پاسداشت پاسداران




نمایندگان مجلس دیروز لباس سپاه پاسداران را به تن کردند؛ برای اعلام حمایت تمام قد از سپاه در برابر تروریستی دانستن این نیروی مردمی توسط امریکا. تصویر دیروز مجلسی‌های سبزپوش خیلی زود در رسانه‌های بین‌المللی دست به دست شد تا پیامش به همه برسد؛ هیچ کس در تهران تصمیم اخیر امریکایی‌ها را قابل قبول نمی‌داند. این اما فقط اقدام نمادین مجلسی‌ها برای حمایت از سپاه پاسداران بود. آنها در جلسه بعدازظهر اولین قدم عملی خود را هم برداشتند؛ تصویب دو فوریت طرح اقدام متقابل برابر فعالیت‌های تروریستی نیروهای امریکایی. طرحی که از 198 نماینده حاضر در مجلس 189 نفر به آن رأی مثبت دادند تا نشانه‌ای باشد بر آغاز فرایند تصویب مصوبه‌ای که می‌تواند رکورددار حمایت گروه‌های مختلف سیاسی بشود.


 پیام‌های نمایندگان مجلس در حمایت از سپاه
طرح مجلسی‌ها اولین ساعات صبح دیروز در دو جلسه فراکسیون‌های امید و ولایی کلید خورد. هر دو فراکسیون در پی شناسایی نیروهای نظامی امریکا در منطقه در مقام نیروی تروریستی بودند. امیدی‌ها طرح‌شان را با سه فوریت و ولایی‌ها با دو فوریت تهیه کرده بودند. اما نهایتاً هر دو طرح در همدیگر ادغام شدند و تصمیم گرفته شد که برای در اختیار داشتن زمان جهت لحاظ کردن برخی ملاحظات احتمالی، طرح اقدام متقابل علیه امریکا با همان دو فوریت بررسی شود. در نوبت صبح جلسه دیروز هم 203 نماینده مجلس در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، با اشاره به انتقاد ایشان به مجلس در سخنرانی آغاز سال جدید در حرم امام هشتم اعلام کردند: «به جان و دل این انتقاد را پذیرفته و آن را وارد می‌دانیم و متعهد می‌شویم فرزندان شما در مجلس شورای اسلامی جبران این نقصان را کرده و تصمیمات قانونی در خور شأن ملت انقلابی ایران اسلامی را خواهند گرفت.»  اولین دستور کار نوبت عصر دیروز مجلس بررسی دو فوریت طرح اقدام متقابل برابر فعالیت‌های تروریستی نیروهای امریکایی بود. طرحی که در نهایت با رایزنی دو فراکسیون امید و ولایی قرار شد محمد دهقان، عضو فراکسیون ولایی به عنوان طراح به دفاع از آن بپردازد. در این دقایق امیر حاتمی، وزیر دفاع نیز برای اعلام حمایت از طرح مجلسی‌ها در صحن مجلس حاضر شده بود و او نیز چون نمایندگان مجلس لباس سپاه پاسداران را بر تن کرده بود. محمد دهقان در توضیح این طرح گفت: امریکا حامی اصلی تروریسم و تشکیل دهنده‌ گروه‌های تروریستی همچون داعش و النصره است که این برای همه دنیا فاش شده است. نایب رئیس فراکسیون ولایی اقدام امریکا در برابر سپاه را از روی عجز و ناتوانی آنها دانست و گفت: اقدام امریکا کار تبلیغاتی بیش نیست که ما از آن دچار مشکل نمی‌شویم. مجلس و دولت انقلابی و همه‌ مردم در میدان هستیم و ما امروز در مجلس لباس سپاه پوشیدیم تا حمایت خود را اعلام کنیم و فریاد بزنیم که امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.
دهقان با تأکید بر اینکه این طرح به امضای هر سه فراکسیون سیاسی مجلس رسیده است گفت: ما معتقدیم که همه نیروهای تحت فرمان امریکا تروریست هستند لذا طبق این طرح نیروهای نظامی امریکا در منطقه غرب آسیا تروریست هستند و کسانی که به آنها کمک کنند به عنوان معاون جرم تروریست شناخته می‌شوند. در این شرایط لازم است دانشمندان و مردم و کنگره امریکا از زیر بار این ذلت و ننگ دولتمردان این کشور خارج شوند.
تأکید موافقان و مخالفان طرح بر لزوم پاسخگویی به رفتار امریکا
بعد از سخنان او نوبت به موافقان و مخالفان طرح رسید؛ کمال الدین شهریاری نماینده دشتی و علیرضا رحیمی نماینده تهران دو نماینده مخالف این طرح و حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر و علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان دو موافق این طرح بودند. کمال‌‌الدین شهریاری به عنوان اولین مخالف این طرح معتقد بود که «باید طرحی شدیدتر و کوبنده‌تر علیه امریکا تهیه شود» چون «این طرح جوابگوی امریکای جنایتکار نیست.» او تأکید می‌کرد: «باید طرح‌های قوی‌تر سه فوریتی برای برخورد با امریکا و مقاومت در برابر این عمل وقیحانه امریکا ارائه گردد.» علیرضا رحیمی عضو فراکسیون امید هم به عنوان دومین مخالف فوریت این طرح با اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی گفت: «دولت گام اول را برداشت. مجلس هم طرح دو فوریتی داد. اگر کنگره امریکا مصوبه رئیس جمهوری امریکا را تأیید کرد و در این مسیر روانی قدم گذاشت مجلس هم باید ورود کند.» او اما در عین حال تأکید کرد: «ما کوچک‌ترین تهدید را با بالاترین پاسخ جواب می‌دهیم. سناریوی امریکا این است که فضای تنش را از حوزه‌ سیاسی به نظامی ببرد که باید مراقب باشیم.
