سال 97 برای اهالی سینما با جنجال افزایش قیمت بلیت‌های سینما به پایان رسید پرواز سینما در ارتفاع 20 هزار تومانی!

همدلی| گروه فرهنگ و هنر: «از همکارانم تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و سینماداران محترم تقاضا دارم، علی‌رغم افزایش سرسام‌آور کلیه هزینه‌های تولید، توزیع و اکران، عدم تغییر قیمت بلیت سینما در ابتدای سال‌ نو را به مردم عیدی داده و اجازه دهیم در ایام نوروز سینما ارزانترین تفریح برای همه باشد.» این توئیت سید محمود رضوی است؛ تهیه کننده نام‌آشنای سینمای ایران که فیلم های موفقی چون «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «دارکوب» را در کارنامه دارد. زمزمه اش دوباره راه افتاده می خواهند قیمت بلیت سینما را افزایش دهند، احتمالا بشود 20 هزار تومان؛ اتفاقی که به احتمال زیاد از تعداد جماعت سینمارو کم می کند.
30 درصد مردم اصلا به سینما نرفته‌اند
بنا بر نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ISPA) در اسفند سال جاری، ۳۰.۲ درصد مردم ایران تاکنون به سینما نرفته اند، ۲۲ درصد پاسخگویان اعلام کرده اند آخرین باری که به سینما رفته اند کمتر از یک سال پیش بوده است، ۱۰.۴ درصد اعلام کرده اند آخرین بار بین یک تا ۳ سال پیش به سینما رفته اند و ۳۷.۵ درصد از پاسخگویان اعلام کرده اند از آخرین باری که به سینما رفته اند حداقل بیش از ۳ سال می گذرد. حالا می خواهند حداقل 5 هزار تومان بگذارند روی قیمت بلیت.
افزایش قیمتِ منطقی، منصفانه است


رضوی پای توئیتش، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه زاده، ‎معاون نظارت و ارزشیابی این سازمان را «مِنشِن» کرده تا شاید تجدید نظری صورت بگیرد در تصمیمات. ‎ابراهیم داروغه‌زاده درباره تعیین قیمت بلیت سینماها در سال جدید گفت‌وگویی انجام داد و به ایسنا گفت: «هزینه‌های تولید فیلم و هزینه‌های سینماداری افزایش زیادی داشته و افزایش قیمت بلیت سینما در حد منطقی و منصفانه اجتناب‌ناپذیر است.»
‎او ادامه داد: «بنابراین احتمالاً با افزایش قیمت بلیت سینماها روبرو خواهیم بود، ولی افزایش قیمت نباید به نحوی باشد که مخاطب سینما ریزش پیدا کند، بلکه باید طرحی پیاده شود که هم مشکلات اقتصادی سینما تا حدی مرتفع شود و هم با ریزش مخاطب مواجه نشویم. برای این منظور در اولین جلسه شورای صنفی (دوشنبه، ۲۷ اسفندماه) این موضوع طرح و بررسی خواهد شد و پیشنهاد شورا تقدیم رئیس سازمان سینمایی خواهد شد.»
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ادامه داد: «نباید فراموش کنیم که کماکان ارزان‌ترین سرگرمی برای خانواده‌ها سینماست، با اینکه سینما صنعت گرانی است و در همین کشور خودمان با وجود همه مشکلات اقتصادی، قیمت بلیت تئاتر و موسیقی افزایش پیدا می‌کند و مخاطب خوبی هم دارند.»
سینما با تئاتر و موسیقی فرق دارد
البته داروغه زاده ظاهرا توجه نکرده نمایش های تئاتر و کنسرت های موسیقی برخلاف سینما، مخاطب عام را هدف نمی گیرند و دایره تماشاگران‌شان به قشر مرفه و حداقل متوسطِ رو به بالا خلاصه می شود و اتفاقا بخش قابل توجهی از سینماروها را نیز همین جمعیت تشکیل می دهد ولی افزایش قیمت بلیت سینما بیش از هر قشری، طبقه کم‌درآمد را متضرر می کند و به قول داروغه زاده، ارزان‌ترین سرگرمی را از کف آنها بیرون می کشد چرا که در این صورت تماشای یک فیلم در سینما برای خانواده ای 4 نفره، 80 هزار تومان فقط هزینه بلیت در بر دارد که به انضمام هزینه رفت و آمد و تنقلات، تا 150 هزار تومان بالا می رود. طبیعی است پدری با دریافتی نهایتا 2 میلیون تومان در ماه (البته بسیاری از مردم همین قدر نیز دریافتی ندارند) با یک بار سینما رفتنِ خانوادگی در تامین مخارجِ روزهای باقی مانده ما دچار مشکل شود.
پای منافع شخصی در میان است؟
عده ای نیز هستند که منافع برخی از دست اندرکاران سینما را در این میان جست و جو می کنند. شنیده ها از تلاش های پنهانی تعدادی از تهیه کنندگان و سینماداران مشهور و صاحب نفوذ برای تصویب قیمت بلیت 20 هزار تومانی حکایت دارد. البته سینما نیز مانند هر اتفاق و پدیده دیگری در کشور تحت تاثیر نوسان ارزی و فراز و نشیب های اقتصادی قرار می گیرد. برخی معتقدند دولت باید وارد عمل شود و از افزایش قیمت بلیت ها جلوگیری کند اما مخالفانی هم هستند که از اولویت های مهم تری صحبت می کنند و تامین نیازهای اساسی را مهم تر از فیلم دیدن و دغدغه فرهنگی می دانند.