آماده باش خوزستان

آرمان- گروه اجتماعی: بحران سیل هنوز در خوزستان ادامه دارد، 6 شهر سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سیدنعیم همچنان تخلیه هستند و امدادرسانی به آنها به منظور جلوگیری از تخریب اثرات سیل ادامه دارد. خوزستان هنوز در شرایط اضطرار قرار دارد و گفته می‌شود ساماندهی این استان پراهمیت مرزی کشورمان در دستور کار است. با تاکید شریعتی استاندار خوزستان عده بی‌شماری از زنان و کودکان از شهر به مناطق امن منتقل شده‌اند و عده‌ای از جوانان به منظور امدادرسانی در کنار سایر عوامل اجرایی حضور دارند. در عین‌حال، از زمان وقوع سیل تاکنون 174 روستا به‌صورت کلی و جزیی در این استان تخلیه شده و طبق آخرین آمارها،43ارودگاه اضطراری برپا شده است که درآنها 30‌هزار نفر اسکان یافته‌اند. گفته می‌شود،تعدادی از روستاهای شوش، اهواز، شوشتر، کارون و حمیدیه به زیر آب رفته و شهرستان‌های دشت آزادگان، هویزه و باوی نیز در معرض سیلاب هستند.
ارائه خدمات استانداری تهران در سوسنگرد
به‌دنبال تدابیری که مسئولان ملی و استانی برای خوزستان اندیشیدند روز گذشته محمد تقی‌زاده معاون فنی و عمرانی استانداری تهران نیز اعلام کرد که خدمات استانداری تهران در شهر سوسنگرد ارایه می‌شود. این اقدام با معرفی استان تهران به‌عنوان معین استان خوزستان صورت گرفت. بر همین اساس نیز روز گذشته 50 دستگاه کمپرسی، 20 دستگاه لودر و بیل مکانیکی از سوی استانداری تهران در منطقه سیل زده خوزستان و شهر سوسنگرد وارد عمل شد تا شهر از وضعیت بحرانی خارج شود. محمدتقی زاده معاون فنی و عمرانی استانداری تهران همچنین درباره وضعیت استان خوزستان خبر داد که دبی رودخانه کرخه که از کنار شهرها می‌گذرد 1200 مترمکعب در ثابنه است که با پیش بینی‌های صورت گرفته در صورتی که آب تخلیه نشود به 2400 متر مکعب در ثانیه خواهد رسید که بحران بزرگی را ردر شهر ایجاد خواهد کرد. این مقام مسئول نیز به مانند استاندار خوزستان وضعیت استان را بحرانی دانست و تاکید کرد: استانداری تهران در کنار سایر خدمات امدادرسان تمام تلاش خود را خواهد کرد تا از ورود آب به مناطق سکونتگاهی شهری و روستایی منحرف شود.
جاده اهواز- آبادان اسیر سیلاب


اگرچه روز گذشته اعلام شد که شدت بارش‌ها در استان کاهش یافته است اما همچنان وضعیت در خوزستان اضطراری است. سیلاب روز گذشته بخشی از جاده اهواز- آبادان را نیز فراگرفت و این وضعیت به‌دلیل طغیان رودخانه کارون رخ داد. با اینحال این امر تداوم نداشت و به گفته عباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان خوزستان سطح آب در جاده اهواز- آبادان پایین آمده است و میزان آبگرفتگی افزایشی بیشتر نخواهد داشت. جاده اهواز - آبادان به طول 100 کیلومتر از جاده‌های مهم ترانزیتی جنوب غرب خوزستان است که منطقه آزاد اروند را به اهواز متصل می‌کند. همچنین طغیان رودخانه کارون روز گذشته موجب شد تا جاده قدیم خرمشهر- اهواز که تحت عنوان جاده امام جعفر صادق شناخته می‌شود بسته شود. بستن این جاده نیز در حدفاصل روستاهای ملحان و خبینه در حوزه استحفاظی اهواز به‌دلیل تهدید سیلاب رخ داد. جاده اندیمشک - شوش - اهواز نیز در پی طغیان رودخانه کرخه از صبح یکشنبه بر روی خودروهای سبک بسته شد و تنها خودروهای سنگین اجازه تردد از این جاده را یافتند.
تهدید جان 40‌هزار نفر
به گفته مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خوزستان، 40‌هزار نفر در خوزستان در معرض سیل هستند. تاکنون به ساکنان 182 روستا و 6 شهر استان خوزستان اخطار داده شده که منازل خود را تخلیه کنند. تعدادی از روستاهای شوش، اهواز، شوشتر، کارون و حمیدیه به زیر آب رفته و شهرستان‌های دشت آزادگان، هویزه و باوی نیز در معرض سیلاب هستند.
ورود سامانه بارشی جدید
هواشناسی نیز اعلام کرده است که از امروز یکشنبه از بعدازظهر در اغلب مناطق کشور به جز شمالغرب و جنوب شرق، افزایش ابر، بارش باران و در برخی ساعات رگبار و رعد و برق و گاهی وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد. هواشناسی برای مناطق سیل خیز هشدار داده است تا تمهیدات لازم در اینباره اندیشیده شود.
پیگیری قصور انسانی در تشدید سیل
در عین حال، حسین معصوم عضو کارگروه شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی به «آرمان» گفته است: خطر سیلاب در مناطق سیل‌زده خوزستان جدی است. مردم هشدارها را جدی بگیرند و برای تخلیه منازل خود در اسرع وقت اقدام کنند. وی در عین حال از پیگیری حقوقی و قضایی عوامل انسان ساخت در بروز سیل خبر داده است و به مردم اطمینان داده که خسارت‌های آنها جبران می‌شود. معصوم تاکید کرده است: مهمترین موضوعی که مردم باید در شرایط بحران‌های طبیعی مدنظر قرار دهند حفظ وحدت و یکپارچگی است که انتظار می‌رود در این قبیل رخدادها یشتر به آن توجه شود.
بازدید سردار سلیمانی از خوزستان
روز گذشته همچنین سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه از مناطق سیل زده شهرستان دشت آزادگان بازدید کرد. وی در جریان این بازدید، اعلام کرد: ملت ایران احساس می‌کنند که مدیون مردم خوزستان و لرستان هستند به همین دلیل خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان این استان‌ها باید ساماندهی شود تا بتوانیم سیلاب را بهتر مدیریت کنیم. و با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود در روزهای گذشته بر حمایت همه جانبه از مردم سیل زده خوزستان تاکید کردند، تصریح کرد: با تمامی ظرفیت‌های خود پای کار آمده ایم. فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ادامه داد: سیلاب جزو بلایای طبیعی بوده و باید با توجه به حجم بارندگی‌های امسال، چنین شرایطی پیش بینی می‌شد. برنامه ریزی دولت باید به‌گونه‌ای باشد تا با چنین حوادثی روبه‌رو نشده و این سیلاب‌ها به مردم آسیبی وارد نکند. وی گفت: بستان ، هویزه ، سوسنگرد ، آبادان و خرمشهر از دژهای کشور هستند و همیشه باید قوی باشند.
صدور رایگان اسناد هویتی سیل‌زدگان
در عین حال سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از صدور اسناد هویتی برای سیل زدگان به‌صورت رایگان خبر داد و گفت: برای افرادی که شناسنامه‌هایشان مفقود شده است، شناسنامه المثنی صادر نمی‌شود بلکه آنها دارای شناسنامه اولیه می‌شوند.