امریکا تحریک ملت ایران را دنبال می‌کند اما یادش رفته که سپاه مردمی‌ترین نیروهای مسلح در کره زمین است.» در سوی دیگر قضیه حاجی دلیگانی به عنوان موافق اول طرح استدلال می‌کرد: «تصمیم ترامپ برای تروریست خواندن سپاه نشانه شکست امریکا و سیاست‌های این رژیم استکباری است» و «اقدام امریکا در واقع پیام جنگ و خونریزی را به دنیا اشاعه می‌دهد و امریکایی‌ها ایجاد انواع تروریسم‌ها را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند اما جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده پیام صلح و سبک زندگی را به دنیا مخابره کند.» علیرضا ابراهیمی نماینده رامیان نیز به عنوان آخرین موافق گفت: «سپاه خار چشم نظام استکباری است چون صدمات زیادی خورده؛ امریکا و نظام سلطه چشم دیدن قدرت سپاه و جبهه مقاومت را در منطقه ندارند.» بعد از این با رأی مثبت نمایندگان به دو فوریت این طرح رئیس مجلس از کمیسیون امنیت ملی درخواست کرد که این طرح را سریع‌تر در دستور کار خود قرار دهد.
جزئیات طرح اقدام متقابل علیه نیروهای نظامی امریکا
طرح مجلسی‌ها دارای یک ماده واحده است که بر اساس آن «کلیه نیروهای نظامی امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده امریکا که در غرب آسیا فعالیت می‌کنند و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به نمایندگی از آنها در منطقه غرب آسیا و... فعالیت می‌کنند تروریست اعلام می‌شوند و هرگونه کمک مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی و غیر آن به این دسته از نیروها از نظر این قانون معاونت در اقدامات تروریستی به حساب می‌آید.»
این ماده واحده دارای چهار بند نیز می‌باشد که بند اول آن از نیروهای مسلح خواسته تا پس از اذن رهبری و در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات نیروهای امریکایی در غرب آسیا که با منافع جمهوری اسلامی در تضاد است، اقدام کنند. بند دوم این طرح هم از دولت و نیروهای مسلح خواسته که «در زمان لازم به گونه‌ای عمل کنند که نیروهای امریکایی و سایر تروریست‌ها نتوانند از توان و امکانات موجود علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.»
بر اساس بند سوم این طرح «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی و دیپلماتیک خود بهره‌مندی نیروهای امریکایی و سایر نیروهای تروریستی موضوع این قانون را از تأسیسات، تجهیزات، منابع مالی و دیگر کمک‌های احتمالی کشورهای منطقه به حداقل ممکن برساند.» همچنین بند چهارم طرح مجلسی‌ها دولت را موظف کرده که «از طریق مراودات دوجانبه و چندجانبه با کشورها و رایزنی با مجامع و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از حداکثر توان خود برای بی‌اثر کردن اقدام امریکا در معرفی نیروی رسمی نظامی ایران به عنوان گروه تروریستی استفاده کند.»

لاریجانی: آقای ترامپ شما یک دولت دزد هستید

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اینکه مجاهدت سپاه در مقابل تروریسم چیزی نیست که از چشم ملت‌ها مخفی باشد، ابراز داشت: آقای ترامپ شما فراموش کردید که بارها خودتان گفتید اشکال دولت امریکا در ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی مثل داعش بوده است؟ مگر وزیر خارجه امریکا اذعان نکرد که دولت ایالات متحده داعش را به وجود آورد پس یا دچار فراموشی هستید یا بیش از حد بی پروایید.  علی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه وزیر خارجه نادان امریکا، پاسداران مجاهد را به اخاذی متهم می‌کند که واقعاً در تاریخ چنین دولت بی شرمی نمونه نداشته است، گفت: آقای ترامپ با وقاحت اخاذی از سعودی و برخی کشورهای منطقه را نقطه قوت خود می‌داند و اعلام و افتخار می‌کند که برای شرکت در اجلاس ریاض بیش از 100 میلیارد دلار اخاذی کرده است. شما یک دولت دزد هستید و این مدال را خود به سینه خود نصب کرده‌اید.