گاردین: اختلافات سلمان و پسرش افزایش یافته است

سرویس بین الملل جوان آنلاین:  روزنامه گاردین روز چهار شنبه در گزارشی درباره اختلافات در خاندان سعودی به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «مشخص شده است که طی هفته‌های اخیر، ملک سلمان و فرزندش محمد در سیاست‌های کلان کشور، نظیر جنگ یمن به اختلاف برخورده‌اند».
این منبع گفته، این اختلافات از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه شدت گرفته است. تنش‌ها زمانی به اوج رسیده که در اواخر فوریه شاه سعودی به مصر رفت و در آنجا یکی از مشاورانش به او خبر داد، احتمال وقوع تحرکاتی علیه او وجود دارد. طبق این گزارش، اطرافیان او به قدری در خصوص تهدید احتمالی مضطرب بودند که تیم امنیتی ملک سلمان را با ۳۰محافظ دست‌چین شده در وزارت کشور تعویض کردند.
این حرکت در پاسخ به نگرانی در خصوص وفاداری برخی از اعضای تیم امنیتی تعویض شده به بن‌سلمان انجام شد. مشاوران ملک‌سلمان، کارکنان امنیتی مصری را نیز که در این کشور از وی محافظت می‌کردند مرخص کردند. به گفته این منبع، کدورت پدر و ولیعهد زمانی واضح‌تر شد که هنگام بازگشت ملک سلمان از مصر، بن‌سلمان به استقبالش نرفت.
ولیعهد که طبق آداب و رسوم، در غیاب ملک‌سلمان جانشین وی است، دو تغییر عمده در کارکنان ایجاد کرد. یکی از این تغییرات، گماشتن یک زن به‌عنوان سفیر عربستان در امریکا و دیگری منصوب کردن برادر تنی خود (خالد) به عنوان معاون وزیر دفاع بود. تغییر دوم موجب تمرکز قدرت در یک شاخه از خاندان حاکم شد. این کار که بدون اطلاع ملک‌سلمان انجام شد، خشم وی را برانگیخته است.


در عربستان سعودی، معمولاً تمامی قرارداد‌ها با نام شاه اعلام عمومی می‌شود، اما در ۲۳ فوریه، روی حکم‌های صادر شده «جانشین شاه» نوشته شده بود.
به گفته فردی متخصص، عنوان «جانشین شاه» دهه‌ها بود که استفاده نشده بود. به گفته منبعی آگاه، شاه و همراهانش از طریق تلویزیون در جریان تغییرات انجام شده قرار گرفتند. طبق این گزارش، ملک‌سلمان در تلاش است آسیب‌های وارده به حکومتش پس از قتل خاشقجی را ترمیم کند. حامیان شاه او را به تصمیم‌گیری بیشتر در امور کشور سوق می‌دهند تا از قدرت یافتن بیشتر ولیعهد جلوگیری شود. این منبع آگاه به گاردین گفت که این دو در زمینه سیاست خارجی هم اختلافات چشمگیری دارند، مانند رفتار با اسیران جنگ یمن و پاسخ سعودی‌ها به اعتراضات «الجزایر» و «سودان». ملک‌سلمان اظهار داشته با رویکرد‌های ولیعهد در سرکوب معترضان مخالف است.
بروس ریدل، مدیر پروژه اطلاعاتی «بروکینگز» در این‌باره گفت: «از یک ولیعهد سالم انتظار می‌رود از پدرش در بازگشت از سفری خارجی استقبال کند، این کار نشانه احترام و یکپارچگی دولت است. خانواده سلطنتی به دقت بررسی خواهد کرد که معنی این کار چه بوده است.»