رهبر کره‌شمالی اعلام کرد آمریکا تا پایان سال جاری میلادی زمان دارد تا رویکرد خود را نسبت به مذاکرات تغییر دهد

خط و نشان جدید اون برای ترامپ
محمدرضا ستاری
کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی به آمریکا هشدار داد که تا پایان سال جاری میلادی وقت دارد تا با اتخاذ رویه‌ای مثبت، نسبت به ادامه گفت‌و‌گوهای صلح حسن‌نیت نشان دهد. وی که در شورای عالی خلق کره‌شمالی سخنرانی می‌کرد، ضمن ابراز نارضایتی از روند تنش‌زدایی با آمریکا از دونالد ترامپ خواست تصمیمی شجاعانه بگیرد تا در راستای آن سومین دیدار میان رهبران دو کشور میسر شود.
این صحبت‌های کیم جونگ اون در حالی مطرح می‌شود که در آستانه سالگرد نخستین دیدار نمادین میان ترامپ و اون در سنگاپور، دومین دیدار آنها در هانوی ویتنام اما و اگرهایی برای مسیر صلح و خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره ایجاد کرد. پس از اولین دیدار و در حالی که مانورهای رسانه‌ای گسترده‌ای از سوی دولت آمریکا برای به پای میز کشاندن کره‌شمالی و رفع خطر اتمی این کشور داده می‌شد، در جریان دومین دیدار میان رهبران دو کشور تقریباً خروجی خاصی از مذاکرات حاصل نشد. در همین رابطه مقامات آمریکایی اعلام کردند که طرف کره‌ای خواستار لغو تمامی تحریم‌ها در ازای تعلیق بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای پیونگ یانگ شده است. امری که به گفته این مقامات با مخالفت دونالد ترامپ روبه‌رو شده و وی تصریح کرده که هنوز برای برداشته شدن کامل تحریم‌های کره‌شمالی زود است.


در سوی مقابل و در حالی که آمریکایی‌ها در حال مقصر جلوه دادن کره‌شمالی برای بی‌نتیجه ماندن مذاکرات بودند، معاون وزیر خارجه کره‌شمالی اعلام کرد که این گفته‌ها به هیچ عنوان صحت نداشته و ما تنها خواستار لغو بخشی از تحریم‌های خودمان شده‌ایم. حتی در این میان نسبت به تحریم‌های سازمان ملل نیز درخواستی از سوی پیونگ یانگ مطرح نشده است.
در همین رابطه رهبر کره‌شمالی ضمن آنکه روابط شخصی خود را با ترامپ خوب توصیف کرده، اما خاطر نشان کرده که واشنگتن از یک طرف برای گفت‌و‌گو ابراز تمایل کرده و از سوی دیگر در حال دشمنی با کره‌شمالی است. از همین رو در صورت شکست مذاکرات و بازگشت به عقب، احتمال افزایش درگیری و حتی وقوع جنگ در منطقه وجود خواهد داشت.
برنده اصلی مذاکرات کیست؟
کره‌شمالی در حالی نسبت به صداقت آمریکایی‌ها ابراز تردید کرده که از همان سال گذشته نیز بسیاری از تحلیلگران نسبت به موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات خوش‌بین نبودند. در همان زمان برخی رسانه‌های آمریکایی معتقد بودند که ترامپ با ایجاد این نمایش سعی دارد تنها در داخل کشور بازخوردی تبلیغاتی داشته باشد و مشروعیتی را به رهبر کره‌شمالی اعطاء کرده که هیچ کدام از روسای جمهوری آمریکا حاضر به دادن آن نبودند.
همچنین این تحلیلگران تاکید داشتند که بسیار بعید به نظر می‌رسد که رهبر کره‌شمالی بر پایه وعده‌های آمریکا، از مهم‌ترین ابزار بازدارندگی خود که همان سلاح هسته‌ای باشد چشم‌پوشی کند. اون تنها زمانی وارد این مذاکرات شده که فشارهای جهانی به واسطه تحریم کارگران خارجی این کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین اهرم‌های ارزآوری و نیز تحریم گسترده نفت به عنوان موتور محرک برنامه هسته‌ای این کشور افزایش یافته و او توانسته در خلال این مذاکرات به میزان زیادی از فشارهای موجود بکاهد. از سوی دیگر برخی از ناظران نیز ضمن موفقیت‌آمیز قلمداد کردن این مذاکرات برای واشنگتن خاطرنشان کردند که زمانی این دو کشور به پای میز مذاکرات رفتند که خطر جنگ هسته‌ای در شبه جزیره کره بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته بود و ترامپ توانسته حداقل در کوتاه‌مدت از روند رو به گسترش و نگران کننده آزمایش‌های هسته‌ای کره‌شمالی بکاهد.
