آغاز عملیات اجرایی کارخانه گندله‌سازی شهرستــان خـرامــه

  احداث کارخانه گندله‌سازی گهر فرزانگان خرامه با سفر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به شهرستان خرامه و کلنگ‌زنی این واحد رسما شروع شد. 
در این مراسم که با همراهی جناب آقای دکتر اسماعیلی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی‌، مدیران و معاونان وزارت صمت‌، ریاست محترم کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌، معاون محترم استاندار فارس‌، مقامات و مسوولان شهرستان خرامه‌، مدیر عامل محترم شرکت گلگهر سیرجان و تعدادی از معاونین و مدیران محترم صنایع و معادن کشور برگزار شد‌،
  ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت: این کارخانه با مشارکت ایمیدرو، گل‌گهر و شرکت فرزانگان فارس نیکو احداث خواهد شد و ۴۳ درصد سهام آن متعلق به شرکت گل‌گهر است و عقد قرارداد آن نیز از طریق مناقصه بین‌المللی با مشارکت شرکت فکور صنعت و ان اف سی چین انجام شده است.
 وی افزود: این کارخانه در زمینی به مساحت یکصد هکتار در جنوب شهرستان خرامه احداث می‌شود و میزان قراردادEPC آن صد و پنج میلیون یورو بعلاوه یکصد و پنجاه و چهار میلیارد تومان است. مدت اجرای آن از زمان قرارداد در بهمن ماه ۹۷ به مدت ۳۶ ماه برآورد شده است.


در ادمه مدیر عامل شرکت گهر فرزانگان خرامه ضمن عرض خیرمقدم و خوشامدگویی به مدیران و مسوولان‌، گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه و اقدامات انجام شده تاکنون ایراد داشتند. آقای مهندس فتحی اعلام کردند‌: این پروژه در مدت زمان کوتاهی موفق به اخذ مجوزهای قانونی مربوطه از نهادهای مسوول دولتی شده و طی برگزاری مناقصه‌، کل پروژه را به صورت EPC به شرکت مهندسی فکور صنعت تهران‌ که یکی از شرکت‌های پیشرو در صنعت گندله و فولاد می‌باشد‌، واگذار کرده است. این پیمانکار قرار است با مشارکت شرکت NFC چین و تکنولوژی شرکت پریمتالز اتریش نسبت به احداث کارخانه تولید گندله سنگ آهن به ظرفیت ۵/۲ میلیون تن در سال طی مدت ۳۶ ماه اقدام کرده و هم‌اکنون در فاز مهندسی پروژه‌، تجهیز سایت و عملیات خاکبرداری است. 
داریوش اسماعیلی نماینده مردم شهرستان‌های خرامه، کوار و سروستان در مجلس نیز در رابطه با احداث این کارخانه گفت: کارخانه گندله‌سازی خرامه با مشارکت ایمیدرو به میزان ۱۷ درصد، شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر که بزرگترین تولید‌کننده کنسانتره و گندله کشور است به میزان ۴۳ درصد و شرکت فرزانگان فارس‌نیکو به میزان ۴۰ درصد ساخته خواهد شد. اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه روند طبیعی شروع پروژه‌های بزرگ در کشور تا زمان کلنگ‌زنی و اجرای عملیات ساخت به طور متوسط حدود پنج سال طول می‌کشد گفت: خوشبختانه در رابطه با کارخانه گندله‌سازی خرامه این روند فقط چهار ماه طول کشید و در این مدت توانستیم تمام مجوزهای لازم را اخذ کنیم که این پدیده در کشور کم‌نظیر است و می‌تواند الگوی خوبی برای استان و کشور باشد.
 وی همچنین از همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مسوولان استانی و پیگیری مدیران شهرستان تشکر و اظهار امیدواری کرد که در طول اجرای عملیات ساخت کارخانه روند پیگیری و همکاری در ساخت ادامه‌دار باشد و در پایان بازه زمانی ۳۶ ماهه این واحد افتتاح شود و به بهره‌برداری برسد. 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به اعتبار مورد نیاز احداث این واحد اشاره کرد و گفت: کارخانه گندله‌سازی گهر فرزانگان خرامه در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان ساخته می‌شود که برای بیش از ۸۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد. 
در این مراسم وزیر محترم صنعت‌، معدن و تجارت با تاکید بر اهمیت حفظ و توسعه تولید و ایجاد درآمدهای غیرنفتی اظهار داشتند‌: بخش معدن توان ایجاد درآمد ۲۰ میلیارد دلار در سال داشته که مبلغ قابل توجهی برای کشور محسوب می‌شود لذا تمامی مدیران و مسوولین ذیربط در این زمینه موظفند با همت بالا در حفظ و توسعه بی‌دریغ این صنعت تلاش کرده و از سرمایه‌گذاران و مجریان این طرح‌ها حمایت کامل کنند. 
وی با اشاره به محرومیت‌های ایجاد شده ناشی از خشکسالی و آسیب‌های وارده به اقتصاد منطقه ضمن سپاس از تلاش‌های ارزشمند جناب آقای دکتر اسماعیلی در بهبود اوضاع شهرستان خرامه افزود‌: امروز می‌تواند روز پایان محرومیت در خرامه باشد چرا که با احداث این کارخانه و سایر کارخانجات دیگر که در برنامه توسعه منطقه است‌، زمینه ایجاد اشتغال مستقیم برای حداقل ۲۰ درصد خانوارهای ساکن در خرامه فراهم و بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی سالانه که تاثیر شگرفی حتی در اقتصاد استان فارس هم دارد‌، ایجاد خواهد شد.