بررسی‌های نیویورک‌تایمز مشخص کرد اتهام آتش‌زدن محموله کمک‌های انسان‌دوستانه توسط ماموران دولتی ونزوئلا، بی‌اساس بوده است

وقتی قرار است یک دستمال کاراکاس را به آتش بکشد
بررسی ویدئوهای لحظه آتش‌گرفتن تریلی‌ها نشان می‌دهد، پارچه مشتعل کوکتل‌مولوتوف یکی از معترضان، تصادفاً روی بار تریلی‌ها می‌افتد و آتش را رقم می‌زند
همدلی| گروه سیاسی: چند روز پیش درگیری مرزی مشهوری بین معترضان به نیکولاس مادورو و ماموران دولت او، حول محموله‌هایی که به عنوان کمک‌های انسان‌دوستانه راهی ونزوئلا شده بودند در گرفت. در حالی که ماشین‌ها روی پل مرزی متوقف شده بودند، با تقابل مردم معترض و نیروهای دولتی مواجه شد اما در این میان، یکی از تریلی‌ها آتش گرفت و با گسترش آتش به ماشین‌های دیگر، محموله کمک‌ها طعمه حریق شد. رسانه‌ها و پس از آن بلافاصله مقامات آمریکایی ماموران پلیس ونزوئلا را، با دستور مادورو، عامل آتش‌زدن به محموله‌ها عنوان کردند و اقدام او در آتش‌زدن کمک‌ها را به شدت محکوم کردند. کمی بعد، مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا دور تازه‌ای از تحریم‌ها را نیز علیه مقامات ونزوئلا اعلام کرد.
اما بررسی‌های نیویورک‌تایمز روی تصاویری که از صحنه درگیری به دست آمده نشان می‌دهد که برخلاف موج محکومیت‌های مقامات آمریکایی شامل جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه و مارکو روبیو، سناتور ایالت جنوبی فلوریدا علیه مادورو بابت صدور دستور آتش‌زدن محموله‌ها، این نه ماموران پلیس که یکی از معترضان بوده‌است که باعث سوختن ماشین‌های کمک شده است، آن هم به شکل تصادفی.


ویدئویی که نیویورک‌تایمز در نتیجه بررسی‌های خود منتشر کرده نشان می‌دهد، در روایتی که آمریکایی‌ها و کلمبیایی‌ها به آن تکیه کرده‌اند، حرکت یکی از ماموران پلیس به سمت یکی از تریلی‌ها دیده می‌شود و حدود ۱۳دقیقه بعد، شروع آتش در تصویر به نمایش گذاشته می‌شود. این تنها نشانه مشخصی است که به عنوان شاهد اتهام ماموران دولت مادورو مطرح شده است.
خبرنگاران نیویورک تایمز اما با دستیابی به یک ویدئوی دیگر از صحنه و تطبیق و بررسی بیشتر روی ویدئوی اولیه مشخص کرده‌اند که دقیقه‌ای پیش از آغاز آتش، یکی از معترضان از نزدیکی تریلی‌ها دو کوکتل‌مولوتوف به سمت ماموران پرتاب می‌کند. پارچه مشتعل یکی از بطری‌ها، در حال پرتاب از بطری خارج شده و روی بار یکی از تریلی‌ها که با پارچه‌ای پوشانده شده است می‌افتد که کمی بعد است که اولین شعله‌های آتش در تصاویر تلویزیونی دیده می‌شود.
نکته دیگری که در ویدئوی نیویورک‌تایمز جلب توجه می‌کند این است که بعد از گسترده‌شدن آتش به سمتی که در محدوده دید ماموران و مردم قرار می‌گیرد، ماموران پلیس به حرکت به سمت مردم از آن‌ها می‌خواهند درگیری را تمام کنند تا به آتش رسیدگی شود، هرچند کاری از کسی برنمی‌آید و بارهایی که با پارچه‌ها و مواد قابل‌اشتعال پوشانده شده‌اند، آتش می‌گیرند.
در روایت نیویورک‌تایمز از این واقعه به این نکته اشاره شده است که مقامات آمریکایی به سرعت و بدون اینکه منتظر شواهد و قرائن مشخص برای اتفاقات باشند، بلافاصله و از روی ادعاهای اولیه قضاوت نهایی را انجام داده و به محکومیت دولت مادورو می‌پردازند.
ونزوئلا در ماه‌های گذشته در نتیجه ترکیبی از سوءمدیریت اقتصادی مادورو و تحریم‌های خارجی در یک بحران اقتصادی به سر می‌برد که با بازداشت و برخورد مادورو با منتقدانش در آستانه انتخاباتی که در صحت برگزاری آن تشکیک جدی وارد شده است، به یک بحران سیاسی جدی تبدیل شد. چند هفته پیش، خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا با پشتیبانی مخالفان مادورو که تصدی سمت ریاست‌جمهوری توسط او را مشروع نمی‌دانند، با استناد به قانون مربوط به خالی‌بودن جایگاه رئیس‌جمهور خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا تا زمان برگزاری انتخابات اعلام کرد و بلافاصله با حمایت آمریکا و کلمبیا و چند کشور دیگر مواجه شد که در ادامه مخالفت کشورهایی مثل روسیه، چین و ایران را به دنبال داشت. تقابل بین دو رئیس‌جمهور همچنان در ونزوئلا در جریان است.