اون تا به اینجای کار قدرتمندتر شده است
با این حال طبق برآوردهایی که نهادهای اطلاعاتی آمریکا انجام داده‌اند، برنامه هسته‌ای کره‌شمالی همچنان دست نخورده باقی مانده است. هنوز از میزان دقیق ذخایر پلوتونیوم، اورانیوم، سلاح هسته‌ای و نیز دانشمندان اتمی این کشور اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و به گفته این کارشناسان امنیتی، مراکز و تاسیسات مخفی کره‌شمالی همچنان جزئی از ابهامات روند خلع سلاح اتمی این کشور است. در همین راستا، گزارش محرمانه کارشناسان سازمان ملل به شورای امنیت که در حدود یک ماه قبل منتشر شد حاوی اطلاعات مهمی از برنامه هسته‌ای کره‌شمالی است. در این گزارش آمده است که کره‌شمالی از ساختمان‌های دولتی و فرودگاه‌ها به عنوان پوششی برای پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای خود استفاده می‌کند تا هنگام مواجهه با حملات احتمالی بتواند این سایت‌ها را فعال کند. همچنین در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده بود: برنامه هسته‌ای این کشور دست نخورده باقی مانده و تحریم‌ها نیز کارآمدی لازم را برای بازدارندگی نداشته است. زیرا پیونگ‌یانگ همچنان با بارگیری محموله‌های دریایی اقدام به واردات سوخت کرده، زغال سنگ خود را صادر می‌کند و همچنین در حال فروش اسلحه به سوریه، یمن، لیبی و لبنان است.
در چنین شرایطی، برخی ناظران معتقدند که مذاکرات نمادین میان آمریکا و کره‌شمالی بیش از آنکه به مهار این کشور منجر شود و برای مردم فقیر کره‌شمالی کارگشا باشد به بسط و افزایش قدرت و نفوذ کیم جونگ اون در داخل کشور انجامیده است. در همین راستا و همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی، رهبر کره‌شمالی منصب جدید نماینده معظم خلق کره را در اختیار گرفته و طی تغییراتی گسترده که به تعبیر خبرگزاری رویترز بزرگ‌ترین تحول سیاسی این کشور طی سال‌های گذشته بوده، چوئه ریونگ هائه را به مقام رئیس مجمع عالی مردم کره شمالی و نخست وزیری منصوب کرده و بیش از گذشته باعث تقویت و تحکیم جایگاه قدرت خود شده است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر کره‌شمالی اعلام کرد آمریکا تا پایان سال جاری میلادی زمان دارد تا رویکرد خود را نسبت به مذاکرات تغییر دهد علیرضا صدقی بازخوانی یک «سیلاب» متهم ردیف اول پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی: فردی مامور شده بود مسیر پول ها را پیگیری کند یک گزارش رونالدینیویی! گفتن از عطاری در روز عطار مروری بر فعالیت‌های خانه احزاب از زمان تشکیل تاکنون ریاست خانه احزاب به اصولگرایان رسید «ابتکار» راهکارهای پیشنهادی برای عبور از مشکلات اقتصادی موجود را بررسی می‌کند گردنه سخت بحران‌ و راه‌های عبور! سیل با کانون‌های داخلی و خارجی گرد و غبار در ایران چه کرد؟ خداحافظی موقتی خوزستان با گرد و غبار با موافقت رهبر انقلاب نیروهای جهادی جانباخته در حادثه واژگونی قایق گمیشان «شهید خدمت» محسوب می‌شوند عماد افروغ در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره حواشی برنامه «90»: باید برای شعور اجتماعی ارزش قائل شد وزیر دفاع در قرارگاه کربلای نیروهای مسلح در خوزستان: معاون اول رئیس‏جمهوری: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی: سپاه برگرفته از اصول اصیل انقلاب اسلامی است