با نظر پزشک من مجبور به استراحت بودم درحالی که روزهایی می‌شد من 10 تا 12 ساعت نمی‌توانستم استراحت کنم و این خیلی بی‌انصافی است که عده‌ای بگویند من برکنار شدم.من افتخارم این بود که از مهندسی جنگ به شیلات آمدم. افتخارم این است که از رزمندگان در فاو و دیگر عملیات با زدن خاکریزها، جاده‌ها و اسکله‌ها دفاع می‌کردیم. افتخار می‌کردیم نگهبان جان سپاهی‌ها، ارتشی‌ها و بسیجی‌ها در دفاع مقدس باشیم امروز هم افتخار می‌کنیم و با توضیحی که برای بزرگواران سپاهی در جنوب می‌دهیم آنها نیز حرف‌های ما را می‌پذیرند و اقناع می‌شوند.
*علیرغم این که جمعیت ایران حدود سه برابر شده، مصرف سرانه آبزیان از حدود یک کیلوگرم در سال 1357 به بیش از 11 کیلوگرم در سال 1396 افزایش یافته است
*به ازاء هر نفر که در دریا به صید "فانوس ماهیان" مشغول باشد 3 یا 4 و یا حتی 5 شغل غیرمستقیم در ساحل ایجاد می‌شود
*من درباره این مساله که ممکن است مخالفت با صید «فانوس ماهیان» سیاسی باشد، قضاوت نمی‌کنم ؛ اما معتقدم فقط متخصصان باید در این زمینه اظهارنظر کنند
*علت استعفای من از شیلات این بود که در مدت مسئولیت کاری، بابت آسیب‌های قطع نخاع در دوران دفاع مقدس دو بار جراحی و در بیمارستان بستری شدم و اگر «بریس» نبندم، یکساعت هم نمی‌توانم روی صندلی بنشینم. اما چون خود را مدیون ملت، نظام، شهدا و ایثارگران می‌دانم، این دردها را تحمل کرده ام
* استفاده طولانی مدت از «بریس» سبب شده استخوان‌های پائین کمرم دچار پوکی شود و عضلاتم به طور کلی از بین برود که دردها را بسیار شدیدتر کرده بود
* در کنار اتاق کار، اتاقی با تخت داشتم که با نظر پزشک من مجبور به استراحت بودم ؛اما روزهایی می‌شد که 10 تا 12 ساعت نمی‌توانستم استراحت کنم و این خیلی بی‌انصافی است که عده‌ای بگویند من برکنار شدم!
*افتخارم این بود که از مهندسی جنگ به شیلات آمدم. افتخارم این است که برای رزمندگان در مناطق عملیاتی با زدن خاکریزها، جاده‌ها و اسکله‌ها دفاع می‌کردیم. افتخار می‌کردیم نگهبان جان سپاهی‌ها، ارتشی‌ها و بسیجی‌ها در دفاع مقدس باشیم امروز هم افتخار می‌کنیم و با توضیحی که برای بزرگواران سپاهی در جنوب می‌دهیم آنها نیز حرف‌های ما را می‌پذیرند و قانع می‌شوند
*از حدود 92 فروند شناورفعال برای صید فانوس ماهیان، در 30 فروندشناور بعضی از دریانوردان خارجی به عنوان کاپیتان، موتوریست، سر صیاد خارجی هستند. این شناورها هم ملزم شدند با یک برنامه‌ریزی آموزشی به مرور این درصد را کاهش دهند و تا 15 اسفند ماه جاری نیروی خارجی به کمتر از 15 درصد برسد آنها افراد متخصصی هستند که در این کار جدید دریایی نیروی کار ایرانی از تجارب آنها استفاده می‌نمایند
سایر اخبار این روزنامه
نمایشگاه‌های بهاره تهران از امروز برپا می‌شود جهانگیری: تاکید بر تصویب اف‌ای‌تی‌اف به خاطر نیاز کشور است سخنگوی وزارت امور خارجه: هیات عالی رتبه اروپا درباره سازوکار ویژه مالی به ایران می‌آید در همایش انتخاب ملی بزرگترین اجلاس استراتژی‌های توسعه خدمات، تولیدات و صادرات برترین شرکت‌های ایران صورت گرفت کسب چهار افتخار و موفقیت بزرگ برای ذوب آهن اصفهان فعالان بانکی اعلام کردند: نپذیرفتن FATF منافع ملی را با مشکل مواجه می کند با حضور رئیس جمهوری؛ خط آهن قزوین - رشت 15 اسفند افتتاح می‌شود انتشار جزئیات بیشتری از دیدار تیرماه هیات دولت؛ رهبر انقلاب: منتظر این و آن نباشید - کار را در محدوده مقدورات کشور با جدیت دنبال بکنید دکتر ظریف در جمع کارکنان وزارت خارجه: دنیا باید احساس کند حرف وزارت خارجه حرف کل کشور و حاکمیت است مهندس حسن صالحی رئیس سابق سازمان شیلات ایران در مصاحبه اختصاصی با روزنامه جمهوری اسلامی: تولید آبزیان در ایران طی 40 سال اخیر 40برابر شده است نمایشگاه‌های بهاره تهران از امروز برپا می‌شود سامانه بلیت الکترونیک موزه‌ها در 3 استان فعال شد نرخ‌ها در بازار ارز و سکه کاهش یافت بازخورد کارنامه سیاه آمریکا در عراق